Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 kwietnia 2024 17:44
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Uczeń musi wiedzieć, że ma prawo do błędu. Potrzebuje umiejętności współpracy i pewności siebie

Brak zadań domowych, indywidualne podejście i rozwój tych cech, które są najlepsze? W Jelczu-Laskowicach powstaje Niepubliczna Szkoła Podstawowa "Altra". Co to za twór? Czym będzie się różnić od placówek, które znamy? Z Kingą Rickmann - pomysłodawczynią i założycielką - rozmawia Kamil Tysa
Uczeń musi wiedzieć, że ma prawo do błędu. Potrzebuje umiejętności współpracy i pewności siebie

Autor: fot. Marcin Biodrowski

- Co panią sprowadziło do Jelcza-Laskowic?

Sprawy zawodowe, po kilkunastu latach pracy w korporacjach postanowiliśmy wraz z mężem spróbować swoich sił we własnym biznesie i zdecydowaliśmy, że będziemy prowadzić go w Jelczu-Laskowicach. Jest to dla nas duże wyzwanie, bo zdecydowaliśmy się wyjść ze strefy komfortu - wygodnego etatu - i rozwinąć działalność, która od zawsze była naszą pasją. Prywatnie to również zmiana miejsca zamieszkania, bo do Jelcza-Laskowic przeprowadzamy się ze Szwajcarii. Zresztą pomysł szkoły zrodził się podczas jednej z rozmów na temat zmiany naszej lokalizacji. Jesteśmy rodzicami trójki dzieci, które uczęszczają do placówek w alternatywnych nurtach edukacji. Myśląc o przeprowadzce do Polski zastanawialiśmy się jak kontynuować ich rozwój w tym obszarze i tak doszliśmy do wniosku, że najlepiej jeśli otworzymy szkołę, która zapewni kontynuację ich edukacji w takiej formie. Tak zrodził się pomysł na szkołę, a potem zaczęła się jego realizacja.

- W ten sposób płynnie przechodzimy do edukacji, czyli tematu naszej rozmowy. Gdy pani myśli o polskim systemie edukacji, to co pani przychodzi do głowy?

- Na myśl przychodzi mi tylko jedna odpowiedź: czasy się zmieniają, a system edukacji nie. Pandemia trochę ten zastygły system poruszyła i nagle okazało się, że można sprawnie wprowadzić nowe rozwiązania i być bardziej elastycznym. Choć mówię tu tylko o technologii, którą wprowadzono do szkół, bo nie było innego wyjścia. Natomiast pokutująca kultura nauczania, oceniania, sprawdzania i zaliczania jest wciąż obecna w szkołach i to nie tylko w Polsce. Polskie dzieci są bardzo dobrze oceniane na tle europejskich rówieśników, jeśli chodzi o zakres wiedzy. Pod tym kątem jesteśmy mocni, mamy wiedzę w wielu dziedzinach, ale nasze dzieci są - niestety - na końcowych miejscach rankingów dotyczących zadowolenia, satysfakcji i umiejętności dotyczących obszarów miękkich. Posiadanie encyklopedycznej wiedzy z różnych dziedzin nie daje możliwości bycia niezależnym w życiu, nie gwarantuje rozwojowej pracy czy realizacji swoich marzeń. Do tego potrzebna jest nie tylko teoria, ale również kompetencje miękkie, znajomość języków, umiejętność współpracy czy pewność siebie. Trzeba pamiętać, że ten pakiet kompetencji miękkich nie będzie elastyczny dla wszystkich, dlatego bardzo istotne jest, żeby nauczyć "jak się uczyć" po to, by szybko zdobyć brakujące umiejętności i kompetencje. Reasumując powinniśmy uczyć dzieci pływać, a nie rzucać koła ratunkowe.

- Pani dzieci urodziły się w Szwajcarii, a najstarszy syn właśnie tam chodzi do szkoły. Jak edukacja wygląda w tym kraju?

- Tak do końca to nie wiem, ponieważ mój syn nie chodzi do typowej szwajcarskiej szkoły. Szwajcaria, pewnie ku zaskoczeniu wielu osób, to bardzo konserwatywny kraj, gdzie niewielki odsetek kobiet realizuje się zawodowo. Cała konstrukcja szkolnictwa jest zorganizowana z założeniem, że ktoś, najczęściej mama, jest w domu. Dziecko, które rozpoczyna lekcje o godzinie 8.30, wraca na obiad o godzinie 12.00, by ponownie o godzinie 13.30 kontynuować popołudniowe zajęcia, jeśli je ma. W szkole praktycznie nie funkcjonuje świetlica, a tylko niektóre placówki oferują posiłek na miejscu. Taka organizacja dnia była punktem wyjścia do szukania alternatywy do regularnej szkoły i tak trafiliśmy do autorskiej szkoły, z której jesteśmy bardzo zadowoleni. Nasz syn jest w drugiej klasie, ale z matematyki realizuje już program trzeciej klasy.

- To tam poznała pani nurty edukacji alternatywnej?

- Nie, nurtami edukacji alternatywnej zaraziła mnie moja mama, Anna Szulc. Tak szczerze mówiąc to gdyby nie ona, nie byłoby szkoły Altra. Moja mama jest nauczycielką "z powołania" z ponad trzydziestoletnim stażem pracy. Przez wiele lat, stopniowo, z nauczyciela "pruskiego" zmieniła metody pracy i dzisiaj pracuje w oparciu o założenia "planu daltońskiego", metodyki Froebla, czy Freneta. Wszystko zaczęło się od szkolenia z języka "Porozumienia bez przemocy", które mocno ją poruszyło i wpłynęło na zmianę jej warsztatu pracy. Dziś jest nauczycielką, mediatorem społecznym i tutorem, współpracuje z wieloma edu-zmieniaczami w Polsce. Między innymi z dr Marzeną Żylińską, założycielką "Budzącej się szkoły", prof. Jackiem Pyżalskim, czy prof. Markiem Kaczmarzykiem.

Moja mama jest również autorką książki "Nowa szkoła - zmianę edukacji warto zacząć przy tablicy", w której opisała drogę własnej transformacji. Jest to bardzo praktyczny podręcznik dla tych, którzy zmiany chcą wprowadzać, ale nie wiedzą od czego zacząć i jak to zrobić. Co istotne, moja mama uczy matematyki w publicznym liceum, gdzie w klasach jest ponad trzydziestu uczniów. Pracuje projektowo, warsztatowo, w oparciu o zasady współpracy wypracowane z młodzieżą. Nie ma niezapowiedzianych sprawdzianów, prac domowych, a osiągane przez uczniów rezultaty są takie same, jak nie lepsze, jeżeli miarą sukcesu miałby być wynik matur. Działalność mojej mamy w zakresie edukacji wykracza daleka poza I LO w Zduńskiej Woli, jest ona pomysłodawczynią i organizatorką konferencji "Empatyczna edukacja - empatyczna Polska", a w tej chwili również prelegentem "Forum dla edukacji" zorganizowanym przez Senat RP. Dlatego dzięki niej mogłam dotrzeć do takich osób jak dr Marzena Żylińska czy Ewa Radanowicz oraz porozmawiać z dyrektorami i właścicielami niepublicznych szkół w całej Polsce. Proszę pamiętać, że otwieram szkołę jako rodzic i nie mam kompetencji w zakresie edukacji dlatego aby zrealizować takie wyzwanie profesjonalnie, świadomie szukałam ekspertów i zaangażowałam ich w projekt. Również stanowisko dyrektora obejmie osoba z wieloletnim doświadczeniem w tym obszarze bo i w powierzeniu najważniejszej roli w szkole nie było mowy o kompromisach.

Cały wywiad przeczytasz w najnowszym wydaniu "Powiatowej", dostępnym także w formie e-gazety: https://www.egazety.pl/ryza/e-wydanie-gazeta-powiatowa-wiadomosci-olawskie.html


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Agnes 11.03.2021 21:47
Wszystko pięknie, a potem okaże się, że nauczyciele to ludzie bez doświadczenia

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: StefanTreść komentarza: Czyli betonowanie oławy ciąg dalszy, panu już podziękujemyData dodania komentarza: 18.04.2024, 16:24Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: fsdTreść komentarza: Łukasz - koniec koryta nadchodzi. może pójdziesz w końcu do pracy nie po linii partyjnej.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 16:22Źródło komentarza: Trzy pytania do Bogdana SzczęśniakaAutor komentarza: GrażynkaTreść komentarza: Walczy Pan nie uczciwie. Nie chce Pan rozmawiać tylko kłamać. Kiedyś głosowałam na Pana i BBS ale już tego błędu nie popełniła.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 16:08Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Jak do tej pory te "cuda architektury" jak je trafnie określiłeś, całkiem nieźle miasto z TBS przekształcało i remontowało. Może i to się jakoś uda bo straszy, że aż strach:)Data dodania komentarza: 18.04.2024, 15:50Źródło komentarza: OŁAWA Będą kolejne mieszkania w starych koszarachAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: No to trochę polemiki z panem Soroczyńskim. Co wg pana znaczy, że będzie pan " aktywnie pozyskiwał zewnętrzne fundusze i granty"? W jaki sposób? Czy wie pan ile takich funduszy pozyskał UM, prowadzony przez obecnego burmistrza? Proszę pokazać skalę porównawczą. Co w Oławie zostało zrobione z zewnętrznych funduszy i grantów? Wg. pana burmistrz nic nie zrobił w sprawie obwodnicy i korków w Oławie, ale sam pan twierdzi, że będzie kontynuował prace. Więc burmistrz coś zrobił czy jednak nie? A może pan po prostu tego nie wie. Miejsc w przedszkolach i żłobkach zawsze jest za mało. W ostatnim czasie, zostało zmodyfikowane przedszkole koło basenu, a niech pan zgadnie kto z tym miał najwięcej problemów, że miasto stara się powiększyć tą bazę dla dzieci? Niech pan sprawdzi, jak głosowali poprzedni radni z PO i jak "popierali" pomysły by tych miejsc było więcej. Nagle okazuje się, że trzeba i będą głosować inaczej? Nie wiem gdzie pan mieszka, ale osiedle Sobieskiego jest najbardziej zielonym osiedlem w Oławie. Pełno tam zieleni wśród bloków, i placów zabaw, i skwerków. Podpowiem panu, bo pewnie pan tego nie wie. Jak burmistrz na Sesji przestawił informację, że aby stworzyć park, czy las, czy teren zielony na skrzyżowaniu w kierunku Zabardowic, należy, i zrobił to, wystąpić do KOWRu o przekazanie terenu, to niech pan zgadnie, jacy radni określi go leniem który nic nie robi? Oczywiście nie udzielając mu w tym żadnego poparcia. Nagle cale oławskie PO widzi, że należy wystąpić do kogoś o teren, i że nie robi się tego na "pstryk" palcami? Bardzo dziwne. Co do budżetu obywatelskiego i jego pięknej idei, może i ma pan rację. Ale niech pan poczyta komentarze w internecie w temacie grilla z budżetu obywatelskiego. Nie są zbyt pozytywne delikatnie mówiąc, no ale wszystko przed panem. Mógłbym tak jeszcze trochę popisać na temat pana programu, ale myślę, że te kilka słów polemiki wystarczy, żeby wykazać pana trochę takie wodolejstwo, i trochę nieudolne umniejszanie i krytykowanie dotychczasowego burmistrza, który oczywiście nie jest jakimś tam "mistrzem świata", żebyśmy byli szczerzy. Szkoda, że nie skupił się pan konkretnie na tym co pan chce zrobić, niekoniecznie cała swoją kampanie opierając na krytyce burmistrza. Pozdrawiam.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 15:47Źródło komentarza: Trzy pytania do Piotra SoroczyńskiegoAutor komentarza: toudiTreść komentarza: Jacek to Ty daj sobie już spokój.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 15:38Źródło komentarza: Trzy pytania do Bogdana Szczęśniaka
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
News will be here
Reklama