Ekspresowe zmiany w polskiej szkole – jak organizacje społeczne wspierają zdalną edukację

  • 08.04.2020, 20:34 (aktualizacja 08.04.2020, 20:40)
  • TuOlawa JK
Ekspresowe zmiany w polskiej szkole – jak organizacje społeczne wspierają zdalną edukację
Przed polską oświatą stanęło wyzwanie związane z pandemią i zamknięciem wszystkich szkół i placówek edukacyjnych. Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice zadają sobie pytanie, co robić, jak uczyć i jak uczyć się.

Próby odtworzenia tradycyjnej szkoły w zdalnej rzeczywistości są bezcelowe i skazane na niepowodzenie. Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) wspiera nauczycieli i nauczycielki, a także dyrekcję szkół w odnalezieniu się w tej nowej sytuacji - pokazuje, jak organizować i prowadzić zdalne nauczanie. Od 12 marca z pomocy skorzystało ponad 60 000 osób.
Szkoła Ucząca Się (SUS) to program od 20 lat prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, którego celem jest podnoszenie jakości polskiej oświaty. Dzieje się to poprzez wdrażanie innowacyjnych praktyk nauczania, w tym przede wszystkim oceniania kształtującego. Dzisiaj szkoły bardziej niż kiedykolwiek muszą stać się organizacjami uczącymi się. Natychmiast po ogłoszeniu zamknięcia placówek, w ramach programu SUS, uruchomione zostało bezpłatne webinarium o tym, jak uczyć zdalnie. Udział w nim wzięło ponad 6 000 nauczycieli. W kolejnych dniach odbyły się następne wirtualne spotkania dla nauczycieli i dyrektorów szkół, poświęcone edukacji wczesnoszkolnej, godzinom wychowawczym prowadzonym online, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współpracy nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły w tych szczególnych warunkach. Kolejne zaplanowane spotkania dotyczyć będą m.in. oceniania w edukacji zdalnej oraz sposobów zdalnego uczenia bez wykorzystywania komputera.
Nauczyciele w krótkim czasie muszą dostosować się do innych warunków i metod pracy, a także w odmienny sposób myśleć o ocenianiu uczniów i roli stopni. Jeszcze bardziej niż zwykle dzieci i młodzież potrzebują poczucia sensu i celowości uczenia się. Edukacja powinna teraz pomagać im w rozumieniu otaczającego świata, w tym także zjawisk związanych z pandemią. Wprowadzanie nowych narzędzi, a także nowych dla uczniów zagadnień przedmiotowych powinno zejść na drugi plan i ustąpić miejsca zadbaniu o ich dobrostan oraz relacje z nauczycielami oraz rówieśnikami.
Licząc się z tym, że szkoły mogą nie wrócić do regularnej pracy w połowie kwietnia, CEO uruchomiło miesięczny bezpłatny kurs internetowy dla nauczycieli poświęcony zdalnej edukacji. Równocześnie dyrektorzy otrzymują bieżącą pomoc w organizacji pracy nauczycieli w taki sposób, by zdalna nauka jak najlepiej służyła potrzebom uczniów i dawała się pogodzić z innymi obowiązkami ich rodziców.
- Szacujemy, że z bezpłatnych webinariów poświęconych edukacji zdalnej oraz naszych materiałów skorzystało około 60 000 osób, a zainteresowanie naszymi działaniami nie słabnie - mówi dr Jędrzej Witkowski, Prezes CEO - Warto jednak równocześnie podkreślić, że nauczyciele, nauczycielki i dyrekcje wykazały się niezwykłą elastycznością i otwartością. W ciągu zaledwie kilku dni szkoły musiały zorganizować swoją pracę na nowo i lepiej lub gorzej, ale sprostały temu wyzwaniu – dodaje.
Z uwagi na potrzeby nauczycieli i dyrektorów CEO uruchomiło na swoim blogu blog.ceo.org.pl serwis gromadzący wskazówki i podpowiedzi dotyczące prowadzenia edukacji zdalnej. Codziennie korzystają z niego tysiące zainteresowanych nauczycieli.
***
Centrum Edukacji Obywatelskiej to największa działająca w sektorze edukacji organizacja pozarządową w Polsce. Przy jej wsparciu nauczycielki i nauczyciele wprowadzają do szkoły metody nauczania i tematy, dzięki którym uczennice i uczniowie angażują się w swoją edukację i lepiej radzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Prowadzimy programy, które rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości oraz otwartość, uczą współpracy i odpowiedzialności, zachęcają do zaangażowania w życie publiczne i działania na rzecz innych. Proponowane rozwiązania opieramy na ponad 25-letnim doświadczeniu, wiedzy eksperckiej i współpracy z praktykami. Z naszego wsparcia korzysta rocznie około 20 tysięcy nauczycielek i nauczycieli oraz dyrekcje kilku tysięcy szkół z całej Polski.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności rozpoczęła działalność przed 20 laty z podwójną intencją: umacniania rezultatów przemian rozpoczętych w Polsce w 1989 roku oraz dzielenia się polskim doświadczeniem w transformacji z innymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej. Na terenie Polski swój cel Fundacja realizuje głównie poprzez programy służące wyrównywaniu szans edukacyjnych oraz poprawie jakości oświaty, a także wspieraniu aktywności obywatelskiej na poziomie lokalnym, zwłaszcza na terenach wiejskich i w małych miastach.
W latach 2000-2019 Fundacja przeznaczyła na swoją działalność blisko 216 milionów dolarów. Ich źródłem były przychody funduszu wieczystego, który powstał ze środków przekazanych Fundacji przez Polsko-Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości.
Program Szkoła Ucząca Się jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, od 20 lat realizowanym przez CEO. Program wspiera dyrektorów i nauczycieli w doskonaleniu nauczania i uczenia się. Propagujemy wprowadzanie oceniania kształtującego, budujemy rozproszone przywództwo, animujemy współpracę nauczycieli. Łącznie w okresie 20 lat SUS objął swoimi bezpośrednimi działaniami ok. 5000 szkół. Zorganizowano szkolenia dla ponad 120 tys. nauczycieli i dyrektorów. Większość szkół uczestniczących w programie znajduje się w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców.
Więcej informacji na stronie: www.ceo.org.pl

TuOlawa JK

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Serwis internetowy tuolawa.pl z siedzibą w Oławie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe