Jak zmienił się outsourcing IT?
Outsourcing IT przez lata służył wyłącznie obniżaniu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego wybierano najtańszych usługodawców. Zwykle były to firmy IT zlokalizowane w Azji, gdyż ich usługi kosztowały nawet kilkanaście razy mniej niż zlecenie tej samej pracy w sofware house w Europie bądź Stanach Zjednoczonych. Niestety, okazało się, że jakość outsourcingu IT w Chinach lub Indiach odbiegała od norm przyjętych w krajach wyżej rozwiniętych. Często problemy pojawiały się już na etapie komunikacji pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą, a dodatkowe trudności - podczas zarządzania projektem.
Obecnie dawny offshoring został w dużej mierze wyparty przez nearshoring. Korzystanie z usług firm IT z innego kręgu kulturowego okazało się mało opłacalne, gdyż wdrażane rozwiązania często odpowiadały na potrzeby odbiorców z innego zakątka świata. Okazywało się, że mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, Europy Zachodniej lub Japonii niechętnie korzystają z systemów i aplikacji tworzonych w Chinach czy Indiach, gdyż ich praca staje się mało efektywna. Więcej o nearshoringu przeczytasz na https://socialnomics.net/2018/05/08/nearshoring-changes-to-the-it-industry/.
Nearshoring podbija rynek
Komunikacja pomiędzy zespołami z tego samego kręgu kulturowego przebiega sprawniej, a wdrażane rozwiązania lepiej odpowiadają na potrzeby zamawiających. Outsourcing IT w takiej formie jest o wiele efektywniejszy niż offshoring, dlatego przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych coraz częściej wybierają usługi IT w firmach z Europy Środkowej lub Zachodniej. Takie rozwiązanie sprawia, że projekt jest efektywniej zarządzany, co przyczynia się do szybszej realizacji zadania. O metodach zarządzania projektami IT przeczytasz na https://sbnn.co.uk/2018/07/06/examples-of-project-management-tools-and-methodologies/.
Nearshoring jest wybierany coraz częściej także z powodu wyższych kompetencji specjalistów z podobnej lokalizacji lub kultury. Certyfikaty obowiązujące w USA i Europie dają pewność, że specjalista posiada określone umiejętności, natomiast w Azji w firmach IT zatrudniane są osoby bez szerokiej wiedzy. Może się zatem okazać, że azjatycki wykonawca nie zdoła podołać powierzonemu mu projektowi.
Napisz komentarz
Komentarze