Kompetencje kluczem do jakości edukacji
W projekcie wzięło udział 14 nauczycieli różnych specjalizacji - od języków obcych, przez historię i informatykę, po nauczanie języka polskiego jako obcego. Realizowane mobilności miały charakter praktyczny i odpowiadały na konkretne potrzeby szkoły związane z rozwojem europejskiego wymiaru edukacji, komunikacją z uczniami z doświadczeniem migracyjnym oraz wprowadzaniem innowacyjnych metod nauczania.
11 nauczycieli uczestniczyło w intensywnych kursach języka angielskiego na Malcie. Wyjazd umożliwił nie tylko naukę w międzynarodowym środowisku i poprawę kompetencji językowych, ale również zanurzenie się w kulturze tego śródziemnomorskiego kraju. Uczestnicy poznawali lokalne zwyczaje, kuchnię, historię i zachwycającą przyrodę wyspy. Tego typu doświadczenia znacząco wpłynęły na motywację kadry pedagogicznej do dalszego rozwoju zawodowego i otwartości na inne kultury.

Nauczyciel języka włoskiego odbył kurs językowo-metodyczny we Włoszech. Poza doskonaleniem dydaktyki nowego przedmiotu, wyjazd pozwolił mu również lepiej zrozumieć realia włoskiego systemu edukacyjnego oraz codzienne życie mieszkańców. Zajęcia odbywały się w pięknym, historycznym otoczeniu, co sprzyjało poznawaniu języka w naturalnym kontekście.
Z kolei dwie nauczycielki uczestniczyły, na Maderze, w szkoleniu z zakresu realizacji projektów europejskich, zorganizowanym przez instytut ETTI z Hamburga. Madera - wyspa wiecznej wiosny - okazała się nie tylko miejscem efektywnego rozwoju zawodowego, ale również źródłem inspiracji i wiedzy o ekologii, zrównoważonym rozwoju oraz bogactwie kulturowym Portugalii.

Efekty z trwałym wpływem na szkołę
W wyniku projektu znacząco wzrosły kompetencje językowe kadry pedagogicznej, co przełożyło się na większą gotowość nauczycieli do udziału w projektach międzynarodowych i aktywność w programach europejskich.
Zdobyte umiejętności językowe i międzykulturowe są codziennie wykorzystywane w działaniach edukacyjnych szkoły oraz umożliwiają przygotowanie nowych projektów oraz współpracę z zagranicznymi partnerami, m.in. z Włoch, Austrii i Niemiec.
Dzięki udziałowi w programie FERS wielu nauczycieli, szczególnie z długoletnim stażem pracy, przełamało barierę językową i aktywnie włączyło się w działania międzynarodowe szkoły. Wzrosła także świadomość znaczenia kształcenia w duchu europejskim i międzykulturowym.
Europejskie otwarcie Sobieskiego
Projekt zrealizowany w LO Nr I w Oławie to dowód na to, że inwestycja w rozwój zawodowy nauczycieli ma bezpośredni wpływ na jakość edukacji, atmosferę w szkole i motywację całej społeczności. Dzięki wsparciu funduszy unijnych uczniowie kształcą się z lepiej przygotowaną, otwartą na świat kadrą, a szkoła zyskała nowe kontakty, doświadczenia i prestiż jako placówka europejska.
Karolina Mruk
Fot. Archiwum LO Nr I w Oławie
Napisz komentarz
Komentarze