Bez smyczy i kagańca - są zagrożeniem

  • 01.02.2016, 11:07
  • Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie
Bez smyczy i kagańca - są zagrożeniem
Czytelnik apeluje do właścicieli psów, którzy zupełnie zapominają o tym, że zwierzę bez kagańca może zrobić krzywdę. Tłumaczenia "spokojnie, on nie gryzie" są irytujące. Zapytaliśmy w straży miejskiej, ile osób w styczniu dzwoniło z prośbą o interwencję, widząc, że pies biega bez kagańca i smyczy. Takich zgłoszeń nie było z okolic miasteczka ruchu i parku. Kilka osób dzwoniło natomiast z zupełnie innych rejonów miasta - chodziło o duże psy. Owszem mieszkańcy narzekają na bezmyślnych właścicieli - szczególnie dużych psów, ale nie zawsze reagują. - Wystarczy zadzwonić do nas lub na policję. Podejmiemy działania i wyślemy patrol. - wyjaśnia Piotr Gawerski, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Oławie. - Bardzo często patrolujemy park miejski i pobliskie tereny, reagujemy jeśli właściciele psów wypuszczają je bez kagańca. Przypominamy, że za brak odpowiedniego nadzoru nad psem grozi do 250 złotych mandatu. (AH) Poniżej list od czytelnika: Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na wyprowadzane przez właścicieli psy w okolicach parku miejskiego, miasteczka ruchu drogowego, nowych alejek na wałach rzeki Oława. Bardzo często przebywam na tych terenach z dzieckiem lub sam, gdy biegam. Notoryczną i nagminną sytuacją jest fakt puszczania "do wybiegania" psów bez smyczy i kagańców. Psy oczywiście w opinii właścicieli są spokojnie i nic nie robią, jednak widok biegającego dobermana jest głęboce zastanawiający. Niejednokrotnie dochodziło do kontaktów z psem tj. szarpanie za nogawkę itp. Co raczej nie zwiększa przyjemności biegania czy spaceru. Zresztą biegnąc nie mam ochoty zastanawiania się, czy jakiś pies mi coś zrobi czy nie, po prostu ma być w odpowiedni sposób wyprowadzany przez właściciela. Bardzo proszę o interwencje w tej sprawie i objęcie zagadnienia nadzorem. W przeciwnym razie pewnie tylko kwestią czasu jest czyjeś kalectwo.
Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (49)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Serwis internetowy tuolawa.pl z siedzibą w Oławie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
PERSYMONA
PERSYMONA 19.04.2019, 18:17
JUŻ NIE JEDEN PIES, KTÓRY NA SWOJE NIESZCZĘŚCIE POSIADAŁ,NIEODPOWIEDZIALNEGO, BEZMYŚLNEGO,OPIEKUNA TAK SIĘ WYBIEGAŁ, ŻE POBIEGŁ WPROST NA TAMTEN ŚWIAT. BEZMÓZGI NIE MYŚLĄ, ŻE ICH PIES PUSZCZONY SAMOPAS, MOŻE POBIEGNIE ZA ROWEREM, ZA PTAKIEM, ZA INNYM PSEM, ZA BIEGNĄCYM DZIECKIEM, WPADAJĄC WPROST POD KOŁA JADĄCEGO SAMOCHODU. PRZEZ TAKICH NIEODPOWIEDZIALNYCH, BEZTROSKICH LUDZI WIELE ZWIERZĄT STRACIŁO JUŻ ŻYCIE.
gość5
gość5 09.02.2016, 16:56
Pytanie: czy zauważyłbyś brak Straży Miejskiej gdyby została nagle zlikwidowana, w jaki sposób?
09.02.2016, 18:00
Kto by zauważył, jak SM ma średnio pół interwencji na strażnika dziennie?
stef
stef 09.02.2016, 15:50
niech straż miejska i gminna zacznie w końcu pilnować porządku to będzie ok, a tak jak to w Polsce syf, gówna,butelki i pety NORMA. Na wioskach jeszcze więcej lata psów szczególnie wieczorami straż gminna może przyjechać ale do 15.00 lub następnego dnia może piesek poczeka. Hycla potrzeba i się skończy a straż do likwidacji
Obserwator
Obserwator 07.02.2016, 00:19
Zgadzam się z "Gościem" , że Straż Miejska poza bardzo wysokimi kosztami utrzymania nic dobrego dla naszego miasta nie robi, niech komendant Straży Miejskiej przedstawi raport ilu właścicieli psów zostało ukaranych w ostatnim czasie za puszczanie psów bez smyczy i kagańca na terenach rekreacyjnych?
