Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 11:10
Reklama
Reklama

UWAGA! Lidl wycofuje kasze!

Podziel się
Oceń

20 tys. pobrań raportu, deklaracja sieci Lidl o wycofaniu partii kasz gryczanych i oświadczenia trzech innych producentów. Reakcje na badania, które publikowaliśmy parę dni temu

Ogromne zainteresowanie Raportem Prześwietlamy Kasze Gryczane przygotowanym przez program społeczny FoodRentgen i Fundację Konsumentów. Raport prezentuje wyniki przeprowadzonych we wrześniu badań laboratoryjnych 10 wybranych kasz gryczanych na zawartość pozostałości kontrowersyjnego glifosatu. W ciągu tygodnia od publikacji pobrano go ponad 20 tysięcy razy. Są też reakcje rynku: sieć sklepów Lidl poinformowała o wycofaniu wymienionych w raporcie kasz, w których wykryto przekroczenia pozostałości glifosatu, trzy inne firmy przesłały organizatorom swoje oświadczenia. Sieć sklepów Lidl zadeklarowała, że wycofała ze sprzedaży partię produktu, w którym badania laboratoryjne wykazały przekroczenia glifosatu i oświadczyła, że poprosiła o stanowisko w tej sprawie swojego dostawcę. Wycofany produkt to "Kuchnia Lidla Kasza gryczana 400 g" - przekroczył dozwoloną normę rakotwórczego glifosatu. Trzy firmy przesłały do organizatorów badań - programu społecznego FoodRentgen i Fundacji Konsumentów oświadczenia, jednak tylko jedno z nich odnosi się do kasz gryczanych, dwa pozostałe komentują kwestię składu kasz jaglanych, na których temat przygotowywany jest kolejny raport. Wszystkie trzy natomiast zapewniają, że z testów przeprowadzonych na ich zlecenie wynika, że produkty są wolne od pozostałości tego herbicydu. Głos zabrało też Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin (PSOR), zrzeszające producentów pestycydów i środków ochrony roślin, które zarzuciło organizatorom badania brak rzetelności, wywoływanie strachu wśród konsumentów, podważanie zaufania do całego systemu kontroli żywności. - Raport został przygotowany przez organizacje reprezentujące interesy konsumentów, badania zostały sfinansowane przez samych konsumentów oraz ze środków Programu PROO i patrząc na masową reakcję konsumentów widać, że trafił w potrzeby - mówi Marcin Galicki z FoodRentgen. - Trudno zgodzić się z tym, że dostarczanie rzetelnej informacji i budzenie świadomości konsumenckiej jest straszeniem. - Narracja przyjęta przez PSOR wygląda na nic więcej niż obronę interesów producentów pestycydów i środków ochrony roślin, nie znajduje też odzwierciedlenia w faktach - mówi Paweł Rokicki, prezes Fundacji Konsumentów. Dodaje, że działania programu uzupełniają system kontroli żywności o Społeczną Zaufaną Stronę Trzecią, która to dostarcza konsumentom, organom kontrolnym, a także producentom dodatkowych informacji. - Chcemy mobilizować producentów do stałej poprawy jakości ich produktów. Dzięki czemu system może być jeszcze skuteczniejszy, co w konsekwencji będzie prowadziło do wzrostu zaufania do systemu ze strony konsumentów. Ponadto, wszelkie badania są wykonywane w laboratoriach stanowiących integralną część tego systemu - mówi Marcin Galicki. - Myślę, że raport spełnił swój podstawowy cel, jakim było dostarczenie konsumentom w Polsce niezależnych, transparentnych informacji o produktach spożywczych, w tym wypadku kaszach gryczanych. - Otrzymaliśmy liczne głosy wsparcia, gratulacje i prośby o więcej, a najlepszym komentarzem moim zdaniem jest głos jednej z internautek, która napisała, że potrzebne są niezależne badania takie jak nasze - mówi Paweł Rokicki. - Całkowicie się z tym zgadzam, myślę, że nie wystarczy kontrola wewnętrzna samych przedsiębiorców, ani nawet kontrola państwa, ale potrzebne są i zawsze będą niezależne badania, wykonywane przez organizację konsumencką niezależną od przedsiębiorców i innych grup wpływu, dzięki temu może zostać zagwarantowana faktyczna rzetelność informacji o produktach, która trafia do opinii publicznej. Przypomnijmy, że 20 listopada FoodRentgen wraz z Fundacją Konsumentów ogłosili raport z badań kasz gryczanych, które przeprowadziło akredytowane laboratorium Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, na obecność pozostałości glifosatu - potencjalnie niebezpiecznego dla zdrowia herbicydu. Testy wykazały, że w czterech produktach nie ma pozostałości glifosatu, w dwóch występują one w granicach normy, a w czterech znacznie tę normę przekraczają. Do badań wyselekcjonowanych zostało 36 kasz ze stałej oferty najpopularniejszych w Polsce sklepów wielkopowierzchniowych. Z tej listy internauci wskazali kasze, które chcieliby przebadać (każdy mógł wskazać 4). Początkowo organizatorzy programu FoodRengen chcieli sprawdzić kasze także na obecność innych herbicydów, jednak okazało się, że zebrane w ramach croudfoundingu pieniądze wystarczają tylko na testy związane z glifosatem. Ostatecznie zakres badań został rozszerzony dzięki zaangażowaniu się w akcję Fundacji Konsumentów, która pozyskała pieniądze na ten cel z Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności. Do laboratorium we wrześniu br. trafiło 10 kasz gryczanych i 10 kasz jaglanych. Na początku 2020 roku dowiemy się jak wygląda kwestia czystości składu kasz jaglanych. W planach organizatorów są kolejne produkty spożywcze. AKTUALIZACJA. JEST ODPOWIEDŹ PRODUCENTA WYCOFANEJ PARTII KASZY:

Poniżej badania - 40% nie powinno znaleźć się w sklepach! Raport z wynikami badań kasz gryczanych z polskich sklepów na obecność glifosatu – kontrowersyjnego herbicydu, który może być używany do suszenia zbóż. Jego spożywanie zwiększa ryzyko wielu chorób, m.in. nowotworowych. 

  * O Programie FoodRentgen Celem Programu FoodRentgen jest dostarczanie wiarygodnej, przejrzystej informacji na temat produktów spożywczych i zawartych w nich zanieczyszczeń. W ten sposób przyczyniamy się do zmniejszania zjawiska asymetrii informacji na rynku, które skutkuje wypieraniem z rynku produktów lepszych przez produkty gorsze. W efekcie tracą na tym zarówno konsumenci, jak i producenci wysokojakościowych produktów, którzy są wypierani z rynku. Więcej informacji na stronie: http://www.foodrentgen.eu O Fundacji Konsumentów Fundacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, która dba o interesy konsumentów, czyli nas wszystkich. Fundacja prowadzi akcje edukacyjne, konsultuje nowe przepisy konsumenckie, udostępnia niezależne testy produktów (testy.konsumenci.org), a także udziela konsumentom bezpłatnej pomocy prawnej w ramach Infolinii Konsumenckiej (ok. 7 tys. porad miesięcznie) oraz portalu porady.konsumenci.org, gdzie w kilka minut konsument może samodzielnie znaleźć odpowiedź na nurtujący go problem związany z zakupionym towarem. Fundacja szkoli także przedsiębiorców z prawa konsumenckiego (szkolenia.konsumenci.org). Więcej o działaniach Fundacji na stronie: www.konsumenci.org (ck)

Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: *Treść komentarza: Bo w Sobieskim oprócz tego, że nauczają, to jeszcze uczą empatii i działalności społecznej, a nie tylko patrzenia na koniec "własnego nosa" i samolubstwa.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:53Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Bo oni chodzą do szkoły , żeby się uczyć a w Sobieskim ciągle trwają zabawy . Zgodnie z powiedzeniem " nie matura a chęć szczera zrobią z ciebie oficera " .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:29Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "Rzeczą, która budzi zastrzeżenia (...) jest forma nagłośnienia (...). (...) było niezbędne minimum w postaci wzmianki w BIP, stronie internetowej (...), a nawet w gazecie - ale wydaj mi się, że (...) powinno to być znacznie bardziej nagłośnione. Tymczasem zrobiono (...), niezbędne minimum." Dawno już nikt nie wskazał tak dobitnie na nikłą rolę gazety w podawaniu informacji, jej zasięgu i oddziaływania, jak zrobił to "lokalny działacz społeczny, ekolog dla którego bardzo istotna jest ochrona środowiska naturalnego". Pierwszy tego imienia... (a zbieżność danych oraz podobieństwo osoby na zdjęciu z czynnym politykiem KO może być jedynie "przypadkowa..."). Dlaczego inni lokalni politycy (zajmujący się hobbistycznie ekologią), nie dostąpili zaszczytu skomentowania - nie wiadomo. Kabaret w czystej postaci.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: ten pseudo burmistrz nadaję się tylko na zdjęcia i cieszyć tą japę bo tylko to dobrze mu wychodzi.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:58Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Składam należne gratulacje! Dodam, że Rowerem przez Jelcz w ubiegłym roku doceniło talent Wojtka Ganczarka organizując odsłonięcie jego gwiazdy w dębińskiej alei. Gratuluję również rodzicom, którzy wychowali tak zdolnego człowieka! Oboje, przez długie lata związani są ze szkolnictwem. A my? cóż, pozostaje nam cieszyć się, że Wojtek Ganczarek w tak piękny sposób rozsławia nasze miasto!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:31Źródło komentarza: Wojciech Ganczarek z Grand Prix Festiwalu HumanDOC
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama