Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 11:19
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Cień Zeppelina nad Oławą

Królowie nieba lat dwudziestych I trzydziestych - sterowce, zbyt szybko zakończyły swą karierę. W tamtych czasach zgodnie oceniano, że przyszłość należy właśnie do tych ogromnych aerostatów, wróżąc im, nie bez podstaw, długą i błyskotliwą służbę w wielu dziedzinach gospodarczych. Sterowce pojawiały się wielokrotnie również nad Oławą. Dzisiaj przypominamy jedną z takich wizyt, która miała miejsce 24 czerwca 1930 roku.
Cień Zeppelina nad Oławą
Srebrny LZ-127 "Graf Zeppelin" nad Oławą

Nazwisko hrabiego

Do sterowców przylgnęła nazwa "Zeppelinów", która dzisiaj kojarzy się raczej z nazwą brytyjskiego zespołu rockowego, a nie ze statkiem latającym. Zespół "Led Zeppelin" na okładce swojej pierwszej płyty umieścił zdjęcie ostatniej, największej i najtragiczniejszej katastrofy sterowcowej, która definitywnie przerwała rozwój tych interesujących gigantów. 6 maja 1937 roku, największy w dziejach sterowiec LZ-129 "Hindenburg", po przylocie z kompletem pasażerów z Niemiec do USA, podchodząc do lądowania pod Nowym Jorkiem, eksplodował i spadł w płomieniach, grzebiąc w swych szczątkach 36 osób (na pokładzie było 97 członków załogi i pasażerów). Od tego czasu nikt już nie buduje statków podobnej wielkości, nie napełnia ich łatwopalnym wodorem, a te, które latają obecnie, są bardzo małe i o zupełnie innej konstrukcji.

Złote lata W czasach swej świetności sterówce utrzymywały regularną komunikację pasażerską między Europą a Ameryką, przewożąc w luksusowych warunkach tysiące pasażerów. Te latające monstra miały ponad 250 metrów długości i od 20 do 30 metrów średnicy. Ich masa startowa wynosiła ponad 360 ton - ale oczywiście, jak przystało na aerostaty, były lżejsze od powietrza. Nie latały zbyt szybko, za to bardzo stabilnie i majestatycznie. Po przegranej w pierwszej wojnie światowej, Niemcy musieli oddać 8 swoich sterowców zwycięskim aliantom, a pozostałe zniszczyć. Pierwszy z nowej serii sterowiec LZ-120 zbudowano już w 1919 roku. Następnym był LZ-127 i to właśnie on przyleciał do Oławy w 1930 roku. LZ-127 nazwano, na pamiątkę twórcy całej floty sterowców, imieniem "Graf Zeppelin".

 

 

Hrabia Ferdynand von Zeppelin (1838 -1917) - źródło WIKIPEDIA

Nowy, ogromny sterowiec komunikacyjny był dla Niemców wielkim powodem do dumy. Już w 1928 roku odbył swój pierwszy lot do Nowego Jorku, a następnie wyruszył w podróż po Europie. Trasa jego rajdu przebiegała również przez Oławę. LZ-127 był przedmiotem ostrego konfliktu pomiędzy jego właścicielami a nazistowską propagandą. Hitler domagał się umieszczenia na?

sterowcu ogromnych swastyk. Dyrektor i właściciel spółki sterowcowej - dr IŁ Eckener - zdecydowanie przeciwko temu protestował, słusznie obawiając się negatywnych reakcji społeczeństwa amerykańskiego, aktywnie protestującego przeciwko faszyzmowi. Swastyki namalowano więc dopiero na LZ-129, noszącym imię marszałka Hindenburga.

Zeppelin nad Oławą

24 czerwca 1930 roku w Oławie z zainteresowaniem oczekiwano przylotu "Zeppelina". Wielu mieszkańców i kilku fotografów zajęło miejsca na dachach swoich domów. Wielkie latające cygaro, w całości pomalowane srebrną farbą, powoli, na niskim pułapie, przez kilkanaście minut krążyło nad miastem. Sterowiec nie wylądował jednak w Oławie. Przy jego rozmiarach trudno było znaleźć tu odpowiednie miejsce, umożliwiające zacumowanie kolosa. Po kilku rundach nad miastem, LZ-127 odleciał do Wrocławia. Po tym zdarzeniu pozostały nam do dziś jedynie zdjęcia.

Początek końca epoki

Po katastrofie "Hindenburga" Niemcy wstrzymali program rozwou sterowców. LZ-127 był wykorzystywany do lotów propagandowych i szpiegowskich, m. in. latał wzdłuż granicy z Polską. Po wybuchu II wojny światowej, ostatnie dwa niemieckie sterówce - LZ-127 i LZ-130, na rozkaz dowództwa Luftwaffe, przeleciały z macierzystego portu we Friedrichshafen do Frankfurtu nad Menem, gdzie ulokowano je w hali sterowcowej. Baloncty (zbiorniki nośne) opróżniono z gazu i przystąpiono do demontażu konstrukcji.

6 maja 1940 roku wybuchł pożar, który zniszczył halę z resztkami sterowców. Pozostałości skruszono materiałami wybuchowymi i pocięto palnikami. Taki był koniec wielkiego LZ-127 "Graf Zeppelin", który odwiedził nasze miasto.

Przemysław Pawłowicz

Tekst ukazał się w Wiadomościach Oławskich nr 26/1996

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: UrsTreść komentarza: Do was pisowców już karma wróciła, czekajcie na prawdziwą sprawiedliwość.Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:56Źródło komentarza: "Oławski" generał Jarosław Gromadziński odwołany!Autor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Jak chcesz poczytać nierealne plany dla Oławy, to poczytaj obietnice wyborcze SKM i WdO. Himalaje hipokryzji i wodolejstwo.Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:53Źródło komentarza: BBS: - Nasz plan na miasto i powiat jest realnyAutor komentarza: asdTreść komentarza: Burmistrz dalej NIC NIE ROBI z problemem drzew zarażonych przez jemiołę, na co czeka aż liście zasłonią jemiołę i nie będzie widać szkodnika? Po co nasadzać nowe drzewa w Oławie jak tu się nie umie dbać o te , które już są?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:53Źródło komentarza: Kolejny autobus zniszczony! Jak długo jeszcze?Autor komentarza: dopókiTreść komentarza: Chodziłeś do szkoły? Nie nauczyli PiSać po polsku?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:49Źródło komentarza: Kolejny autobus zniszczony! Jak długo jeszcze?Autor komentarza: bolTreść komentarza: Myślący "inaczej"?Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:42Źródło komentarza: Czas przywrócić miasto mieszkańcomAutor komentarza: Bater79Treść komentarza: Wojska przejęli czerwoni generałowie.Pamiętajcie,czerwoni towarzysze,karma wraca i to z wielką siłą!!!Data dodania komentarza: 28.03.2024, 10:35Źródło komentarza: "Oławski" generał Jarosław Gromadziński odwołany!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama