Od warsztatu do światowego imperium – początki marki LEGO
Marka LEGO powstała w 1932 roku w Danii, w miejscowości Billund – Ole Kirk Christiansen jest ojcem firmy, która pierwotnie była warsztatem cieśli produkującego drewniane zabawki.
Skrót LEGO pochodzi od duńskiej frazy leg godt, co oznacza po prostu baw się dobrze – i taki cel przyświecał twórcy marki przy tworzeniu pierwszych projektów zabawek. Po pożarze w siedzibie firmy w 1942 roku pracownicy zaczęli eksperymentować z tworzywami sztucznymi. Tak powstała pierwsza seria klocków łączących, które śmiało można nazwać protoplastami LEGO, jakie znamy dzisiaj.
Jak zmieniały się klocki na przestrzeni lat?
Pod koniec lat 50. opracowano tzw. system rurkowy, czyli znane nam dzisiaj doskonale łączenie klocków, dzięki któremu trzymają się one siebie bardzo dokładnie. Kolejne zestawy powstawały w lawinowym tempie, a marka rozprzestrzeniała się coraz bardziej – klocki były wysokiej jakości i komfortowe w układaniu.
Powstawały kolekcje inspirowane poszczególnymi kategoriami, jak np. LEGO Piraci, LEGO Kosmos czy LEGO Friends dla młodszych dzieci, następnie dużym krokiem był ukłon w stronę popkultury, co uważa się za jedną z ważniejszych przyczyn ekspansji marki.
Fani uniwersum Marvela czy Star Wars pragnęli kupować zestawy, które nawiązywały do ich ulubionych filmów czy komiksów, a LEGO ciągle produkowało coraz to nowe modele, nierzadko duże, skomplikowane i zapewniające wiele godzin rozrywki.
Zestawy takie jak LEGO Mindstorms czy LEGO Education to z kolei wyznacznik, dzięki któremu klocki zostały uznane także za zabawkę edukacyjną. Projekty były fenomenem same w sobie, a dodatkowo użytkownicy klocków na całym świecie rozpoczęli trend na kolekcjonowanie co rzadszych zestawów.
Dlaczego LEGO nadal zachwyca dzieci i dorosłych?
LEGO to przykład zabawki międzypokoleniowej, dostępnej dla osób w każdym wieku. Współcześnie powstają serie, którymi mogą bawić się nawet niemowlęta, a także skomplikowane budowle z wieloma tysiącami elementów, które nawet dorosłym potrafią sprawić niemały problem.
Dodatkowo LEGO ma wartość kolekcjonerską – współcześnie modele retro, pochodzące z lat 80 czy 90, potrafią kosztować krocie, a te, których jest mało na rynku, sprzedają się dosłownie na pniu.
LEGO łączy jakość z komercyjnym sukcesem, nawiązuje do popkultury, ciągle wzbogaca swoją ofertę, a same klocki pozostają przy tym niezmienne. Układa się je doskonale, wyposażone są w szczegółowe instrukcje, a wszystko pasuje do siebie idealnie – to właśnie sprawiło, że osiągnęły sukces na całym świecie.
Obecnie na rynku znaleźć można kilka tysięcy zestawów klocków z różnych kategorii – warto przetestować, czy nie jest to przypadkiem rozrywka dla Ciebie!