Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:57
Reklama Hipol
Reklama

Dylemat znów mają rodzice sześciolatków i samorządy

Oława. Po reformie Co roku - coś nowego w oświacie. Podczas ubiegłorocznego naboru do szkół rodzice sześciolatków zastanawiali się, czy ich dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w pierwszej klasie. Rodzice obecnie 6-letniego ucznia muszą zadecydować, czy ich dziecko będzie powtarzało zerówkę. Skutki tych decyzji odczują nie tylko dzieci, ale także szkoły i samorządy
Podziel się
Oceń

Po wprowadzonych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości zmianach w systemie oświaty, 1 września 2016 do I klasy pójdą dzieci 7-letnie (rocznik 2009) oraz 6-letnie (rocznik 2010), które wcześniej chodziły do przedszkola. Jeżeli nie chodziły, a rodzice chcą je wysłać do I klasy - muszą mieć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o gotowości szkolnej. W Oławie rekrutacja do klas I szkół podstawowych na rok szkolny 2016/17 rozpocznie się 7 marca. Nie będzie zerówek w miejskich przedszkolach, ponieważ muszą one zapewnić miejsca i możliwość realizacji wychowania przedszkolnego dzieciom 4 i 5-letnim. Rodzice sześciolatków składają wnioski o przyjęcie do oddziału przedszkolnego w szkołach podstawowych. Mogą to również zrobić rodzice dzieci pięcioletnich (rocznik 2011). Wtedy maluchy w szkołach realizują roczny obowiązek wychowania przedszkolnego. Do przedszkoli będą przyjmowane dzieci zamieszkałe w Oławie, w wieku od 3 do 5 lat (roczniki 2013 - 2011), w miarę wolnych miejsc w placówkach. Może pojawić się problem z przyjmowaniem 3-latków, ponieważ miejsca muszą mieć cztero- i pięciolatki. Rekrutacja rozpoczęła się 15 lutego. Siedmiolatki - jak dawniej, sześciolatki - różnie W tym roku dylematów nie mają rodzice dzieci, które decyzją poradni zostały odroczone od obowiązku szkolnego. W ubiegłym roku poszły do zerówki (najczęściej w szkołach) w wieku 6 lat, a nie jak pozostałe dzieci - w wieku 5 lat. W większości przypadków odraczano maluchy, które intelektualnie nie odbiegały od rówieśników, ale nie były dostatecznie dojrzałe emocjonalnie i społecznie. Teraz muszą podjąć naukę w I klasie. Na przykład w jednej z zerówek w Szkole Podstawowej nr 2, na 25 uczniów, 9 dzieci było odroczonych. One z pewnością są gotowe do rozpoczęcia nauki w I klasie, a co z resztą? Monika Mączyńska, wychowawczyni klasy "0" z SP nr 2 tłumaczy, że materiał I klasy nie różni się zbytnio od tego, czego dzieci uczą się w zerówce. Zmiany w programach nauczania spowodowały, że teraz w I klasie uczy się tego, co dawniej było w zerówce. Nie ukrywa jednak, że 6-latki emocjonalnie różnią się od 7-latków. Podkreśla, że decyzja, czy zostawić dziecko na drugi rok w zerówce, zależy od rodziców, którzy najlepiej znają swoje pociechy.

Dylematy samorządu i nauczycieli Rodzice mówią, że nauczyciele i dyrektorzy szkół delikatnie sugerują, aby jednak nie zostawiać 6-latków w klasie "0". Pozostawienie ich w zerówkach może grozić zwolnieniami nauczycieli. Mówiła o tym na styczniowej sesji Małgorzata Pasierbowicz, zastępca burmistrza Oławy: - Wierzę w rozsądek rodziców. Sześciolatki przez rok przygotowały się, aby iść do I klasy. To zależy od rodziców, my zapewniamy właściwe warunki edukacji. Oddziały zerówki będą w szkołach, bo przedszkola ich nie pomieszczą. Aby zapewnić miejsca w przedszkolach, proponuje się rodzicom 5-latków, aby zapisywali dzieci do zerówek. - Jest taka możliwość, a to odciąży przedszkola - mówiła wiceburmistrz Pasierbowicz. - Rodzice mają czas na decyzję do 31 marca. To okres końcowy. Po tym czasie będzie jasne, jak będzie w Oławie. Szkoły muszą być dostosowane i spełniać warunki, jakie są na nie nałożone. Wszystko okaże się po zakończeniu naboru. Za rok problem może być jeszcze większy, bo wtedy obowiązek wychowania przedszkolnego ma objąć także dzieci 3-letnie. Chyba, że znów coś się zmieni.

Aby pomóc rodzicom w podjęciu decyzji, nauczyciele radzą, na co zwrócić uwagę

Dziecko sześcioletnie dojrzałe do podjęcia nauki w szkole podstawowej powinno posiadać następujące umiejętności: * znać swoje imię i nazwisko, wiek, adres zamieszkania, umieć opowiedzieć o pracy rodziców; * umieć narysować rysunek postaci ludzkiej (postać powinna być kompletna, części ciała proporcjonalne do całości, rozmieszczone właściwie); * umieć obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania, nie wychodzić poza linie, kolorując obrazek, nazwać to, co narysowało; * umieć ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej, lepić z plasteliny; * dobierać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta; * łączyć zbiory według określonej cechy, np. wielkość, kolor; * wskazywać różnice w pozornie takich samych obrazkach; * rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt; * liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest; * dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10; * mieć dobrą koncentrację uwagi; * być zainteresowane własną pracą i jej efektami; * być odporne na niepowodzenia; * być wytrwałe przy dłuższym wysiłku; * prawidłowo wymawiać wszystkie głoski; * nazywać głoskę na początku i na końcu wyrazu; * dzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby; * umieć opowiedzieć treść obrazka, posługując się mową zdaniową; * rozwiązywać proste zagadki; * słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki; * wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych; * wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost; * doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej; * zgodnie bawić się z rówieśnikami; * działać sprawnie, umieć podporządkować się słownym poleceniom; * wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki; * mieć dobre tempo pracy; * umieć nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi; * być wrażliwe na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.

