Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:21
Reklama
Reklama

Dlaczego zniknął ten domek z basztą?

OŁAWA Tego tytułowego obiektu bardzo szkoda. Był ładny, solidny, w dobrym stanie. Rozebrano go w całości... Przemysław Pawłowicz pisze o historii domku celnego przy moście na Odrze
Dlaczego zniknął ten domek z basztą?
Budynek którego nie ma
Podziel się
Oceń

Tamten most z 1898

 

W XIX wieku nowe technologie i nowe materiały umożliwiły budowę niezwykłych konstrukcji stalowych. Nowoczesność dotarła również do Oławy. W 1898 roku miasto uzyskało most nowoczesny, piękny, w całości ze stali. W nurcie rzeki wystarczyły już tylko dwa filary i jedynie trzy przęsła. Rozmiary mostu, jego nośności i szerokość, były zbliżone do parametrów, którymi dysponujemy dzisiaj. Można przyjąć, że gdyby nie dramat II wojny światowej, most byłby użytkowany również współcześnie - przykładem może być np. młodszy od oławskiego o 12 lat stale użytkowany Most Grunwaldzki we Wrocławiu.

Lata świetności - most z 1898 roku

 

Oławski stalowy nowy most zaprojektowano w latach 1896-98. Był imponujący: szeroki, wysoki nad lustrem wody, z wygodnymi chodnikami dla pieszych, wsparty na granitowych filarach, jego konstrukcja była w całości nitowana. Masowa produkcja hutniczych profili stalowych spowodowała przyspieszony rozwój wielkich nowoczesnych przepraw o niemal dowolnej długości i wysokości. Most z 1898 roku był piękny, typowy dla estetyki światowego budownictwa tamtych czasów. Konstrukcja stalowa musiała być również artystyczna, stylizowana. I tak też było. Nowy most, jego wszelkie połączenia, elementy konstrukcyjne, filary nośne (pylony), były zdobione kutymi ozdobami, motywami roślinnymi. Dwie "bramy" nad filarami wyposażono w centralnie zawieszone (w osi mostu) herby Oławy, które są doskonale widoczne na dostępnych zdjęciach archiwalnych. Szczęśliwym zrządzeniem losu dokumentacja projektowa mostu, niezwykle piękna, tworzona przez ówczesnych inżynierów (rysunki projektowe każdego z elementów mostu) przetrwały i są dostępne. Ta dokumentacja dzisiaj zachwyca poziomem wykonania.

 

Domek z basztą, dlaczego?

 

Wraz z budową mostu uporządkowano otoczenie i zbudowano na lewym brzegu, przy wjeździe na most, ceglany dom z basztą. Wybudowanie nowoczesnego wielkiego mostu było kosztowne, wymagało kredytów i znacznych środków na utrzymanie i konserwację, tak więc przeprawa była płatna - pobierano opłatę, "cło" za każde transportowe (pojazdy) użycie mostu. Jedynie piesi mogli korzystać bez opłat. W tym opisywanym budynku z basztą stale dyżurował umundurowany urzędnik, który pobierał opłaty i obsługiwał zapory (szlaban) zamykające wjazd. Warto dodać, że były dwie zapory, na obydwu przyczółkach, w stałej obsłudze wystarczała najczęściej jedna, ta bezpośrednio przy domku. Opłaty nie były zbyt wygórowane, można je porównać do dzisiejszych opłat autostradowych. Obiekt zwany był też "domkiem celnym". 

Mały odrzański "zameczek", budynek z ciemnej cegły klinkierowej, ze strzelistą basztą, był malowniczym obiektem, wyraziście zdobił przeprawę i krajobraz miejski. Oprócz podstawowej funkcji fiskalnej istotna była również wyrazistość architektoniczna, estetyka. Twórcy pięknie zadbali o połączenie przyszłych celów. Wieżę ustawiono w osi ulicy Chrobrego (wtedy Odrzańskiej) - była osią symetrii, punktem odniesienia, orientacji, zamykała widok i perspektywę długiej oraz ważnej ulicy prowadzącej do mostu. Z pozostałych kierunków wieża wyglądała równie dobrze.

 

Koniec

 

Kres opisywanego pięknego mostu to styczeń 1945 roku. To smutny standard działań wojennych - w czasie wojny zagładzie uległy setki mostów. Wiadomo - to zawsze opóźniało działania i kierunek natarcia przeciwnika. Oławski most też zniszczono. Rosjanie szybko zbudowali przeprawę pontonową na wysokości dzisiejszej strzelnicy (przed oczyszczalnią) i w tym miejscu przekraczali Odrę. W kolejnych latach zbudowano przeprawę drewnianą tuż obok dawnego mostu, który początkowo wciąż spoczywał częściowo w rzece. Na załączonym zdjęciu widzimy pylony bramy mostowej - od strony zachodniej - zrzucone z filaru i przechylone, natomiast część mostu, trzecie przęsło, od strony ul Oleśnickiej pozostawało bez uszkodzeń, wsparte na filarze, wraz z "bramą" łącząca pylony konstrukcji mostu. Zachowało się wiele zdjęć tej części mostu, wykonanych już po wojnie. Jedno z trzech przęseł mostu pozostawało nieużytkowane, ale było solidne i długo zwlekano z rozbiórką. Zachowane przęsło było miejscem częstych spacerów, tłem do wielu pamiątkowych fotografii. Ten fragment wtedy nie przeszkadzał, był nad częścią plażową koryta rzeki. Przęsła stalowe, które spoczywały w nurcie Odry, uprzątnięto szybko - żegluga była niezbędna i bardzo intensywna w tamtych czasach, barkami transportowano ogromne ilości różnych materiałów. Wtedy jeszcze nie brakowało wody, Odra jest płytka od zaledwie kilku dekad.



Napisz komentarz

Komentarze

pilot 27.01.2024 09:34
Bardzo ciekawy materiał historyczny, jako nowe pokolenie nie miałem pojęcia o historii mostu w Oławie ani innych obiektach z miastem związanych. Z tego co kojarzę to w miejscowości Marcinkowice istniało stare poniemieckie lotnisko, jestem ciekaw czy zachowały się jakieś zdjęcia z tamtego czasu i czy można je gdzieś odnaleźć? Dziękuję autorowi za wspaniały i wciągający artykuł. pzdr.

Olawianka 23.01.2024 08:18
Niestety przykro się patrzy na stare zdjęcia Oławy bo za każdym razem przychodzi do głowy myśl, że kiedyś po prostu było ładniej. W wielu miejscach, i to jest niestety nasza porażka, bo mimo nowoczesnych technologii , materiałów, zamiast być ładniej to wychodzi na to że jest brzydziej i gorzej.

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama