Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 05:08
Reklama

Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (1)

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku na rodzimych drogach spotkać można było głównie autobusy san i jelcz oraz mikrobusy żuk i nysa. To nie przypadek, że wymieniłem właśnie te pojazdy. W wielu miejscach właśnie je wykorzystywano jako środek transportu osób podczas wszelkiego rodzaju wycieczek i wyjazdów, nie zapominając także o przewozach pracowniczych. Niestety, w pewnych sytuacjach nysa i żuk były za małe, z kolei san i jelcz były dużymi autobusami wielkopojemnymi. Brakowało pojazdu "średniego" przystosowanego do przewozu osób, wypełniającego tą właśnie lukę...
Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (1)
Prototyp autobusu MAT Oławka adaptowany na potrzeby Telewizji Wroclaw
Podziel się
Oceń

Pierwsza dekada lat sześćdziesiątych XX wieku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych była nader pracowita i obfita w różnego rodzaju nowe konstrukcje pojazdów. Po opanowaniu produkcji seryjnej podstawowej odmiany autobusu międzymiastowego Jelcz-Karosa 043 (na podstawie licencji zakupionej w 1958 roku) z nadwoziem Karosa i podwoziem Skoda 706 RTO, nastąpiła prawdziwa ekspansja rozwoju pojazdów licencyjnych. W 1962 roku zakładowe biuro konstrukcyjne opracowało adaptację dokumentacji miejskiej odmiany podstawowego pojazdu o nazwie Jelcz 272 Mex, która trafiła do produkcji w 1963 roku. Rok po tym wydarzeniu światło dzienne ujrzała turystyczna odmiana autobusów licencyjnych o oznaczeniu Jelcz 014 Lux. W międzyczasie powstała w formie jeżdżącego prototypu odmiana autobusu konferencyjnego o nazwie Jelcz-Super, wyposażona m.in. w telewizor, radio, zaplecze kuchenne z lodówką, kuchenką gazową i zlewem z bieżącą wodą. Jakby tego było mało, w 1962 roku warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe przekazało zakładom jelczańskim dokumentację techniczną wraz prototypem autobusu przegubowego AP-62. Konstrukcja ta po niezbędnych adaptacjach skierowana została do produkcji seryjnej, otrzymując oznaczenie AP-02. Tyle w kwestii autobusowej w owym czasie.

A ciężarowe?

Osobną drogę rozwoju stanowiła wówczas produkcja samochodów ciężarowych. Podstawową konstrukcją produkowaną wówczas był samochód ciężarowy Żubr A-80 o ładowności 8 ton. Nie była to jednak udana konstrukcja. Między innymi z tego względu podpisano z Czechosłowacją umowę o utworzeniu wspólnego biura konstrukcyjnego, które opracowałoby rodzinę samochodów ciężarowych o ładowności: 8, 10 i 12 ton. Od 1961 roku działało w tym celu takie wspólne biuro z główną siedzibą w zakładach LIAZ w Libercu.

Warto wspomnieć jeszcze o jednym ważnym aspekcie. Czechosłowacja proponowała w owym czasie sprzedaż naszemu krajowi licencji na produkcję przyczep autobusowych typu B-40. Propozycję tę jednak odrzucona, postanawiając że przyczepa osobowa zostanie opracowana własnymi siłami.

Wyjątkowy prototyp

W cieniu powyższych wydarzeń, bardzo ważnych dla całej fabryki i krajowej komunikacji samochodowej, powstawały w Jelczańskich Zakładach Samochodowych pojazdy, które przeszły do historii ze względu na swoją wyjątkowość. Jednym z takich pojazdów był niewątpliwie prototyp autobusiku turystycznego o nazwie Oławka.

Wiadomości Oławskie
1965 rok. Prototyp autobusu MAT Oławka na jednej z ulic w ówczesnych Laskowicach Oławskich.

Prace konstrukcyjne nad tym pojazdem rozpoczęto w 1963 roku i prowadzone były równocześnie z pracami nad konstrukcją przyczepy autobusowej Jelcz PO 1. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dopiero trzeci zaprezentowany władzom zwierzchnim w Warszawie prototyp przyczepy autobusowej zyskał akceptację i po wykonaniu czterech prototypów (pod koniec 1964 roku) podjęto decyzję o produkcji seryjnej w pierwszym półroczu 1965 roku. Wspominam o tym dlatego, ponieważ wielu "znawców" uważa, że prototyp Oławki powstał na bazie i w oparciu o konstrukcję nadwozia właśnie przyczepy PO 1. Nie jest to zgodne z prawdą. Pojazdy te powstawały w tym samym czasie, a ich konstrukcja nadwozia bazowała na elementach konstrukcyjnych nadwozia autobusów licencyjnych Jelcz-Karosa. Podwozia pojazdów powstały natomiast przy wykorzystaniu podzespołów podwoziowych samochodu ciężarowego Star 25.

Oba pojazdy zaprojektował znany z konstrukcji autobusu turystycznego ODRA - Henryk Kolendo. Nadwozie autobusu Oławka konstrukcyjnie zunifikowane było z autobusem licencyjnym Jelcz-Karosa. Wykorzystano w nadwoziu poszczególne elementy karoseryjne autobusów zarówno odmiany międzymiastowej jak i turystycznej. Konstrukcję nadwozia zintegrowano z ramą nośną. Do budowy prototypu wykorzystano podzespoły pochodzące z samochodu ciężarowego Star 25 wraz z kompletną ramą podwoziową. W trakcie budowy pojazdu okazało się, że gotowy pojazd miał zbyt dużą masę własną wynoszącą 5250 kg.

Za ciężki

Główne zmiany konstrukcyjne objęły ramę podwoziową, pochodzącą z samochodu ciężarowego. Pierwotnie zastosowane podłużnice z blachy o grubości 7 mm zastąpiono podłużnicami o grubości 5 milimetrów, natomiast poprzeczki wykonane wcześniej z ceowników zastąpiono profilami zamkniętymi. Dzięki tym zabiegom "odchudzono" masę pojazdu o 223 kg. Zmiany konstrukcyjne wprowadzono również w szkielecie nadwozia i oblachowaniu zewnętrznym oraz w konstrukcji podłogi. Zmieniono również konstrukcję foteli pasażerskich, co pozwoliło na zgubienie kolejnych kilogramów. Szkielet nadwozia został integralnie połączony z nową ramą podwoziową przy pomocy spawania. Ostateczna masa autobusu po zabiegach "odchudzających" wynosiła 4480 kg.

cdn.

Wojciech Połomski

(zdjęcia w materiale pochodzą ze zbiorów autora)


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: AnonimTreść komentarza: Naprawdę ostrzezcie swoich seniorów w rodzinie! W bliskim mi otoczeniu slyszałam o dwóch takich przypadkach tamtej nocy. Do jednej starszej samotnej kobiety zadzwoniono po 1 w nocy!! Ktoś się przedstawiał za lekarza ze szpitala z oddziału zakaźnego w Oławie i żądał zapewnienia że będzie miał kto zapłacić 100 tysięcy ponieważ bratanica tej kobiety nie dozyje do rana jeśli nie dostanie 3 zastrzyków. Ktoś udawał głosy tej bratanicy, że niby się meczy umiera (na ciężkiego koronawieusa...) Do drugiej kobiety także dzwoniono w nocy i chciano wyłudzić pieniądze na umierającego w szpitalu ojca...ale na ich nieszczęście mężczyzna przebywał z kobietą w domu i iknnje poszło. Nie dość, że coraz więcej wymyślaja sposobów to zaczęli to robić bardziej w nocy, kiedy ludzie są zaspani. Ofiara to po takim telefonie na zawał może zejść!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 19:15Źródło komentarza: Oszust mówił, że syn szwagra potrącił osobę na pasach, ale... sprawę „da się załatwić”Autor komentarza: OławiakTreść komentarza: Takiego lichego i beznadziejnego wystroju świątecznego miasta , nie było od lat! Oprócz choinki w rynku i jakiejś tam ramki obok byłego banku PKO i tradycyjnej szopki , nie ma nic ! Wystarczy pojechać do Jelcza- Lskowic, czy Brzegu i od razu widać i czuć nadchodzące święta , oprócz Rynku , pozostała część miasta to ciemna beznadziejna szarość i półmrok,! Jeszcze nie tak dawno ulica Krótka, ,Brzeska , Rocha , 1 Maja itd udekorowane były swietlnymi ozdobami , w tym roku NIC! przykre!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 18:46Źródło komentarza: Jarmark w Oławie trwa [ZDJĘCIA]Autor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Dzięki Panu Jerzeskiemu mamy niskie rachunki za prąd ? 😁😁😁 , ciekawe czy oni nie dostają dotacji z Izraela ?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 18:43Źródło komentarza: Innowacje z naszego Promet-Plastu pójdą teraz w świat!Autor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Mamy to kolejny sukces naszego Niemieckiego PremieraData dodania komentarza: 13.12.2025, 18:39Źródło komentarza: Najpierw zwolnienia, teraz sprzedają zakład za niemal 27 mln zł!Autor komentarza: wwwTreść komentarza: Opowieść bajek część następna , jaka przebudowa to remont jest przebudowa by była wtedy jak by zrobili dwa pasy w jedną i dwa pasy w drugą stronę , a obwodnicę będziecie robić jeszcze w tym stuleciu czy w przyszłym ? bo nie narodzone dzieci mojego syna się pytają he he mamy władze że dla wszystkich jest ale dla polska są tylko podatki do płaceniaData dodania komentarza: 13.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Chcą przebudować fragment trasy do Wrocławia, ale jeszcze nie w tym rokuAutor komentarza: jarek.wTreść komentarza: sytuacjatakabedziewurzedzie,dotad,dopukiradni/wwiekszosci/bedakundelkamistajszczyka.jedyniewmiareodwaznymjestpanRygielskizkolegami.taktrzymac.Apan,panieBabskijestjuzchybatadzialalnosciazmeczonyData dodania komentarza: 13.12.2025, 16:45Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następca
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama