Logistyka dla branży e-commerce - czym różni się od tradycyjnej?
O tym, jak skomplikowane jest zarządzanie procesami logistycznymi można pisać opasłe tomy — a kilka z nich z pewnością należałoby poświęcić logistyce w branży e-commerce. Ta okazuje się być nieco bardziej wymagająca, niż ma to miejsce w przypadku prowadzenia tradycyjnego sklepu.
W teorii logistyka obydwu form działalności ma ten sam cel — zapewnienie stałego przepływu produktów między producentami, magazynami i… właśnie. Tu zaczynają się różnice. W przypadku sieci sklepów „stacjonarnych” odbiorcą towarów są oczywiście pojedyncze sklepy. Zarządzanie dostawami do nich jest czasochłonne, owszem, ale cechuje się dosyć sporą przewidywalnością. W końcu nasze transporty będą zawsze jeździły do tych samych miejsc, prawda?
Z kolei w przypadku sklepów internetowych zamówienia trafiają bezpośrednio do klientów końcowych — ci są rozproszeni po całym kraju, a ich ilość zmienia się każdego dnia! Operator logistyczny obsługujący firmy e-commerce będzie zatem musiał się zmierzyć z realizacją małych i różnorodnych zamówień w dużych ilościach, co jest o wiele trudniejsze niż obsługa dużych partii towaru przeznaczonych dla zaledwie kilku odbiorców (sklepów).
Logistyka e-commerce (jej warunki znajdziemy na https://3lp.eu/obsluga-e-commerce/) charakteryzuje się także znacznie szerszym zakresem obowiązków związanych z realizacją każdego zamówienia. W tradycyjnym sklepie pomiędzy logistykami a klientem stoją jego pracownicy, którzy sami zajmą się obsługą produktów i ich przygotowaniem do sprzedaży; w handlu internetowym tymi zadaniami będzie musiał się zająć już operator logistyczny. Jakie to zadania?
- przyjmowanie regularnych dostaw od producentów;
- kontrola dostarczonych do magazynu zamówień;
- składowanie produktów;
- monitoring stanu magazynowego;
- przygotowanie zamówień do wysyłki — kompletacja, pakowanie i obsługa dokumentacji;
- współpraca z firmami kurierskimi w celu doręczenia zamówienia;
- obsługa zwrotów;
- utylizacja uszkodzonych lub przeterminowanych towarów.
Fulfillment — rozwiązanie dla małych i dużych e-sklepów
I właśnie ze względu na to, jak skomplikowanym i wymagającym (zarówno czasowo, jak i finansowo) procesem jest organizacja logistyki e-commerce, wiele sklepów decyduje się jej outsourcing.
Logistyka kontraktowa, bo o niej mowa, może funkcjonować w kilku modelach. Najbardziej kompleksowym z nich jest jednak fulfillment. W ramach tego modelu obsługa całego łańcucha logistycznego sklepu zostaje powierzona jednemu operatorowi — rozwiązania dla branży e-commerce oferuje m.in. firma 3LP, o której więcej znajdziemy na https://3lp.eu/logistyka-kontraktowa/.
Fulfillment łączy w jednym systemie informatycznym niemal wszystkie etapy łańcucha dostaw — od magazynowania towarów (magazyn buforowy 3LP oferuje jedną z największych tego typu powierzchni magazynowych w Polsce), przez obsługę zamówień aż po ich dostawę za pośrednictwem spedytorów i firm kurierskich. Dzięki tak kompleksowej obsłudze i integracji poszczególnych odcinków łańcucha operatorzy są w stanie realizować kolejne zlecenia o wiele sprawniej — i taniej! - niż gdybyśmy zajęli się tym na własną rękę!
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze