Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 23:25
Reklama Marek Szponar
Reklama
Reklama
News will be here

Cień Zeppelina nad Oławą

Królowie nieba lat dwudziestych I trzydziestych - sterowce, zbyt szybko zakończyły swą karierę. W tamtych czasach zgodnie oceniano, że przyszłość należy właśnie do tych ogromnych aerostatów, wróżąc im, nie bez podstaw, długą i błyskotliwą służbę w wielu dziedzinach gospodarczych. Sterowce pojawiały się wielokrotnie również nad Oławą. Dzisiaj przypominamy jedną z takich wizyt, która miała miejsce 24 czerwca 1930 roku.
Cień Zeppelina nad Oławą
Srebrny LZ-127 "Graf Zeppelin" nad Oławą

Nazwisko hrabiego

Do sterowców przylgnęła nazwa "Zeppelinów", która dzisiaj kojarzy się raczej z nazwą brytyjskiego zespołu rockowego, a nie ze statkiem latającym. Zespół "Led Zeppelin" na okładce swojej pierwszej płyty umieścił zdjęcie ostatniej, największej i najtragiczniejszej katastrofy sterowcowej, która definitywnie przerwała rozwój tych interesujących gigantów. 6 maja 1937 roku, największy w dziejach sterowiec LZ-129 "Hindenburg", po przylocie z kompletem pasażerów z Niemiec do USA, podchodząc do lądowania pod Nowym Jorkiem, eksplodował i spadł w płomieniach, grzebiąc w swych szczątkach 36 osób (na pokładzie było 97 członków załogi i pasażerów). Od tego czasu nikt już nie buduje statków podobnej wielkości, nie napełnia ich łatwopalnym wodorem, a te, które latają obecnie, są bardzo małe i o zupełnie innej konstrukcji.

Złote lata W czasach swej świetności sterówce utrzymywały regularną komunikację pasażerską między Europą a Ameryką, przewożąc w luksusowych warunkach tysiące pasażerów. Te latające monstra miały ponad 250 metrów długości i od 20 do 30 metrów średnicy. Ich masa startowa wynosiła ponad 360 ton - ale oczywiście, jak przystało na aerostaty, były lżejsze od powietrza. Nie latały zbyt szybko, za to bardzo stabilnie i majestatycznie. Po przegranej w pierwszej wojnie światowej, Niemcy musieli oddać 8 swoich sterowców zwycięskim aliantom, a pozostałe zniszczyć. Pierwszy z nowej serii sterowiec LZ-120 zbudowano już w 1919 roku. Następnym był LZ-127 i to właśnie on przyleciał do Oławy w 1930 roku. LZ-127 nazwano, na pamiątkę twórcy całej floty sterowców, imieniem "Graf Zeppelin".

 

 

Hrabia Ferdynand von Zeppelin (1838 -1917) - źródło WIKIPEDIA

Nowy, ogromny sterowiec komunikacyjny był dla Niemców wielkim powodem do dumy. Już w 1928 roku odbył swój pierwszy lot do Nowego Jorku, a następnie wyruszył w podróż po Europie. Trasa jego rajdu przebiegała również przez Oławę. LZ-127 był przedmiotem ostrego konfliktu pomiędzy jego właścicielami a nazistowską propagandą. Hitler domagał się umieszczenia na?

sterowcu ogromnych swastyk. Dyrektor i właściciel spółki sterowcowej - dr IŁ Eckener - zdecydowanie przeciwko temu protestował, słusznie obawiając się negatywnych reakcji społeczeństwa amerykańskiego, aktywnie protestującego przeciwko faszyzmowi. Swastyki namalowano więc dopiero na LZ-129, noszącym imię marszałka Hindenburga.

Zeppelin nad Oławą

24 czerwca 1930 roku w Oławie z zainteresowaniem oczekiwano przylotu "Zeppelina". Wielu mieszkańców i kilku fotografów zajęło miejsca na dachach swoich domów. Wielkie latające cygaro, w całości pomalowane srebrną farbą, powoli, na niskim pułapie, przez kilkanaście minut krążyło nad miastem. Sterowiec nie wylądował jednak w Oławie. Przy jego rozmiarach trudno było znaleźć tu odpowiednie miejsce, umożliwiające zacumowanie kolosa. Po kilku rundach nad miastem, LZ-127 odleciał do Wrocławia. Po tym zdarzeniu pozostały nam do dziś jedynie zdjęcia.

Początek końca epoki

Po katastrofie "Hindenburga" Niemcy wstrzymali program rozwou sterowców. LZ-127 był wykorzystywany do lotów propagandowych i szpiegowskich, m. in. latał wzdłuż granicy z Polską. Po wybuchu II wojny światowej, ostatnie dwa niemieckie sterówce - LZ-127 i LZ-130, na rozkaz dowództwa Luftwaffe, przeleciały z macierzystego portu we Friedrichshafen do Frankfurtu nad Menem, gdzie ulokowano je w hali sterowcowej. Baloncty (zbiorniki nośne) opróżniono z gazu i przystąpiono do demontażu konstrukcji.

6 maja 1940 roku wybuchł pożar, który zniszczył halę z resztkami sterowców. Pozostałości skruszono materiałami wybuchowymi i pocięto palnikami. Taki był koniec wielkiego LZ-127 "Graf Zeppelin", który odwiedził nasze miasto.

Przemysław Pawłowicz

Tekst ukazał się w Wiadomościach Oławskich nr 26/1996

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: PrzyjacielTreść komentarza: Taki Brezden Dobry to proszę o oglądnięcie sesji i posłuchać jak nasyłał Policję na Pracowników wychował sobie mobera żenada a nie starosta wstydu niema za grosz podziękujemy już za takie rządy BrezdeniaData dodania komentarza: 28.03.2024, 21:41Źródło komentarza: Za co odwołano dyrektora szkoły specjalnej?Autor komentarza: CiekawskiTreść komentarza: Oj Panie , Pani Nieogarnięty, tu już pojechałeś w świat fantazji. Akurat dobrze wiem, że Pan Kraczek nic nie miał wspólnego z założeniem WDO.I kto tu bajki opowiada?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 21:29Źródło komentarza: Czas przywrócić miasto mieszkańcomAutor komentarza: KarolinaTreść komentarza: Czy planuje Pan/Pani przywrócić świąteczną pomoc w Jelczu-Laskowicach?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 21:14Źródło komentarza: Debata w J-L. Zbieramy pytania do kandydatówAutor komentarza: OloTreść komentarza: W jaki sposób bije na głowę?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 20:04Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: Mieszkaniec GodzikowicTreść komentarza: Wypowiada sie o wykształceniu osoba po zawodówce i to zaocznie 😅Data dodania komentarza: 28.03.2024, 20:00Źródło komentarza: Dewerenda: - Czas, by gminą Oława zarządzała kobietaAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Pokazujcie i wyśmiewajcie, ale pierw sprawdźcie powiazania rodzinne. Żeby nie było kichy. np Jasińscy to nie rodzinaData dodania komentarza: 28.03.2024, 19:27Źródło komentarza: OŁAWA Nowe rondo oficjalnie otwarte
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama