Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 16:18
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Cień Zeppelina nad Oławą

Królowie nieba lat dwudziestych I trzydziestych - sterowce, zbyt szybko zakończyły swą karierę. W tamtych czasach zgodnie oceniano, że przyszłość należy właśnie do tych ogromnych aerostatów, wróżąc im, nie bez podstaw, długą i błyskotliwą służbę w wielu dziedzinach gospodarczych. Sterowce pojawiały się wielokrotnie również nad Oławą. Dzisiaj przypominamy jedną z takich wizyt, która miała miejsce 24 czerwca 1930 roku.
Cień Zeppelina nad Oławą
Srebrny LZ-127 "Graf Zeppelin" nad Oławą

Nazwisko hrabiego

Do sterowców przylgnęła nazwa "Zeppelinów", która dzisiaj kojarzy się raczej z nazwą brytyjskiego zespołu rockowego, a nie ze statkiem latającym. Zespół "Led Zeppelin" na okładce swojej pierwszej płyty umieścił zdjęcie ostatniej, największej i najtragiczniejszej katastrofy sterowcowej, która definitywnie przerwała rozwój tych interesujących gigantów. 6 maja 1937 roku, największy w dziejach sterowiec LZ-129 "Hindenburg", po przylocie z kompletem pasażerów z Niemiec do USA, podchodząc do lądowania pod Nowym Jorkiem, eksplodował i spadł w płomieniach, grzebiąc w swych szczątkach 36 osób (na pokładzie było 97 członków załogi i pasażerów). Od tego czasu nikt już nie buduje statków podobnej wielkości, nie napełnia ich łatwopalnym wodorem, a te, które latają obecnie, są bardzo małe i o zupełnie innej konstrukcji.

Złote lata W czasach swej świetności sterówce utrzymywały regularną komunikację pasażerską między Europą a Ameryką, przewożąc w luksusowych warunkach tysiące pasażerów. Te latające monstra miały ponad 250 metrów długości i od 20 do 30 metrów średnicy. Ich masa startowa wynosiła ponad 360 ton - ale oczywiście, jak przystało na aerostaty, były lżejsze od powietrza. Nie latały zbyt szybko, za to bardzo stabilnie i majestatycznie. Po przegranej w pierwszej wojnie światowej, Niemcy musieli oddać 8 swoich sterowców zwycięskim aliantom, a pozostałe zniszczyć. Pierwszy z nowej serii sterowiec LZ-120 zbudowano już w 1919 roku. Następnym był LZ-127 i to właśnie on przyleciał do Oławy w 1930 roku. LZ-127 nazwano, na pamiątkę twórcy całej floty sterowców, imieniem "Graf Zeppelin".

 

 

Hrabia Ferdynand von Zeppelin (1838 -1917) - źródło WIKIPEDIA

Nowy, ogromny sterowiec komunikacyjny był dla Niemców wielkim powodem do dumy. Już w 1928 roku odbył swój pierwszy lot do Nowego Jorku, a następnie wyruszył w podróż po Europie. Trasa jego rajdu przebiegała również przez Oławę. LZ-127 był przedmiotem ostrego konfliktu pomiędzy jego właścicielami a nazistowską propagandą. Hitler domagał się umieszczenia na?

sterowcu ogromnych swastyk. Dyrektor i właściciel spółki sterowcowej - dr IŁ Eckener - zdecydowanie przeciwko temu protestował, słusznie obawiając się negatywnych reakcji społeczeństwa amerykańskiego, aktywnie protestującego przeciwko faszyzmowi. Swastyki namalowano więc dopiero na LZ-129, noszącym imię marszałka Hindenburga.

Zeppelin nad Oławą

24 czerwca 1930 roku w Oławie z zainteresowaniem oczekiwano przylotu "Zeppelina". Wielu mieszkańców i kilku fotografów zajęło miejsca na dachach swoich domów. Wielkie latające cygaro, w całości pomalowane srebrną farbą, powoli, na niskim pułapie, przez kilkanaście minut krążyło nad miastem. Sterowiec nie wylądował jednak w Oławie. Przy jego rozmiarach trudno było znaleźć tu odpowiednie miejsce, umożliwiające zacumowanie kolosa. Po kilku rundach nad miastem, LZ-127 odleciał do Wrocławia. Po tym zdarzeniu pozostały nam do dziś jedynie zdjęcia.

Początek końca epoki

Po katastrofie "Hindenburga" Niemcy wstrzymali program rozwou sterowców. LZ-127 był wykorzystywany do lotów propagandowych i szpiegowskich, m. in. latał wzdłuż granicy z Polską. Po wybuchu II wojny światowej, ostatnie dwa niemieckie sterówce - LZ-127 i LZ-130, na rozkaz dowództwa Luftwaffe, przeleciały z macierzystego portu we Friedrichshafen do Frankfurtu nad Menem, gdzie ulokowano je w hali sterowcowej. Baloncty (zbiorniki nośne) opróżniono z gazu i przystąpiono do demontażu konstrukcji.

6 maja 1940 roku wybuchł pożar, który zniszczył halę z resztkami sterowców. Pozostałości skruszono materiałami wybuchowymi i pocięto palnikami. Taki był koniec wielkiego LZ-127 "Graf Zeppelin", który odwiedził nasze miasto.

Przemysław Pawłowicz

Tekst ukazał się w Wiadomościach Oławskich nr 26/1996

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: KazikTreść komentarza: Od stodoły się odpierdziel To zabytek . Swego czasu gospodarz przed nią trzymał w silosach kiszonkę . Nie wiesz nawet jaki był wtedy smród i nikomu to nie przeszkadzałoData dodania komentarza: 26.04.2024, 14:33Źródło komentarza: LIST: A to są moje oławskie MINUSYAutor komentarza: ojojTreść komentarza: To są zabudowania dawnego folwarku. Zabytek pod opieką konserwatora zabytków. Jak wygląda ta opieka to widać, a same zabudowania są w rekach prywatnych. Pytanie jest inne czy gazeta ma publikować każdą bzdurę o której ktoś napisze?Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:26Źródło komentarza: LIST: A to są moje oławskie MINUSYAutor komentarza: AndrzejekTreść komentarza: Dzień dobry naiwniacy. Obwodnica mogła powstać jedynie 40 lat temu, teraz na terenie Oławy i okolicznych miejscowości jest za dużo zabudowań, nie ma po prostu którędy ją poprowadzić. Nie dawajcie się naciągać na obietnice ludzi, którzy nie rozumieją podstawowych zasad budowy dróg. Oława leży na terenach podmokłych z 2 rzekami i lasami na północ od miasta. Pozdrawiam.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:02Źródło komentarza: Co z planowaną obwodnicą Oławy?Autor komentarza: nieotumanionyTreść komentarza: Chcemy obwodnicy i inwestycji.Najbardziej optymalny wydaje się wariant 1 ale czego można spodziewać się w samorządach po ludziach którzy blokują rozwój Polski(CPK, atom, port kontenerowy, uzrbrojenie , Izera...). Obiecywali ciężką pracę więc do roboty.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 13:51Źródło komentarza: Co z planowaną obwodnicą Oławy?Autor komentarza: inżynier budów wszelakichTreść komentarza: 1. Stodoła jest zabytkiem i jest cenna architektonicznie, dlatego nie zostanie wyburzona. Remont jej jest bardzo kosztowny więc ciężko pozyskać na to środki. 2. Dlaczego ta nawierzchnia jest nazwana prowizorką? Zastosowano tam takie rozwiązania konstrukcyjne, które z powodzeniem się sprawdzają na całym świecie. Z betonu są wykonywane nawet autostrady czy pasy startowe na lotniskach.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 13:19Źródło komentarza: LIST: A to są moje oławskie MINUSYAutor komentarza: Wasz DonioTreść komentarza: Teraz to obwodnica może być za 100 lat lub zlikwidowana, paliwo po 10zł a ceny gazu i artykułów z kosmosu....Data dodania komentarza: 26.04.2024, 12:58Źródło komentarza: Co z planowaną obwodnicą Oławy?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama