Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 16:33
Reklama Marek Szponar
Reklama
Reklama
News will be here

Oławski początek wojny

II wojna światowa miała swój początek na Westerplatte. To wszyscy wiedzą, bo tak uczą w szkole. Wiadomo jednak, że takich "początków" wojny było więcej. Jeden także w okolicach Oławy

Wojna to coraz bardziej odległe wydarzenie, a jednak przypominanie o okrutnym początku krwawych zmagań wciąż nie jest łatwe. Z biegiem lat nie zapominamy, ale czujemy obowiązek opisywania i uzupełniania tej historii do końca, bo wiemy, że przeszłość przemija niezwykle szybko.

Oławskie wydarzenia z września 1939 są mniej znane - w powszechnej świadomości utrwalono inne miejsca zmagań. Przyjęto, że pierwsze były Westerplatte, bombardowanie wiślanych mostów kolejowych w Tczewie, a przede wszystkim krwawe bombardowanie Wielunia. Pamiętamy o tym, ale też wiemy, że to nie wszystko, że było nieco inaczej. Najprawdopodobniej pierwszą jednostką, która 1 września 1939 roku, atakując Polskę, przekroczyła na niebie nasze granice, był pułk ZG 76 i jego trzy eskadry myśliwców, które przed świtem 1 września 1939 wystartowały z podoławskich Marcinkowic.

Pierwsze minuty

Wciąż odżywa spór o porę i miejsce rozpoczęcia wojny. Kto był pierwszy nad Polską? Stukasy z Elbląga czy oławskie messerschmitty? O godzinie 4.40 niemieckie bombowce nurkujące junkers Ju 87 (Stuka), po starcie z lotniska pod Elblągiem, bombardowały przyczółek mostu kolejowego przez Wisłę w Tczewie. Niemcy chcieli przerwać kable przygotowane do wysadzenia przeprawy i uratować most dla swoich celów. Bombardowano również pobliski dworzec kolejowy i koszary. Niemcy nie osiągnęli celu. Wprawdzie zniszczyli kable, ale pomimo ataku polscy saperzy w porę wysadzili most.

Najbardziej znane jest Westerplatte - tu nie ma żadnych wątpliwości, ostrzał naszej placówki rozpoczęto o godzinie 4.45.

Najwięcej kontrowersji wzbudza ustalenie godziny bombardowania Wielunia. Po latach badań uznano, że według czasu polskiego nalot na Wieluń odbył się o godz. 5.40, a start (do Wielunia) bombowych stukasów był o 5.02. Według znanego historyka Mariusa Emmerlinga, wszystkie dokumenty Luftwaffe są czasowo spójne ze sobą i z czasem panującym w Polsce - według nich nalot na Wieluń odbył się o godz. 5.30. Podobnie katowicki oddział IPN potwierdza, że nalot na Wieluń zaczął się godzinę po ataku na Westerplatte. Kto więc był pierwszy?

Powietrzne przekroczenie ówczesnej granicy pod Tczewem miało miejsce około 4.30.

Atakująca Grupa I/StG 1 wystartowała z Elbląga o 4.10. Tego ranka panowały trudne warunki pogodowe. W czasie zbierania formacji i przebijania się przez mgłę utracono jeden z samolotów, stukasa, który uderzył w ziemię. Załoga poniosła śmierć.

W tym samym czasie myśliwce z Marcinkowic, startując po 3.00, już po 25 minutach (przy prędkości przelotowej ok. 350 km/h) osiągnęły rejon Gliwic, gdzie przekroczyły granicę II RP. Tak więc one mogły być pierwsze. Ważna jest też godzina świtu (w Oławie 5.06) - bombowce, szczególnie nurkujące, do swojego dokładnego ataku potrzebowały światła dnia, a nie planowano nocnego ataku. Co innego myśliwce, te mogły być jak najwcześniej nad terytorium Polski i szukać zdobyczy.

Eskadra Wolfganga Falcka (2 Staffel) była pierwsza, rozpoczęto wojnę pomimo innych rozkazów i założeń planu ataku na Polskę. Jak do tego doszło? Skąd ten pośpiech i wyprzedzenie oficjalnej godziny rozpoczęcia wojny? Obszerny materiał o tych wydarzeniach publikujemy "Powiatowej", artykuł w całości przeczytasz w e-wydaniu: TUTAJ

Przemysław Pawłowicz


Hitler na spotkaniu z pilotami ZG 76, wrzesień 1939

9 września Lt H.Lent z 1 ZG 76 (samolot Bf 110 CM8+ DH) ostrzelany przez samoloty 152 Eskadry Myśliwskiej, ląduje przymusowo (rozbija maszynę) w miejscowości Pogorzałe (pod Kamienną). Przed samolotem radiooperator W.Kubisch

W Gołuchowie pod Trzebnicą możemy obejrzeć łopatę śmigła z zestrzelonego 2 września, "oławskiego" Bf 110 C. Właściciel majątku, na terenie którego spadł samolot, polecił umieścić tę część na ścianie stodoły, wraz z tablicą zawierającą datę. To jeden z niewielu zachowanych, oryginalnych fragmentów samolotów z września 1939

Biedronka 2 esk. i pilot lt Max Graf

Bf 110 uszkodzony przy lądowaniu ZG 76 wrzesień 39


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: KrzaczastyTreść komentarza: Czarzasty ale ty głupi jesteś. Artur wygra w pierwszej turze a ty skończ te swoje mrzonki. Wszyscy wiedzą że jesteś nocnym Markiem NIS 😂Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:25Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Zgadzam się w 100 % . Ta Pani jak każdy mądry zauważy to marionetka Inicjatywy .Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:21Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: Mieszkanka gminyTreść komentarza: Tak? A gdzie ta prywatna droga ? Która? Bo nie zauważyłam jeżdżąc obok posesji jakichkolwiek rezultatów. Chyba mnie coś ominęło :)Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:20Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: MieszkankaTreść komentarza: Kraść? Co miałby kraść bo nie rozumiem? Biedak z niego? Najwidoczniej zbyt słabo zna Pani obecnego wójta a słucha bzdur które są wywlekane razem z nieprawdą za sprawą ludzi Pani Moniki. Najłatwiejsza droga do zwycięstwa to oczernić mocniejszego od siebie kandydata i tyle w temacie.Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:18Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: MundiTreść komentarza: Gościu, daj sobie na wstrzymanie i nie komentuj każdego wpisu (komentarza) !!! Daj odetchnąć od siebie.Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:17Źródło komentarza: Czas przywrócić miasto mieszkańcomAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: no comments!!!Data dodania komentarza: 29.03.2024, 16:11Źródło komentarza: Burmistrz zrzucił "bombę" i nagle odwołał zastępców
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama