Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 20:04
Reklama Marek Szponar
Reklama
Reklama
News will be here

Oławska katastrofa Rumplera cz. 2

Andrzej Mroziński wskazał miejsce katastrofy, które rozpoznał na podstawie zdjęcia w naszej gazecie. Szybko okazało się, że wskazanie było prawidłowe i precyzyjne

Przed kilkoma tygodniami opisywałem katastrofę lotniczą, która wydarzyła się w Oławie 3 marca 1918 roku. Historia nieznana, zapomniana, ale zakup archiwalnego zdjęcia oraz opis wydarzenia uruchomił ciekawość, kronikarskie obowiązki i kolejne poszukiwania.

W pierwszej części opisaliśmy wydarzenie i pokazaliśmy zdjęcie. Przy okazji tym tekstem chcieliśmy rozszerzyć krąg osób, przede wszystkim czytelników, mogących pomóc opisać katastrofę "do końca". I rzeczywiście czytelnicy, jak zwykle, nie zawiedli. Pierwszy zgłosił się do mnie Andrzej Mroziński. Wskazał miejsce katastrofy, które rozpoznał na podstawie zdjęcia w GP. Szybko okazało się, że wskazanie było prawidłowe i precyzyjne. Ponieważ nasz czytelnik od lat mieszka w Oławie w pobliżu lokalizacji budynków widocznych na zdjęciu z 1918 roku, rozpoznał obiekty, mimo że te zabudowania dzisiaj już nie istnieją. Bardzo pomógł w sprawie, za co serdecznie dziękujemy.

Ze swojej strony prowadziłem poszukiwania w oparciu o mapę oławskiego kompleksu kolejowego z 1933 roku, pochodzącą z archiwum kolejowego. Zestawienie układu budynków z mapy, układu obiektów ze zdjęcia archiwalnego oraz wspomnień czytelnika rozwiało wszelkie wątpliwości. Już wiemy, gdzie 3 marca 1918 roku spadł samolot.

W wyniku katastrofy poległo dwu lotników: pilot (Paul? 1888-1918) Krusemark i obserwator Schmidt. Wkrótce otrzymałem również informację od dawnego mieszkańca Oławy, pana Heinza Questera, aktywnie od wielu lat opisującego historię miasta. Pan Qester również potwierdził lokalizację katastrofy, przesyłając szkic, który jest w całości zgodny z naszymi ustaleniami. Tak więc dzisiaj nie mamy wątpliwości, wszystko się zgadza. To pozornie wydaje się proste, ale bez starannej weryfikacji można było mieć wiele wątpliwości dotyczących ułożenia zdjęcia, mapy i sąsiadujących linii kolejowych. Początkowo byliśmy zasugerowani opisem na odwrocie zdjęcia, wskazującym upadek w pobliżu dworca, być może chodziło o drugi dworzec (ten przy współczesnym wiadukcie, ul. Małodworcowa) związany z nieistniejącą linią kolejową do Borka Strzelińskiego. Często w podobnej sytuacji są też inne wątpliwości, np. zdjęcie mogło być odwrócone (negatyw), co często się zdarza. Szczęśliwie opisywane elementy naszych poszukiwań szybko ułożyły się w logiczną całość i przyniosły większą wiedzę o katastrofie. To kolejny fragment ciekawy fragment dziejów Oławy. Dzisiejsza relacja to jedynie kolejny etap, sporo wciąż przed nami. Konieczna będzie następna, trzecia część, która powstanie dopiero po poszukiwaniach i zdobyciu relacji, dokumentów, a przede wszystkim zdjęć i życiorysów poległych lotników. Tego jeszcze nie mamy, poszukiwania (jak dotąd) idą nam sprawnie, ale nawet w dobie wszystkowiedzącego internetu informacji czasem po prostu, nie ma.



Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Andrzej Mroziński na miejscu katastrofy z archiwalną mapą

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Tu, przy ul. Polnej, doszło do tej katastrofy

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Rumpler i lotnicy. To wprawdzie inna załoga, ale z tego samego okresu. Fotografia archiwalna dobrze ilustruje, jak wyglądał z bliska taki samolot i jego załoga. Warto zwrócić na widoczne sznurowane płócienne pokrycie kadłuba, łatwo zdejmowane w czasie bieżącej obsługi maszyny

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Inny samolot z tego okresu

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Zdjęcie rozbitego Rumplera przy ul Polnej Oława 3 marca 1918

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Oławska katastrofa Rumplera

Tak miejsce katastrofy wygląda dzisiaj (Oława, ul. Polna)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Pokazujcie i wyśmiewajcie, ale pierw sprawdźcie powiazania rodzinne. Żeby nie było kichy. np Jasińscy to nie rodzinaData dodania komentarza: 28.03.2024, 19:27Źródło komentarza: OŁAWA Nowe rondo oficjalnie otwarteAutor komentarza: NnTreść komentarza: Jedna osoba po owies a druga po siano i też dwóch GwiazdowiczachData dodania komentarza: 28.03.2024, 19:06Źródło komentarza: OŁAWA Nowe rondo oficjalnie otwarteAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Sorki, ale tego nie wiem. Nie korzystałem, ale internet jest i można skorzystaćData dodania komentarza: 28.03.2024, 19:03Źródło komentarza: Biletomat jest, ale... bilety nie na wszystkie pociągiAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Powołujesz się na rozmowę z panem Hadrysiem z 14.03.2021 r. Radzę doczytać ze zrozumieniem to raz, a dwa tak a pro po, to dziś mamy marzec 2024. Może zacytujesz jakąś wypowiedź z 2002 roku, jak się tworzył BBS? Może tam znajdziesz coś ciekawego?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 19:02Źródło komentarza: Czas przywrócić miasto mieszkańcomAutor komentarza: MartaTreść komentarza: Podpinam się do pytania. Może jednak uda się zrobić rondo? Światła to najgorsza inwestycja w Jelczu !Data dodania komentarza: 28.03.2024, 18:57Źródło komentarza: Debata w J-L. Zbieramy pytania do kandydatówAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Ja nie stawiam żadnych zarzutów nikomu, ani nie hejtuje. Komentuje tylko to co powiedział pan Zielinski. Tylko tyle, i jak widać dla ciebie, to aż tyleData dodania komentarza: 28.03.2024, 18:50Źródło komentarza: Czas przywrócić miasto mieszkańcom
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama