Kiedy coś zrobią z tymi światłami?

  • 22.10.2021, 08:50 (aktualizacja 22.10.2021, 09:20)
  • TuOlawa JK
Kiedy coś zrobią z tymi światłami? Gazeta Powiatowa Oława. Skrzyżowanie Strzelna/Plac Zamkowy?Andersa?11 Listopada z wyłączoną sygnalizacją ułatwia jazdę - nie ma korków
Bez świateł nie ma tu korków. To wszyscy widzą. Czasowe wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Strzelna/Plac Zamkowy?Andersa?11 Listopada jak zwykle pokazało, że sygnalizacja blokuje ruch drogowy. Ale - jak mówią specjaliści od dróg - sygnalizacja nie jest po to, aby ułatwiać kierowcom jazdę, tylko poprawić bezpieczeństwo. Da się to pogodzić?

- Wielu chce likwidacji świateł - mówi Marek Drabiński ze stowarzyszenia "Wszystko dla Oławy", prywatnie także instruktor nauki jazdy oraz egzaminator.  - Jako stowarzyszenie wielokrotnie pisaliśmy do GDDKiA i do MI prośby o przeprogramowanie sygnalizacji, co pozwoliłoby naszym zdaniem na upłynnienie ruchu.

Jaka była odpowiedź?

- Sygnalizacja świetlna na przedmiotowym skrzyżowaniu działa obecnie (gdy działa, o akurat teraz jest czasowo wyłączona w związku z zamknięciem Lipowej - red.) sprawnie w trybie stałoczasowym i w opinii GDDKiA spełnia wymogi bezpieczeństwa ruchu drogowego - uważa Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury. -  Biorąc pod uwagę duże natężenie ruchu, które tam występuje i brak zaobserwowanych przypadków niewykorzystywania sygnału zielonego na którymkolwiek z wlotów podporządkowanych, zarządca drogi uważa, że jest to obecnie program optymalny, a przywrócenie akomodacji nie rozwiąże problemów z zatorami występującymi w chwilach wyczerpania przepustowości skrzyżowania. Sytuacja w tym zakresie ulegnie znaczącej poprawie po zrealizowaniu obwodnicy Oławy, której budowa została ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Niezależnie od planowej obwodnicy, GDDKiA przewiduje w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 realizację zadania pn. „Modernizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z przesuniętymi wlotami drogi krajowej nr 94 ul. Andersa z drogą wojewódzką nr 396 ul. Strzelna i drogą krajową nr 94 ul. 11 Listopada z drogą gminną ul. Plac Zamkowy. W ramach tego przedsięwzięcia nastąpi modernizacja sygnalizacji świetlnej oraz zastosowanie na przejściach dla pieszych w obrębie skrzyżowania oświetlenia dedykowanego. Ponadto, w ramach inwestycji ponownie zostanie przeanalizowana możliwość optymalizacji programów sygnalizacji świetlnej na podstawie aktualnych natężeń ruchu. Realizacja zadania planowana jest w latach 2022-2023. Warunkiem realizacji ww. zadania przez GDDKiA jest przygotowanie Programu Inwestycji, na podstawie którego minister właściwy ds. transportu skieruje zadanie do realizacji. Po spadku natężenia ruchu, jakie nastąpi po zrealizowaniu obwodnicy Oławy, zmodernizowana sygnalizacja świetlna będzie usprawniać ruch na tym skrzyżowaniu.

Jak wynika z tej informacji, szansa na modernizację sygnalizacji na tym skrzyżowaniu pojawia się dopiero za ok. 2 lata.

- W moim odczuciu likwidacja tej sygnalizacji jest tam możliwa, jednak po spełnieniu kilku warunków - uważa Marek Drabiński. - Przede wszystkim bardzo niebezpieczny (ze względu na ograniczoną widoczność) jest manewr skrętu w lewo w stronę ul. Strzelnej. Tam musiał by powstać tzw. szykana drogowa, co wymusiłoby na kierujących jadących od strony Andersa mniejszą prędkość, jednocześnie pozwoliło by to bezpieczniej przejść przez przejście pieszym. Drugie przejście natomiast w ciągu drogi 94 to na wylocie w stronę Opola mogłoby zostać nieco przesunięte poza skrzyżowanie z pozostawioną sygnalizacją świetlną uruchamianą przez pieszych lub z wyspą na środku. Wszystkie przejścia dla pieszych w obrębie tego skrzyżowania powinny też zostać odpowiednio zgodnie z najnowszymi wytycznymi doświetlone. Połowa korków w Oławie jest powodowana przez to nieszczęsne miejsce. Szkoda już pisać, że wybudowanie tam nowych budynków obok mostu ostatecznie pozbawiło możliwości wybudowania ronda. Możemy jako mieszkańcy próbować wywrzeć na zarządcy drogi znalezienie takiego bezpiecznego rozwiązania, które spowodowałoby wyłączenie tej sygnalizacji na stałe i - co za tym idzie - płynniejszą jazdę po mieście.

TuOlawa JK

Zdjęcia (1)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (11)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Serwis internetowy tuolawa.pl z siedzibą w Oławie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
KolegaKoleżanki
KolegaKoleżanki 23.10.2021, 10:55
Przecież skrzyżowanie z ruchem okrężnym nie musi mieć kształtu regularnego koła!!! Gdyby pomyśleć i zlikwidować klombiki i lekko zwęzić chodnik, zmieściłoby się z pewnością. Problemem Oławy jest od zawsze i w każdej sprawie nieudolność władz. Nie potrafią NIC załatwić dla miasta i mieszkańców. Mieliśmy dwóch posłów ... Szkoda gadać...
spectrum
spectrum 23.10.2021, 09:31
W odpowiedzi otrzymaliśmy piękny urzędniczy bełkot, gdzie połowa treści listu to plany i programy na następne lata, które mogą (lub nie) zostać zrealizowane. Światła nie działają - nie ma korków, ruch jest płynny - czyli możemy likwidować. Ale urzędasy wiedzą lepiej, co jest dobre dla obywatela gdzieś tam w Polsce powiatowej.
Furman
Furman 22.10.2021, 11:54
Te porady to jak rozmowa z koniem.
..... a że ma tępy łeb to niewiele rozumie.
Wiedzący więcej
Wiedzący więcej 22.10.2021, 11:15
Wyłączenie sygnalizacji bardzo upłynnia ruch, niestety pieszy w takim przypadku jest bardzo zagrożony, może tam dojść do poważnego wypadku, bo nie wszyscy zachowują ostrożność i przepuszczają pieszych i z prędkością znacznie przesadzają. Drabiński niech się nie mądrzy bo będzie odpowiadał za poważne szkody pieszego.
Nie ma złotych rozwiązań a kierowca musi niestety trochę poczekać, takie życie, wszędzie jeździmy samochodami bo tak nam wygodnie.
Samochody i paliwo są za tanie co sprzyja temu że mamy za dużo pojazdów w mieście.
kryspin m
kryspin m 22.10.2021, 12:01
Wiedzacy lepiej - pokaz mi jakies dane, ze wypadkow na tej drodze, w czasie wylaczenia swiatel, przybylo.
Betejot
Betejot 23.10.2021, 10:16
A kto analizował cały rok z podziałem na różne pory roku, rożne warunki atmosferyczne przy wyłączonych światłach?
rt
rt 22.10.2021, 12:00
Wiesz więcej? ale bzdury piszesz o tanich samochodach i paliwie. Tyle wiesz co zjesz.
Mieszkaniec oławy
Mieszkaniec oławy 22.10.2021, 10:59
Światła powinny się włączać gdy pieszy naciśnie przycisk że chce przejść.
Lub
Na każdej ulicy powinny być kamery i komputer analizuje ruch i odpowiednio dostraja sygnalizację do natężenia
żłobek Czaszek
żłobek Czaszek 22.10.2021, 10:24
NO CÓŻ TO JEST TYLKO OŁAWA A TU PANUJA SWOISTE TEORIE SPISKOWE
Exx
Exx 22.10.2021, 09:30
Jest wiele skrzyżowań/punktów, które można poprawić niewielkim kosztem. Wystarczy włączyć logiczne myślenie.
Polecam po raz kolejny prawoskręt z 3 Maja w Chrobrego. I z Chrobrego w 3 Maja. To skrzyżowanie było niedawno "remontowane". Bezmyślnie.

Druga sprawa to zachowania kierujących. Współpraca stale się poprawia (wpuszczanie, zygzak itp), ale np. zjeżdżanie do osi przy skręcie w lewo (do odblokowuje możliwość krętu w prawo) to nadal rzadkość.
obserwator
obserwator 22.10.2021, 20:09
wspomniane skrzyżowanie przyjazne Tir-om jadącym z ul.Chrobrego w prawo , w stronę PKS-u
....... jeszcze trochę nie będzie na poboczu trawy , tak przy skręcie na nie wjeżdżają

Pozostałe