Portal transport-publiczny.pl, już w 2022 roku informował: - Dworzec jest czynny i posiada dwie naziemne kondygnacje. Przewidziano jego kompleksową przebudowę i dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku we wschodniej jego części. Przewidziano zmianę lokalizacji poczekalni oraz pozostałych funkcji dworcowych – mają zostać umieszczone w skrzydle wschodnim. Polregio złożyło zapotrzebowanie na pomieszczenie kasy, a Koleje Dolnośląskie – miejsce pod biletomat. Główny korpus budynku – ok. 64% powierzchni użytkowej – ma zostać przeznaczona na potrzeby samorządu Oławy. Propozycje dotyczą umieszczenia tutaj oddziału straży, restauracji, prowadzonej przez SPD „Tęcza” oraz punktu krwiodawstwa. Zagospodarowanie zostanie otoczenie. Zostaną wytyczone miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, krótkiego postoju (Kiss&Ride) oraz ładowania samochodów elektrycznych. Chodnik zostanie poszerzony, planowane są też dwa nowe dojścia na perony. Jednocześnie w tym roku PKP PLK planują remont przylegającej do dworca wiaty sektorowej na peronie 1, datowanej na przełom XIX i XX w.
Szczegóły na swojej stronie podaje wykonawca, firma "Global Budownictwo": - Realizowana przez nas inwestycja przebudowy dworca kolejowego w Oławie w trybie projektuj i buduj wykracza już poza etap projektowy. Niebawem przystąpimy do prowadzenia robót budowlanych na zlecenie Polskich Kolei Państwowych SA. Projekt zakłada kompleksową przebudowę istniejącego budynku dworca kolejowego, który po ma być dostosowany do realnego zapotrzebowania zarówno na obsługę pasażera jak i instytucji samorządowych. Stacja kolejowa Oława znajduje się na szlaku Wrocław – Opole. Linia kolejowa Wrocław – Oława to najstarsza linia kolejowa na terytorium Polski, pierwsza na Dolnym Śląsku i jedna z pierwszych europejskich linii kolejowych.Szlak zbudowało Towarzystwo Kolei Górnośląskiej. W dniu 22 maja 1842 roku przejechał tą trasą pierwszy pociąg. Budynek dworca został zbudowany w 1840 roku dla potrzeb pierwszej na Śląsku linii kolejowej, przekształcony ok. 1870 i na przełomie XIX/XX w. w stylu neorenesansu włoskiego. Z tego też okresu pochodzi żelazna, ażurowa wiata. Ze względu na wartości historyczno-artystyczne oraz ważną rolę w rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, dworzec jest zabytkiem o szczególnej randze. Budynek dworca, wiata peronowa wpisane są do rejestru zabytków. Stacja jest najstarszą na terenie obecnej Polski stacją kolejową, znajdującą się w aktywnej jeszcze służbie i eksploatacji. W ramach zadania przewiduje się m.in. przebudowę układu funkcjonalno-przestrzennego budynku dworca w celu dostosowania do potrzeb przyszłych użytkowników, podniesienia standardu obsługi podróżnych oraz zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych wraz z wykonaniem niezbędnych prac budowlanych, w tym prac remontowych obejmujących konserwację, restaurację lub odnowę budynku dworca w celu przystosowania obiektu do planowanego użytkowania, wykonanie wszystkich nowych instalacji wewnętrznych łącznie z systemami bezpieczeństwa w budynku dworca, a także termomodernizację oraz zagospodarowanie terenu przynależnego.
Parametry obiektu:
Powierzchnia zabudowy: 705,80 m²
Powierzchnia użytkowa: 836 m²
Poniższa wizualizacja pochodzi ze strony: https://globalbudownictwo.pl/olawa/





Napisz komentarz
Komentarze