Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 13:05
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Biznesplan - poradnik w 5 krokach

Biznesplan to dokument opisujący cele przedsiębiorstwa oraz sposoby i środki jego osiągnięcia. Może być on sporządzany na potrzeby wewnętrzne - przede wszystkim pomaga kierownictwu w podejmowaniu decyzji –oraz zewnętrzne firmy – pozwala na pozyskanie środków finansowych od inwestorów, banków oraz z grantów i dotacji publicznych. Biznes jest zazwyczaj przygotowywany przez kierownictwo przedsiębiorstwa wraz z kluczowymi pracownikami.

Firmy niekiedy korzystają z usług zewnętrznych konsultantów posiadających wiedzę i doświadczenie w przygotowywaniu analiz i opracowań, które uzupełniają plan biznesowy przedsiębiorstwa. Zewnętrzni doradcy wiedzą, czego oczekują inwestorzy oraz instytucje publiczne jak również poprzez zewnętrzną perspektywę dostrzegają rzeczy, których firma wewnątrz nie widzi. Posiadają ponadto specyficzną wiedzą z zakresu m.in. analiz rynkowych, analiz strategicznych, czy planowania finansowego, której często nie posiadają przedsiębiorstwa (w szczególności we wczesnym stadium rozwoju).

Podstawą dla dobrego biznesplanu jest przejście przez 5 kroków, które zostały opisane poniżej.

Krok 1 – określenie celu biznesplanu

Kluczowe dla biznesplanu jest określenie jego celu tj. czy jest on tworzony na potrzeby wewnętrzne, czy w związku z chęcią pozyskanie dofinansowania od inwestorów, czy z grantów lub dotacji publicznych. Pozwoli to na określenie elementów biznesplanu (inwestorzy, banki lub instytucje publiczne często wymagają określonych informacji w biznesplanie) oraz szczegółowości opisów zawartych w dokumencie.

Krok 2 – przygotowania

W fazie przygotowawczej określamy przede wszystkim:

  • strukturę biznesplanu,
  • określenie czy biznesplan będzie tworzony wewnętrznie, czy z pomocą zewnętrznego doradcy,
  • osoby odpowiedzialne,
  • terminy wykonania poszczególnych fragmentów,
  • określenie horyzontu czasowego biznesplanu.

Krok 3 – tworzenie biznesplanu

Po ustaleniu ramowych informacji dotyczących biznesplanu, przystępuje się do jego tworzenia. Do podstawowych części biznesplanu należą:

  • streszczenie przedsięwzięcia,
  • charakterystyka firmy,
  • opis oferowanego produktu/usługi,
  • analiza strategiczna przedsiębiorstwa (w tym analiza SWOT),
  • analiza rynku i konkurencji,
  • strategia marketingowa/plan marketingowy,
  • strategia operacyjna/plan operacyjny,
  • plan finansowy.

Należy pamiętać, że elementy biznesplanu można dowolnie modyfikować i jego ostateczny wygląd i zawartość zależy od osób go współtworzących. Ponadto, biznesplan powinien być dokumentem napisanym w sposób zwięzły oraz wiarygodny, a jego struktura powinna być przejrzysta i logiczna.

Krok 4 – komunikacja biznesplanu

Stworzony biznesplan powinien stanowić podstawę do podejmowania decyzji zarówno przez kierownictwo, jak i pracowników firmy. Ponadto, może służyć on ocenie działalności przedsiębiorstwa przez inwestorów, udziałowców, komisję rewizyjną lub radę nadzorczą. Oznacza to, że biznesplan powinien zostać odpowiednio zakomunikowany, a wszelkie wątpliwości z nim związane powinny zostać wyjaśnione zainteresowanym stronom.

Krok 5 – wdrażanie i kontrola działań z biznesplanu

Stworzenie biznesplanu jest dla niektórych celem samo w sobie, a wszelka praca z nim związana jest zakończona z momentem zapisania ostatecznego dokumentu. Tak jak zostało to opisane w poprzednim kroku, biznesplan powinien służyć jako podstawa do podejmowania działań przez kierownictwo oraz pracowników. W szczególności kierownictwo powinno zadbać o kontrolę nad wykonywanymi działaniami, by były one zgodne z biznesplanem. Ponadto, monitorowanie tych działań pozwoli na określenie, czy firma rozwija się zgodnie z założeniami i czy nie należałoby wprowadzić pewnych działań naprawczych.

(tekst sponsorowany)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama