20 tys. pobrań raportu, deklaracja sieci Lidl o wycofaniu partii kasz gryczanych i oświadczenia trzech innych producentów. Reakcje na badania, które publikowaliśmy parę dni temu
Ogromne zainteresowanie Raportem Prześwietlamy Kasze Gryczane przygotowanym przez program społeczny FoodRentgen i Fundację Konsumentów. Raport prezentuje wyniki przeprowadzonych we wrześniu badań laboratoryjnych 10 wybranych kasz gryczanych na zawartość pozostałości kontrowersyjnego glifosatu. W ciągu tygodnia od publikacji pobrano go ponad 20 tysięcy razy. Są też reakcje rynku: sieć sklepów Lidl poinformowała o wycofaniu wymienionych w raporcie kasz, w których wykryto przekroczenia pozostałości glifosatu, trzy inne firmy przesłały organizatorom swoje oświadczenia.
Sieć sklepów Lidl zadeklarowała, że wycofała ze sprzedaży partię produktu, w którym badania laboratoryjne wykazały przekroczenia glifosatu i oświadczyła, że poprosiła o stanowisko w tej sprawie swojego dostawcę. Wycofany produkt to "Kuchnia Lidla Kasza gryczana 400 g" - przekroczył dozwoloną normę rakotwórczego glifosatu.
Trzy firmy przesłały do organizatorów badań - programu społecznego FoodRentgen i Fundacji Konsumentów oświadczenia, jednak tylko jedno z nich odnosi się do kasz gryczanych, dwa pozostałe komentują kwestię składu kasz jaglanych, na których temat przygotowywany jest kolejny raport. Wszystkie trzy natomiast zapewniają, że z testów przeprowadzonych na ich zlecenie wynika, że produkty są wolne od pozostałości tego herbicydu.
Głos zabrało też Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin (PSOR), zrzeszające producentów pestycydów i środków ochrony roślin, które zarzuciło organizatorom badania brak rzetelności, wywoływanie strachu wśród konsumentów, podważanie zaufania do całego systemu kontroli żywności. - Raport został przygotowany przez organizacje reprezentujące interesy konsumentów, badania zostały sfinansowane przez samych konsumentów oraz ze środków Programu PROO i patrząc na masową reakcję konsumentów widać, że trafił w potrzeby - mówi Marcin Galicki z FoodRentgen. - Trudno zgodzić się z tym, że dostarczanie rzetelnej informacji i budzenie świadomości konsumenckiej jest straszeniem.
- Narracja przyjęta przez PSOR wygląda na nic więcej niż obronę interesów producentów pestycydów i środków ochrony roślin, nie znajduje też odzwierciedlenia w faktach - mówi Paweł Rokicki, prezes Fundacji Konsumentów.
Dodaje, że działania programu uzupełniają system kontroli żywności o Społeczną Zaufaną Stronę Trzecią, która to dostarcza konsumentom, organom kontrolnym, a także producentom dodatkowych informacji.
- Chcemy mobilizować producentów do stałej poprawy jakości ich produktów. Dzięki czemu system może być jeszcze skuteczniejszy, co w konsekwencji będzie prowadziło do wzrostu zaufania do systemu ze strony konsumentów. Ponadto, wszelkie badania są wykonywane w laboratoriach stanowiących integralną część tego systemu - mówi Marcin Galicki. - Myślę, że raport spełnił swój podstawowy cel, jakim było dostarczenie konsumentom w Polsce niezależnych, transparentnych informacji o produktach spożywczych, w tym wypadku kaszach gryczanych. - Otrzymaliśmy liczne głosy wsparcia, gratulacje i prośby o więcej, a najlepszym komentarzem moim zdaniem jest głos jednej z internautek, która napisała, że potrzebne są niezależne badania takie jak nasze - mówi Paweł Rokicki. - Całkowicie się z tym zgadzam, myślę, że nie wystarczy kontrola wewnętrzna samych przedsiębiorców, ani nawet kontrola państwa, ale potrzebne są i zawsze będą niezależne badania, wykonywane przez organizację konsumencką niezależną od przedsiębiorców i innych grup wpływu, dzięki temu może zostać zagwarantowana faktyczna rzetelność informacji o produktach, która trafia do opinii publicznej.
Przypomnijmy, że 20 listopada FoodRentgen wraz z Fundacją Konsumentów ogłosili raport z badań kasz gryczanych, które przeprowadziło akredytowane laboratorium Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, na obecność pozostałości glifosatu - potencjalnie niebezpiecznego dla zdrowia herbicydu. Testy wykazały, że w czterech produktach nie ma pozostałości glifosatu, w dwóch występują one w granicach normy, a w czterech znacznie tę normę przekraczają.
Do badań wyselekcjonowanych zostało 36 kasz ze stałej oferty najpopularniejszych w Polsce sklepów wielkopowierzchniowych. Z tej listy internauci wskazali kasze, które chcieliby przebadać (każdy mógł wskazać 4). Początkowo organizatorzy programu FoodRengen chcieli sprawdzić kasze także na obecność innych herbicydów, jednak okazało się, że zebrane w ramach croudfoundingu pieniądze wystarczają tylko na testy związane z glifosatem.
Ostatecznie zakres badań został rozszerzony dzięki zaangażowaniu się w akcję Fundacji Konsumentów, która pozyskała pieniądze na ten cel z Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności.
Do laboratorium we wrześniu br. trafiło 10 kasz gryczanych i 10 kasz jaglanych. Na początku 2020 roku dowiemy się jak wygląda kwestia czystości składu kasz jaglanych.
W planach organizatorów są kolejne produkty spożywcze.
AKTUALIZACJA. JEST ODPOWIEDŹ PRODUCENTA WYCOFANEJ PARTII KASZY:
Poniżej badania - 40% nie powinno znaleźć się w sklepach! Raport z wynikami badań kasz gryczanych z polskich sklepów na obecność glifosatu – kontrowersyjnego herbicydu, który może być używany do suszenia zbóż. Jego spożywanie zwiększa ryzyko wielu chorób, m.in. nowotworowych.
* O Programie FoodRentgen
Celem Programu FoodRentgen jest dostarczanie wiarygodnej, przejrzystej informacji na temat produktów spożywczych i zawartych w nich zanieczyszczeń. W ten sposób przyczyniamy się do zmniejszania zjawiska asymetrii informacji na rynku, które skutkuje wypieraniem z rynku produktów lepszych przez produkty gorsze. W efekcie tracą na tym zarówno konsumenci, jak i producenci wysokojakościowych produktów, którzy są wypierani z rynku.
Więcej informacji na stronie: http://www.foodrentgen.eu
O Fundacji Konsumentów
Fundacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, która dba o interesy konsumentów, czyli nas wszystkich. Fundacja prowadzi akcje edukacyjne, konsultuje nowe przepisy konsumenckie, udostępnia niezależne testy produktów (testy.konsumenci.org), a także udziela konsumentom bezpłatnej pomocy prawnej w ramach Infolinii Konsumenckiej (ok. 7 tys. porad miesięcznie) oraz portalu porady.konsumenci.org, gdzie w kilka minut konsument może samodzielnie znaleźć odpowiedź na nurtujący go problem związany z zakupionym towarem. Fundacja szkoli także przedsiębiorców z prawa konsumenckiego (szkolenia.konsumenci.org).
Więcej o działaniach Fundacji na stronie: www.konsumenci.org
(ck)
Napisz komentarz
Komentarze