Wienio
Wienio 03.02.2016, 23:42
Mam w poważaniu ludzi którym przeszkadzają psy. Lubię jak psy biegają i bawią się.
luśka
luśka 04.02.2016, 12:10
Wienio, zgadzam się z Tobą w 100% :)
Gość
Gość 03.02.2016, 18:13
No nie, chyba przesadziłeś Anonimie (chyba!) bo oprócz pensji strażników trzeba jeszcze utrzymać 3 samochody, które na okrągło wożą strażników i pracowników Urzędu Miasta (np. kasjerki) a także wydatki na mundury, koszty administracyjne i inne.
Burmistrz Październik niezły pasztet do utrzymania zostawił Frischmannowi, mam nadzieję, że Pan Frischmann w końcu uwolni się i nas od tego kosztownego, niepotrzebnego spadku.
03.02.2016, 21:15
1,5 mln to cały koszt SM natomiast w budżecie wynagrodzenia są osobną pozycją i jest to prawie 1 mln zł rocznie, więc nie przesadziłem.
Gość
Gość 03.02.2016, 13:55
Straż Miejska jest nieużyteczna a coraz więcej samorządów dochodzi do tego wniosku i likwiduje te drogie w utrzymaniu formacje. Przypominam, że Straże Miejskie cz Gminne są utrzymywane tylko i wyłącznie z budżetów samorządów. Stąd coroczne podwyżki podatków dla mieszkańców miast i wsi. Oława bije rekord w tym względzie - na miasto ledwie 30. tysięczne zatrudnia 12 strażników (chyba?) i do tego wysokie koszty utrzymania ponad 1 200 000 złotych rocznie. Można te pieniądze wydać na bardziej potrzebne sprawy, których w Oławie nie brakuje. Co na to pan Frischmann?
03.02.2016, 14:03
Musi być więcej niż 12 strażników, jakby było 12 strażników to średnie zarobki miesięczne w SM wynosiłyby koło 7000 zł brutto miesięcznie. Stawiam, że jest zatrudnionych około 18 -19 osób w SM.
luśka
luśka 03.02.2016, 13:52
Ludzie! A gdzie te psy mają się wybiegać? Przecież ludzie są wszędzie, jak jakaś zaraza! A na polu czy łące czyha pan ubrany na zielono i z piórkiem w kapelusiku...
Gość 2
Gość 2 03.02.2016, 15:35
luśka
jak masz problem podobny do problemu Gośki , to dam Ci taką samą radę
KUP SOBIE ŚWINKĘ MORSKA LUB RYBKĘ , A PSA ODDAJ W DOBRE RĘCE , BO CHYBA NIE DOROSŁAŚ DO TEGO ŻEBY MIEĆ PSA
luśka
luśka 04.02.2016, 12:06
Gość2, ależ ja nie mam psa! I nigdy nie miałam. Skąd Ci przyszło do głowy, że go posiadam?
A w dobre ręce to niech psa oddają ci, którzy nie pozwalają się mu wybiegać, trzymają na uwięzi, bądź krępują kagańcem!
Gość 2
Gość 2 04.02.2016, 14:30
luśka
i chwała że nie masz ...............
Gość 2
Gość 2 06.02.2016, 20:27
luśka
takim jak Ty , powinno się ustawowo zabronić posiadanie psa , chyba ,że Twoje szare komórki w między czasie przyswoję sobie to co jest niezbędne i zaczniesz myśleć i mówić jak ktoś odpowiedzialny
luśka
luśka 06.02.2016, 19:33
Ale moze kiedyś...I wtedy będę mu pozwalała biegać bez smyczy i bez kagańca :p
Barbara
Barbara 03.02.2016, 13:10
Niedawno byłam z wnukami na placu zabaw w parku miejskim w rejonie stawów. Tam właśnie właściciele psów, bardzo często dużych psów, wypuszczają je aby sobie pobiegały. Z duszą na ramieniu patrzyłam jak ogromny pies biegnie w kierunku dzieci. Skakał i szczekał, a właściciel zwierzaka na moja prośbę, by zabrał psa ze śmiechem poinformował mnie, że to jest łagodny pies i nie ma co się bać. Efekt jest taki, że dzieci nie chcą chodzić do parku, a ja na widok psa wolę przejść na drugą stronę chodnika. Moi sąsiedzi również narzekają na biegające psy po parku.
Gość 2
Gość 2 03.02.2016, 14:45
Barbaro
Prosisz właściciela psa o przywołanie psa do siebie i jak nie ma pies kagańca , zwracasz właścicielowi psa uwagę , informując ,że jeżeli nie zabierze psa i nie założy psu kagańca dzwonisz na Straż Miejską - wyciągając demonstracyjnie telefon
SKUTKUJE , JEŚLI NIE ZAREAGUJE DZWONISZ NA SM , CZAS SKOŃCZYĆ SAMOWOLKĘ
Wot
Wot 03.02.2016, 13:34
Ludzie dlaczego nie dzwonicie na straż miejską. Teraz każdy ma telefon komórkowy przy sobie. Jaki problem? Najlepiej narzekać i nie reagować. Od tego są strażnicy, żeby przyjechać pouczyc albo zwyczajnie wlepić mandat. Najpierw jednak musza wiedzieć, gdzie przyjechać. Pies powinien być na smyczy szczegolnie w takim miejscu, gdzie jest dużo dzieci.
03.02.2016, 13:44
Jaki jest sens dzwonić na straż miejską skoro oni są wiecznie zajęci wykonywaniem średnio jednej interwencji na 2 dni na strażnika i na pewno jak zadzwonisz to oni będą wykonywali tą interwencję i nie będą mieli czasu przyjechać. Ja kiedyś zadzwoniłem i przez 2 godziny nie przyjechali, a jak przyjechali to już nie było do czego.
Gość 2
Gość 2 03.02.2016, 14:50
JEST SENS DZWONIĆ , DOPÓKI SĄ MAJĄ INTERWENIOWAĆ
mając w telefonie zarejestrowane połączenie do SM , a oni nie podejmą interwencji możesz złożyć skargę na nich za opieszałość powołując się na zgłoszone zagrożenie
SKARGĘ TRZEBA ZŁOŻYĆ NA PIŚMIE , PODAJĄC CZAS POŁĄCZENIA ( NIE KASOWAĆ POŁĄCZENIA W TELEFONIE )
03.02.2016, 21:57
Tą formację trzeba po prostu zlikwidować, a zaoszczędzone w ten sposób 1,5 mln zł rocznie rozdystrybuować w inny sposób.
Gość 2
Gość 2 03.02.2016, 18:18
Anonim
nie ważne co odpisze , liczy się zgłoszenie , jak nie będą interweniować a złożysz skargę , to raz im się upiecze , jeśli następnym razem nie będzie interwencji znowu pisać , niech dzwonią wszyscy Ci którzy uznają za zagrożenie obecność psa bez smyczy i kagańca
kiedyś im się znudzi olewanie i będą reagować , nie myślę o tym ,że coś się może stać , na.atak lub pogryzienie , a wtedy to już nie będą dla nich sprawy nieistotne , jak się nagłośni fakt zgłaszania i braku interwencji
03.02.2016, 16:24
To ci Frischmann odpisze, że akurat byli na innej interwencji i nie mieli wolnych patroli. Szkoda mi na to czasu.
gościówa
gościówa 03.02.2016, 11:28
Nie wiem, jak Państwo, ale ja spacerując po wale, w parku, na polu, czy w lesie, bardziej niż zwierząt boję się zboczeńców, złodziei albo, że zginę, bo jakiś myśliwy-psychopata pomyli mnie z ...rączą sarną albo...lochą :/
D
D 01.02.2016, 21:27
Moi drodzy od kiedy wybuchła afera zostałam przyjęta już 5 minut po przyjeździe. Szok był wielki.
marcin
marcin 01.02.2016, 20:07
A ja mam dosc tych biegaczy bo przez nich nie mozna spokojnie z psem pospacerowac. Na stadion idzcie sobie biegac a nie stresujecie nam psy i przy okazji nas. W tej Oławie to juz naprawde nie ma gdzie wyjsc z czworonogiem. Stop biegaczom na wale a nie psom.
Gość 2
Gość 2 01.02.2016, 18:39
MAM JESZCZE TAKIE PYTANIE , CZY
- GOŚĆ DUŻY ( Gość ) i GOŚĆ MALUTKI ( gość ) ---TO TA SAMA OSOBA ???
Gość
Gość 01.02.2016, 18:25
Chciałbym zauważyć że nikt tutaj nie zabrania wychodzenia z psem na spacer, gdziekolwiek by to nie było. Tylko spacer ma się odbywać zgodnie z obowiązującym prawem i zachowaniem bezpieczeństwa. Wszyscy zwolennicy wyprowadzania psa bez smyczy zastanówcie się nad tym:. Przez cały dzień zapewne może jedną dwie godziny idziecie z psem na świerze powietrze. Przez pozostałe 22, 23 godziny pies siedzi średnio w 54 metrowym mieszkaniu., 8godzin pewnie sam bo jesteście w pracy. Kto tu robi większą krzywdę zwierzęciu, my którzy chcemy iść spokojnie na spacer czy Wy którzy macie ochotę mieć psa któremu nie jesteście w stanie zapewnić odpowiednich warunków. Zgadzam się z Wami że pies potrzebuje przestrzeni, mieszkanie to chyba za mało. Dla psa to pewnie jest tak, jak dla ludzi przebywanie przez 22 godziny tylko w łazience lub innym małym pomieszczeniu.
gość
gość 01.02.2016, 22:45
Pan czy pani Gość poczytaj sobie w prasie lub pooglądaj w telewizji jak ludzie znęcają się nad psami a później oceniaj czy ktoś robi krzywdę zwierzęciu zostawiając go samego na 8 godzin bo idzie do pracy. Nie masz pojęcia wiec się nie wypowiadaj. Twoim tokiem rozumowania należało by uśpić większość psów w schroniskach bo dobrzy ludzie którzy chcą je zaadoptować pracują i nie maja domu z ogrodem tylko 54m mieszkania.
Gość 2
Gość 2 01.02.2016, 18:34
zaczynam dochodzić do wniosku , po przeczytaniu Twoich komentarzy , że Ty się nie kierujesz rozumem , tylko chęcią udowodnienia nam wszystkim czytający , że jedyna racja to Twoja racja .
na takie diktum odpowiem ci tak , są trzy prawdy , Twoja jest trzecia
gość
gość 01.02.2016, 17:53
Piszecie o jakiś oddalonych miejscach gdzie można bezpiecznie wypuścić psa. Proszę mi takie wskazać. Wszędzie może nagle pojawić się jakiś biegacz lub spacerowicz któremu nie będzie się to podobało. Jedynym więc rozwiązaniem jest wyznaczenie przez miasto ogrodzonego terenu gdzie bezpiecznie będzie można psa wypuścić .Właściciele psów muszą w Oławie płacić podatek od psów. Pies ma więc prawo żyć w tym mieście. A komentarze w stylu wyprowadź się na wieś są śmieszne, a co na wsi można psa wszędzie wypuszczać .Nawet jak ktoś ma ogród to sorry ale pies nie jest stworzeniem ogrodowym i nie ważne czy wieś czy miasto musi wychodzić na spacery, wybiegać się, pobawić z innymi psami.
A swoją drogą na co przeznaczane są pieniądze z podatku za psa .W innych gminach nawet tych które nie pobierają takiego podatku są specjalne pojemniki na odchody z bezpłatnymi woreczkami. W Oławie zaledwie kilka w parku i tak często są zawalone innymi śmieciami.
A ci rodzice co tak strasznie boją się o bezpieczeństwo swoich dzieci, niech przypilnują te starsze pociechy które wieczorami właśnie w tym samym parku w którym "biegają samopas te strasznie groźne, atakujące ludzi psy" - piją alkohol, drą japy, śmiecą i rozwalają wszędzie szklane butelki.
Psiarz
Psiarz 03.02.2016, 15:05
Nad rzeką Oława, od strony oczyszczalni ścieków (ul. Rybacka), leniwi mogą podjechać autem.
igrek
igrek 01.02.2016, 18:09
100 % racji. Pies ma prawo żyć w tym mieście !
Gość 2
Gość 2 01.02.2016, 18:04
Każdy ma własny rozum , jeden mniejszy drugi większy , niech się nim kieruje .Nie zapominając że swoje potrzeby ma i człowiek i pies .Im częściej będziemy przewidywać swoje i psa zachowanie , będzie mniej tragedii.
gość
gość 01.02.2016, 15:02
Mnie też bardziej drażnią żule i śmieci, niż biegające bez kagańca psy. Ufam, że właściciel wie, co robi...Choć, jak niektórzy piszą, pies to tylko zwierzę. Może i tak, ale dla mnie człowiek to nie bestia- największy szkodnik na Ziemi.
sonia
sonia 01.02.2016, 14:49
Witam!
Przykra sprawa jakich wiele w mieście a są takie łatwe do rozwiązania. Wystarczy tylko trochę dobrej woli ze strony ludzi. Znam tę okolicę i rzadko ale zapuszczam się tam z psem (dużym :) ) Oczywiście jestem zdania że każdy ma prawo się nie bać i spokojnie spacerować w miejscu publicznym. Zdrowy rozsadek podpowiada, że psa należy wyprowadzać i wybiegać tak żeby nie zrobił krzywdy innym (w tym żeby inny nie bali się że np zostaną ugryzieni) i żeby zapewnić mu odpowiednią ilość ruchu. Niestety w okolicy nie ma możliwości żeby zgodnie z prawem puszczać psa luzem. Są tereny i to w bliskiej odległości od centrum, które w prosty i tani sposób można by przeznaczyć na takie wybiegi (np. teren przy Strzelnej - po lewej stronie za mostem na Oławie) ale te miejsca sprzedaje się na domki dla kasiastej elity.
Karać należałoby tych nieodpowiedzialnych i to wtedy gdy dało się im możliwość legalnego puszczania psów na takim wybiegu a oni to olali. Psy powinny mieć również obowiązkowe ubezpieczenie OC bo to tylko zwierzę.
Mandaty powinny sypać się za śmieci na wałach, w parkach, na miasteczku. Wystarczy przejść wałem od strony mostu na strzelnej do miasteczka (śmieci, pod dębami góry butelek po wódzie), przejść się po parku i terenach zielonych. Kiedyś po 5 min spaceru zebrałem 2 duże reklamówki śmieci.
Kiedy UM wprowadzi obowiązkowe chipowanie psów? Straż miejska ze skanerami (które kosztują niewielkie pieniądze) i rejestr takich wykroczeń. A tych co mają to gdzieś karać. Ale najpierw edukować i tłumaczyć, pouczać.
Marcin
Marcin 01.02.2016, 14:17
Gosia jeśli podjęłaś decyzję o posiadaniu pas, to również powinnaś mieć świadomość zapewnienia mu odpowiedniego nazwijmy to rozwoju. Nie wiem wyprowadź się na wieś, gdzie będzie miał się gdzie wybiegać. Nie mów że nie przyjemny jest spacer na smyczy. Bo na pewno mniej przyjemnym jest trzymanie psa w mieszkanie w bloku. Oczywiście nie dla jego właściciela tylko dla psa. Ty jesteś właścicielem i to Ty masz mu zapewnić odpowiedni odpoczynek, tak jak nakazuje to prawo. Proponuje kupić sobie hektar pola, ogrodzić i tam wypuszczać. Bo większość osób nie ma ochoty bać się o swoje bezpieczeństwo albo czyścić dzieci na placu zabaw z gówien.
Gość 2
Gość 2 01.02.2016, 14:34
pies może się wybiegać na terenach rzadziej uczęszczanych przez ludzi , ale spuszczany ze smyczy bez względu na miejsce MUSI MIEĆ KAGANIEC , PIES MA NATURĘ WOJOWNIKA I BIEGNIE ZAWSZE ZA KIMŚ LUB ZA CZYMŚ CO BIEGNIE - UCIEKA , NAWET JEŚLI BIEGNIE W CELU ZABAWY TO UCIEKAJĄCY O TYM NIE WIE , DZIECI BEZWZGLĘDNIE W BLISKOŚCI PSA NIE MOGĄ BIEC , PIEC POBIEGNIE ZA DZIECKIEM , PROSZĘ PAMIĘTAĆ ,ŻE PIES W KAGAŃCU NIE JEST AGRESYWNY LUB MNIEJ AGRESYWNY , JEŚLI NAWET BĘDĄC W KAGAŃCU SKOCZY NA NA KOGOŚ TO NAPĘDZI STRACHU , ALE N IE UGRYZIE
ZWRACAJCIE ZAWSZE UWAGĘ WŁAŚCICIELOWI NA BRAK KAGAŃCA I ZGŁASZAJCIE TEN FAKT NA SM , DBAJĄC O WŁASNE I DZIECI BEZPIECZEŃSTWO
wolny
wolny 01.02.2016, 12:57
Puszczanie psów szczególnie większych to w Oławie problem. Nikt z psiarzy nie przejmuje się tym, że inni ludzie przechodzą stresy jak się zbliża pies bez smyczy i kagańca. Uważam, że Straż Miejska i Policja powinna w sposób bezwzględny karać wysokimi mandatami takich opiekunów człekokształtnych bezmózgowców.
Psiarz
Psiarz 03.02.2016, 15:02
Zgadzam się, nawet jeżeli pies nie zaatakuje człowieka (czego przecież nie da się wykluczyć) to małego psa idącego na smyczy może zabić jednym kłapnięciem zębów. I co wtedy?? Niektórzy właściciele są bezmyślni a o sprzątaniu po swoich psach już nie wspomnę.
Gosia
Gosia 01.02.2016, 11:25
Niech zrobią miejsce gdzie da się wypuścić psa prZecież on też musi się wybiegac. Kiedyś był psi plac naprzeciwko oczyszczalni ale to strasznie daleko jak ktoś mieszka w centrum albo od strony dworca kolejowego. Może coś bliżej właśnie jakieś miejsce w okolicach miasteczka. a. po drugie może drogiego czytelnika który zgłosił ta sprawie zawiążemy na smyc i tylko tak będzie chodZił na spacery. Pies musi się wybiegac !!! Niech Straż miejska zajmie sie również tymi co smieca, piją alkohol i dewastuja na miasteczku a nie tylko psy
Marta
Marta 02.02.2016, 17:35
Co to za wybieg dla psów, który nie jest ogrodzony a w pobliżu jest droga.
Gość 2
Gość 2 02.02.2016, 18:57
nie gniewaj się , ale jeśli masz psa , to odnoszę wrażenie że jest inteligentniejszy od Ciebie , jeśli nie masz to nie zabieraj głosu
Czytelnik
Czytelnik 01.02.2016, 14:39
Święte słowa. Ja osobiście bardziej boje się bardziej tych małych wyszczekanych maluszków nuż tych większych psów. Pozatym wypuscilem swojego psa w KAGANCU poleciał do innego psa a jego kochany właściciel zanim podeszłam to dwa razy kopnął mi psa. Może jak pies nie miał by kaganca wtedy mógł by go ugryźć, wsumie zasłużenie.
Tomek
Tomek 01.02.2016, 12:41
Nie lamentuj. Ja mam psa i jakoś potrafię zapewnić mu wybieganie się mimo tego że wybieg jest daleko od centrum. Każdy by tylko chciał aby mu wszystko pod sam nos podawać a od siebie niczego nie daje. Zobaczymy jaką będzie śpiewka jak twój pies kogoś poszarpie i wtedy nie będzie już takiego gadania. Pies w miejscu publicznym ma być na smyczy i tyle a jak chcesz by pobiegał to przejdź się z nim w odpowiednie miejsce na pewno zrobi to dobrze dla niego i twojego zdrowia.
Gosia
Gosia 02.02.2016, 22:46
To podpowiedz mi talię miejsca bo jako zapracowany człowiek nie mam czasu na bardzo długie wędrówki i szukanie odpowiedniego miejsca
Gość 2
Gość 2 02.02.2016, 23:08
Gosia
kup sobie świnkę morską albo rybkę , a psa oddaj w dobre ręce

Pozostałe