Oława
Gra o Chopinie
Pełne przygód śledztwo detektywistyczne, którego celem jest poznanie postaci Fryderyka Chopina - to założenia gry, którą nagrodzono w ramach projektu „Chopin 2010 - pakiet edukacyjny”. Jest przeznaczona dla uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej i dla gimnazjalistów. Uczestnicy mają przeprowadzić śledztwo, którego celem jest rozpoznanie kandydata do nagrody „Artysty Wszech Czasów”. Zadaniem grających jest także sprawdzenie, w jakim stopniu Chopin jest obecny w świadomości mieszkańców lokalnej społeczności.
Spontaniczny pomysł
Adam Piwek mówi, że pomysł na grę zrodził się przypadkiem, podczas rozmowy z młodszym bratem Marcinem, uczniem I klasy gimnazjum: - Po niej wywnioskowałem, że o Chopinie nie mówi się w sposób ciekawy dla młodego pokolenia. Dlatego postanowiłem wymyślić coś innego, co przyciągnie młodzież i pozwoli połączyć naukę z zabawą, a także wykorzystać nowoczesne techniki. Gra, którą przygotowałem na konkurs, ma pomóc młodym Polakom w poznaniu sylwetki Fryderyka Chopina i jego dziedzictwa.
W ramach realizacji projektu, organizator konkursu - Narodowe Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego - nagrodził 32 osoby i przyznał 22 wyróżnienia za scenariusz zajęć z uczniami. Zwycięskie propozycje zostaną opublikowane w pakiecie edukacyjnym, który będzie udostępniony wszystkim polskim szkołom.
Zabawa w detektywa
Gra Adama Piwka nie jest typowym konspektem dla nauczycieli. Jest przewodnikiem, który ma ułatwić podróż przez meandry wiedzy o Chopinie. Detektywami są sami uczniowie, którzy - jako główni bohaterowie - wczuwają się w grę, odgadując zagadki przez pryzmat wyzwań i przygody.
Główny cel, to pokazanie Chopina z całkiem innej strony. Nauczyciel znajdzie tam wiele wskazówek, m.in. pomagających w przygotowaniu finału gry, kiedy uczestnicy zaprezentują wyniki śledztwa, prowadzonego pod kryptonimem „CH”. Wykonując kolejne zadania, uczestnicy nie tylko poznają życie i twórczość kompozytora, lecz także uczą się, jak szukać informacji w internecie, korzystać z poczty elektronicznej, przeprowadzić i podsumować sondaż uliczny. Muszą poradzić sobie także z napisaniem krótkiego tekstu i z przygotowaniem prezentacji multimedialnej.
Doktor Barbara Techmańska z Zakładu Dydaktyki Historii i WOS Uniwersytetu Wrocławskiego pozytywnie oceniła grę. Dla niej jest ważne właśnie to, że uczniowie mogą zdobywać wiedzę poprzez zabawę, dzięki czemu szybciej zapamiętują nowe fakty. Zadowolona jest także, że gra uczy szukania różnych informacji z różnych źródeł oraz pracy w zespole.
Adam Piwek
Jest studentem V roku historii z językiem angielskim na Uniwersytecie Wrocławskim, stypendystą ministra nauki i szkolnictwa wyższego za osiągnięcia w nauce. Ponad pięć lat współpracuje z naszą gazetą. Jest trenerem i współpracownikiem marszałkowskiej instytucji - Ośrodka Kultury
i Sztuki we Wrocławiu
Malwina Gadawa
malwina@gazeta.olawa.pl
Napisz komentarz
Komentarze