Jakie objawy w zachowaniu i w rozwoju dziecka świadczą o niedojrzałości szkolnej?

  • obniżona sprawność ruchowa, czyli niezgrabność podczas biegania, skakania, trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki;
  • trudności z precyzyjnym wykonywaniem codziennych czynności, np. zawiązywaniem na kokardkę sznurowadeł, zapinaniem guzików, posługiwaniem się nożyczkami;
  •  słaba orientacja w schemacie ciała, kłopoty z ustaleniem stron, z określeniem kierunku na prawo, na lewo, od siebie, przed, za sobą;
  • trudności dziecka w odwzorowywaniu figur geometrycznych, np. rombu, kwadratu,
  • trudności z wyodrębnianiem elementów z całości, a także łączeniem ich w całość (budowanie z klocków, układanie mozaiki według wzoru); * niedostrzeganie szczegółów różniących dwa obrazki;
  • trudności w orientacji w czasie, w określaniu dni tygodnia, pór roku;
  • trudności w odtwarzaniu prostej melodii i rytmu;
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków czy tekstu opowiadania;
  • nieprawidłowa wymowa, wady wymowy;
  • trudności w różnicowaniu głosek podobnych (s-z, w-f, b-p), zaburzenia słuchu fonematycznego, trudności w analizie i syntezie głoskowej;
  • trudności w rozpoznawaniu liter podobnych kształtem (m-n, l-t, b-d);
  • trudności w opanowywaniu nauki czytania.

Monika Gałuszka-Sucharska [email protected]


Napisz komentarz

Komentarze

Agata 01.03.2016 11:04
Akurat tu nie chodzi o tę panią, tylko o całość reformy, która nie jest przygotowana i jak zwykle rodzice mają problem. Pani Monika to doskonały nauczyciel i oby takich więcej

olawka 02.03.2016 12:56
mogłam napisać w cudzysłowiu imię pani nauczycielki, wiem że nie chodzi o tą konkretnie panią ale o jakąś jedną nauczycielkę (co nie jest prawdą bo dzieci są i klasy też będą więc nie zwalnia się nauczycieli bo dzieci zostają w przedszkolu) coraz więcej jest narodzin więc powinni budować szkoły a nie je zamykać, Oławie nie grozi sądząc po rozroście wiosek przylegających, domki rosną jak grzyby po deszczu a w nich młode rodziny z dziećmi

olawka 01.03.2016 09:47
dyrektorzy apelują o rozsądek do rodziców bo pozostawienie 6 latków może grozić zwolnieniami nauczycieli? więc co się liczy? praca która zawsze się dla nauczyciela znajdzie w powiecie czy dobro dziecka? i który rodzic pokieruje się życiem pani Moniki a nie dobrem własnego dziecka?? żenujące

StanleyN 01.03.2016 01:17
Pani Monika M. to b.dobry nauczyciel i człowiek dla naszych najmłodszych dzieciaczków ? Pozdrawiam Pani Moniko.

e 29.02.2016 21:13
Do Pani nauczycielki! Pierwsza klasa różni się od zerówki! Proszę sobie dokładnie program przeanalizować!

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: RodzicTreść komentarza: Bo oni chodzą do szkoły , żeby się uczyć a w Sobieskim ciągle trwają zabawy . Zgodnie z powiedzeniem " nie matura a chęć szczera zrobią z ciebie oficera " .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:29Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "Rzeczą, która budzi zastrzeżenia (...) jest forma nagłośnienia (...). (...) było niezbędne minimum w postaci wzmianki w BIP, stronie internetowej (...), a nawet w gazecie - ale wydaj mi się, że (...) powinno to być znacznie bardziej nagłośnione. Tymczasem zrobiono (...), niezbędne minimum." Dawno już nikt nie wskazał tak dobitnie na nikłą rolę gazety w podawaniu informacji, jej zasięgu i oddziaływania, jak zrobił to "lokalny działacz społeczny, ekolog dla którego bardzo istotna jest ochrona środowiska naturalnego". Pierwszy tego imienia... (a zbieżność danych oraz podobieństwo osoby na zdjęciu z czynnym politykiem KO może być jedynie "przypadkowa..."). Dlaczego inni lokalni politycy (zajmujący się hobbistycznie ekologią), nie dostąpili zaszczytu skomentowania - nie wiadomo. Kabaret w czystej postaci.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: ten pseudo burmistrz nadaję się tylko na zdjęcia i cieszyć tą japę bo tylko to dobrze mu wychodzi.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:58Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Składam należne gratulacje! Dodam, że Rowerem przez Jelcz w ubiegłym roku doceniło talent Wojtka Ganczarka organizując odsłonięcie jego gwiazdy w dębińskiej alei. Gratuluję również rodzicom, którzy wychowali tak zdolnego człowieka! Oboje, przez długie lata związani są ze szkolnictwem. A my? cóż, pozostaje nam cieszyć się, że Wojtek Ganczarek w tak piękny sposób rozsławia nasze miasto!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:31Źródło komentarza: Wojciech Ganczarek z Grand Prix Festiwalu HumanDOCAutor komentarza: MelomanTreść komentarza: Prawdziwa uczta dla miłośnika muzyki barokowej , wspanialeData dodania komentarza: 5.12.2025, 04:23Źródło komentarza: Wyjątkowy koncert w Sali Rycerskiej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama