Obecnie przez stację w Oławie przejeżdża codziennie w ciągu doby kilkadziesiąt pociągów pasażerskich i towarowych. Oława jest stacją graniczną Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągiem z Oławy można się dostać m.in. do Bielska Białej, Brzegu, Częstochowy, Chełma, Gdyni, Gliwic, Jeleniej Góry, Katowic, Kędzierzyna-Koźla, Kielc, Kołobrzegu, Krakowa, Lublina, Opola, Poznania, Przemyśla, Raciborza, Rzeszowa, Rybnika, Słupska, Szczecina, Szklarskiej Poręby Górnej, Świnoujścia, Ustki, Warszawy, Wrocławia, Zielonej Góry, Zamościa i Zakopanego. Całkiem niedawno, 21 kwietnia 2009, uroczyście przekazano do eksploatacji stację w Oławie po modernizacji linii kolejowej E-30, na odcinku Opole-Wrocław-Legnica. Inwestycja na kwotę ponad 66 milionów zł objęła modernizację prawie 10 km toru i sieci trakcyjnej, zabudowę 32 rozjazdów, 42 sygnalizatorów, 36 napędów i 68 liczników osi. Stacja otrzymała ponadto nowe oświetlenie i została wyposażona w 34 elektryczne ogrzewania rozjazdów. To wszystko oczywiście cieszy. Podróżnym doskwiera nadal brak dostępu do toalety i czynnej windy dla inwalidów. Smuci także kradzież tablicy, upamiętniającej 150-lecie powstania linii i likwidacja dawnego żurawia wodnego, z którego niegdyś czerpano wodę do parowozów.
Bibliografia:
1. Bartosz Kruk "Wrocław - Oława. Powstanie pierwszej linii kolejowej na Śląsku w 1842 roku" ("800 lat historii Oławy. Studia i materiały z konferencji naukowej zorganizowanej w Oławie 12-13 marca 2009"), Wrocław 2010.
2. H. Freymark "Die Enscheidung des Schlesien Eisenbahnnetzes", Breslau 1942.
Zbigniew Jakubowicz
Reprodukcje ze zbiorów Dariusza Kluki
Napisz komentarz
Komentarze