Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 sierpnia 2025 15:10
Reklama Hipol
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Zobacz, jak dworzec w Oławie będzie wyglądał po remoncie w środku

Pojawiły się kolejne wizualizacje dworca oławskiego w Oławie po remoncie - tym razem w środku. Chcielibyście je zobaczyć? Proszę bardzo. Przypominany, że inwestorem są PKP Oddział Dworce Kolejowe, a wykonawcą Global Budownictwo Sp. z o.o.
  • Źródło: źródło: Materiały prasowe, Investmap.pl
Zobacz, jak dworzec w Oławie będzie wyglądał po remoncie w środku
Nie poznacie tego wnętrza

Źródło: źródło: Materiały prasowe PKP SA

Podziel się
Oceń

Przypomnijmy, że Oława ma najstarszy działający obecnie dworzec kolejowy w Polsce, został zbudowany w 1840 roku według projektu Augusta Rosenbauma, królewskiego radcy budowlanego, i jest przykładem neorenesansu włoskiego. Był to pierwszy dworzec kolejowy w obecnych granicach Polski.

Reklama

Dworzec przeszedł kilka modernizacji, a ostatnia przebudowa zakończyła się w 2009 roku w ramach modernizacji linii E 30 na odcinku Opole-Wrocław-Legnica. Podczas obecnej przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku we wschodniej jego części. Przewidziano zmianę lokalizacji poczekalni oraz pozostałych funkcji dworcowych – mają zostać umieszczone w skrzydle wschodnim. Polregio złożyło zapotrzebowanie na pomieszczenie kasy, a Koleje Dolnośląskie – miejsce pod biletomat. Główny korpus budynku – ok. 64% powierzchni użytkowej – ma zostać przeznaczona na potrzeby samorządu Oławy. Propozycje dotyczą umieszczenia tutaj oddziału straży, restauracji, prowadzonej przez SPD „Tęcza” oraz punktu krwiodawstwa.

*

Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały już plac budowy wykonawcy przebudowy dworca w Oławie w woj. dolnośląskim. Prace remontowe rozpoczynają się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. 

Stacja kolejowa Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław – Opole i obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity poruszających się m.in. na trasach z Wrocławia, Przemyśla czy Zakopanego do Warszawy, Ustki, Lublina czy Kołobrzegu, a także pociągów regionalnych POLREGIO do Brzegu, Raciborza, Gliwic i Kędzierzyna-Koźla. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie.

Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca. Co ciekawe, zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei użytku publicznego było tak wielkie, że właściciele gruntów rolnych przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich. Pierwszym pociągiem specjalnym (21 maja 1842 r.) przyjechało do Oławy 400 pasażerów – zaproszonych gości. W składzie pociągu był odkryty wagon z orkiestrą, zarówno pociąg, jak i dworzec był odświętnie udekorowany, ustawiono też łuk triumfalny.

Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Wszystkie prace, z uwagi na to, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar.

– Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, że duża część obiektu  zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku. Tu znajdą się poczekalnia dla pasażerów oraz toalety. Część istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej dworca jest stolarką historyczną, która zostanie poddana renowacji. Główny korpus budynku zostanie przeznaczony na potrzeby samorządu Oławy.

Koszt inwestycji to 17 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Planowane udostępnienie dworca podróżnym po przebudowie nastąpi w drugim półroczu 2026 r.

 

 

TU macie wizualizacje dworca z zewnątrz: 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Nata 07.06.2025 17:26
Będzie piękniej niż we Wrocławiu... W końcu uwolnimy się od syfu z PRL...

Reklama
Lump 07.06.2025 16:31
Fajna noclegownia będzie.

Olawianin 08.06.2025 09:36
Lumpie nie będzie noclegownia bo będzie siedziba straży miejskiej,spać będziecie w parku na ławeczkach

Mieszkaniec 08.06.2025 10:13
Olawianin 08.06.2025 09:36
Lumpie nie będzie noclegownia bo będzie siedziba straży miejskiej,spać będziecie w parku na ławeczkach
Ta straż miejska co pracuje tylko w dni robocze do 21? To będzie niezwykle zabawne ukazanie nieprzydatności tej formacji jak w ich siedzibie bezdomni urządzą sobie noclegownię.

Ludwik 07.06.2025 16:03
A gdzie będą windy? Osoby nie pełno sprawni muszą do Wrocławia jechać i tam wysiadać, windy nie ma, a przejście przez tory zostało zlikwidowane. Jak zwykle skończy się to ochlapaniem budynków nowym tynkiem i obsmarowanie świeżą farbą.

Kolega z O. 07.06.2025 15:16
Lepiej późno niż wcale. Podróżuję po Polsce pociągami i tak zapyziałego dworca nigdzie nie widziałem. Ciekawe, czy będą windy?

Reklama

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: ChybioneTreść komentarza: Kogo obrażają? Wskaż konkretny przykład. Akurat z tym sponsorowaniem sportu nie trafiłeś - ostatnio był artykuł, że nowa firma ARCHON została sponsorem Moto JelczaData dodania komentarza: 1.08.2025, 14:21Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: GosiaTreść komentarza: To ta pani co krótko przed wyborami dostała od Frischmanna stypendium za osiągnięcia sportowe i udział w zawodach chociaż nigdzie nie startowała?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 14:03Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: PsychicznyTreść komentarza: Sławku znajdź jakąś pracę, bo jesteś nudny. Całe życie na rencie?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:46Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: AlaTreść komentarza: Daj spokój z tym radnym. WstydData dodania komentarza: 1.08.2025, 13:43Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: PiotrTreść komentarza: Jest to przykre ale Bartek i Albert Zieliński to najwięksi szkodnicy w Oławie. Panowie nic dobrego nie zrobili dla Oławy. Wszystkich obrażają a przez ich postępowanie inwestorzy i sponsorzy(chodzi o sport) nie chcą z Oławą się utożsamiać.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:41Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: Inżynier BRDTreść komentarza: Pamiętaj, że za to płaci Burmistrz czyli my podatnicy. Mnie zależy na tym aby to było jak najmniej bo to idzie z moich podatków, będzie mniej kasy, to mniej inwestycji na mieście. Burmistrz i tak płaci miliony za energię elektryczną do oświetlenia całego miasta. Dlaczego miasto ma płacić za wymianę żarówek, a wszystkie słupy są własnością firmy Tauron. Nieuregulowane prawo bo jakby sejm ustawowo nakazał spółce Tauron przekazać słupy do miasta to rozumiem takie działanie, a skoro słupy są własności Tauron to niech sami za swoje pieniądze sobie naprawiają, dlaczego chcą ciągnąć kasę od miasta?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 13:29Źródło komentarza: Tauron naprawił oświetlenie przy 11 Listopada. Nie komentuje sprawy umowy z miastem
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama