Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 11:03
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Dolny Śląsk stawia na nowoczesną kolej! Ekologiczny pociąg hybrydowy wyjechał na tory w regionie

Impuls II, czyli pierwszy polski pociąg hybrydowy, posiadający jednocześnie napęd elektryczny i spalinowy, wyjechał na dolnośląskie tory. Dzięki tej innowacji składy będą mogły obsługiwać niezelektryfikowane linie kolejowe w regionie. Kolejne ekologiczne Impulsy II pojawią się na Dolnym Śląsku już za kilka miesięcy. Zakup nowoczesnych pociągów oraz przejmowanie nieczynnych dotychczas linii kolejowych to ważne elementy, realizowanej przez samorząd województwa, skutecznej strategii walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie.
Dolny Śląsk stawia na nowoczesną kolej! Ekologiczny pociąg hybrydowy wyjechał na tory w regionie
W polskich Impulsach II po raz pierwszy na świecie wykorzystano technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach

Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych województw, które zdecydowały się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru, w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Pociągi kosztowały łącznie niemal 170 mln zł.

- Rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań, jakie postawiliśmy przed sobą na najbliższe lata. Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Mieszkańcy coraz częściej wybierają pociąg jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na ich potrzeby, będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Nowe pojazdy Impuls II wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.

- Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei w naszym regionie to dla nas priorytet. Cieszę się, że Dolnoślązacy będą korzystać z nowoczesnych i komfortowych pociągów, które są nowością na rynku. Warto podkreślić, że Dolny Śląsk jest jednym z dwóch województw, po których będą jeździć pociągi hybrydowe – mówi Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie również ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży, pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne, porty USB, a także podokienne stoliki.

Hybrydy pojadą przez Sobótkę do Świdnicy

Pierwszy hybrydowy Impuls II wyruszył już na tory. Został skierowany na linię kolejową Wrocław – Trzebnica, która w grudniu będzie wydłużona do Świdnicy. Dzięki rewitalizacji tej linii przez PKP PLK i zakupie hybrydowych pociągów przez Koleje Dolnośląskie do jej obsługi, połączenia kolejowe wrócą m.in. do Sobótki po dwudziestoletniej przerwie.

Wrocław – Świdnica to około 60-cio kilometrowa trasa, na której położony został nowy tor, a także odnowiono ok. 30 obiektów inżynieryjnych (w tym 6 mostów i 3 wiadukty). Pociągi między stacjami Wrocław Główny i Świdnica Miasto zatrzymają się na 14 przystankach: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.

Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem, czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą, potwierdza obrany kurs rozwojowy, jaki chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy  – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Oprócz sześciu hybrydowych Impulsów II, regionalny przewoźnik pod koniec ubiegłego roku, zakupił także 13 pięcioczłonowych, elektrycznych Elfów 2 od firmy PESA Bydgoszcz. Obsłużą one między innymi linie do Jelcza – Laskowic czy Międzylesia.

Łącznie oba kontrakty na zakup nowoczesnych i ekologicznych pociągów opiewają na kwotę ponad pół miliarda złotych. Inwestycje są realizowane z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020.

Będzie więcej połączeń w regionie

Jednym z głównych priorytetów Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Cel to udostępnienie mieszkańcom regionu możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. Lepsza dostępność siatki połączeń kolejowych z pewnością zachęci także turystów do zwiedzania Dolnego Śląska poruszając się właśnie pociągami.

- Transport kolejowy, a zwłaszcza kolej aglomeracyjna, powinny stać się najlepszą alternatywą transportową dla mieszkańców Dolnego Śląska. Tylko wspólne działanie na wszystkich szczeblach samorządowych pozwoli na wypracowanie rozwiązań, które będą służyć mieszkańcom naszego regionu – mówi Magdalena Piasecka, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego. 

Aby zapewnić mieszkańcom regionu i turystom jak najbardziej atrakcyjną, gęstą i dostosowaną do ich potrzeb siatkę połączeń, samorząd województwa przejmuje od PKP nieczynne linie kolejowe. Do wielu miejsc na Dolnym Śląsku pociągi nie dojeżdżają już nawet od kilkudziesięciu lat. Teraz jednak się to zmieni, dzięki rewitalizacji i przywracaniu na nich połączeń pasażerskich.

Pociągi po latach wracają w różne zakątki województwa

Samorząd województwa zaplanował przejęcie 22 nieczynnych linii kolejowych o łącznej długości prawie 350 km w różnych zakątkach województwa. PKP przekazało już 19 z nich, proces formalny trwa także przy dwóch ostatnich odcinkach: Ołdrzychowice Kłodzkie – Stronie Śląskie oraz Strzegom – Marciszów.

Rewitalizacja zakończyła się już m.in. na linii 341 z Bielawy Zachodniej do Dzierżoniowa Śląskiego. Mieszkańcy mogą już więc korzystać z codziennych przejazdów nowoczesnymi pociągami. W toku są również kolejne rewitalizacje, na innych odcinkach trwa przygotowanie do przeprowadzenia niezbędnych prac. Są to linie: 316 i 336 z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa, 303 z Chocianowa do Duninowa, 316 z Chojnowa do Rokitek, czy 372 z Góry do Bojanowa.

Po zakończeniu tego ambitnego projektu, mieszkańcy i turyści pociągami Kolei Dolnośląskich dojadą między innymi z Mirska do Świeradowa Zdroju, z Mysłakowic do Karpacza, ze Ścinawki Średniej do Radkowa, ze Srebrnej Góry do Bielawy Zachodniej i w wiele innych pięknych miejsc na terenie całego Dolnego Śląska.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: łociecTreść komentarza: Człowiek bez pojęcia co się dzieje w mieście. Widzę jak zmieniły się chodniki w mieście, jak ożył rynek i wypiękniały szkoły. Soroczyński od samego początku swojej wypowiedzi przerzuca odpowiedzialność na władze centralne, że PO w Warszawie będzie jemu wszystko robić. Ich tam w stolicy mało co obchodzi Oława więc burmistrz sam powinien działać a nie liczyć na tych z góry. Akurat aktualnie rządzący chcą znaleźć oszczędności w likwidacji programu 100 obwodnic więc wątpię, że ten człowiek z nadania partyjnego jakkolwiek się im sprzeciwi.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 09:47Źródło komentarza: Trzy pytania do Piotra SoroczyńskiegoAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Forma okazania żalu po stracie kogoś bliskiego nie powinna podlegać dyskusji. Każdy przeżywa takie chwile indywidualnie. Jeden potrzebuje wyciszenia, drugi rozmowy i kontaktu z innymi. Uzgodnieniu podlega forma uczestnictwa w ostatnim pożegnaniu. W takim przypadku trzeba dostosować się do sugestii czy życzenia rodziny? Wiele lat temu stracił życie mój 17 letni kolega. Chociaż nie byłem nadgorliwym katolikiem, poczułem potrzebę oddania mu hołdu w sposób szczególny. Niosłem krzyż, będący czołem konduktu żałobnego. Fakt ten pozwolił mi na częściowe opanowanie żalu po stracie przyjaciela. Organizacje, do których należą osoby zmarłe, zwłaszcza śmiercią tragiczną mają prawo, a wręcz obowiązek uczcić w sposób szczególny opuszczenie ziemskiego padołu przez swojego Przyjaciela! Nie znałem osób, które straciły życie, wiem jednak, że gest przyjaciół związany z ich odejściem jest potrzebny żyjącym. Wszystko co jest w takich chwilach szczere i spontaniczne powinno być uszanowane. Niech dobry Bóg ma tragicznie zmarłych w swojej opiece!Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:48Źródło komentarza: Nie żyją druh i druhna z OSP. Dziś zawyją syrenyAutor komentarza: jbc pisTreść komentarza: Ten park na sobieskiego to zobaczymy jak swinia niebo.Najpierw mówi że się nie da ,pózniej gada ze sie da ,sam się już chyba pogubił w wypowiedziach, standardowo kiełbasa wyborcza.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:45Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Każda tragedia ma swoje przyczyny. Dobrze byłoby, żeby każdy z nas wyciągnął z tego naukę. Może to banał, ale to nie samochody, drogi, słupy itd powodują wypadki a ludzie.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:41Źródło komentarza: Śmierć dwóch osób między Oławą a GodzikowicamiAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Tu, mieszkania? Powodzenia życzę. (Nie odnoszę się bynajmniej do wcześniejszych realizacji, bo nie wiem).Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:34Źródło komentarza: OŁAWA Będą kolejne mieszkania w starych koszarachAutor komentarza: syn proboszczaTreść komentarza: Czy ktoś z rodziny BBS pokusi się na ten gustowny lokal, czy dopiero jak miasto wyremontuje za pieniądze podatników?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:28Źródło komentarza: OŁAWA Będą kolejne mieszkania w starych koszarach
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
News will be here
Reklama