Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 12:49
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Dlaczego zniknął ten domek z basztą?

OŁAWA Tego tytułowego obiektu bardzo szkoda. Był ładny, solidny, w dobrym stanie. Rozebrano go w całości... Przemysław Pawłowicz pisze o historii domku celnego przy moście na Odrze
Dlaczego zniknął ten domek z basztą?
Budynek którego nie ma
Tamten most z 1898

 

W XIX wieku nowe technologie i nowe materiały umożliwiły budowę niezwykłych konstrukcji stalowych. Nowoczesność dotarła również do Oławy. W 1898 roku miasto uzyskało most nowoczesny, piękny, w całości ze stali. W nurcie rzeki wystarczyły już tylko dwa filary i jedynie trzy przęsła. Rozmiary mostu, jego nośności i szerokość, były zbliżone do parametrów, którymi dysponujemy dzisiaj. Można przyjąć, że gdyby nie dramat II wojny światowej, most byłby użytkowany również współcześnie - przykładem może być np. młodszy od oławskiego o 12 lat stale użytkowany Most Grunwaldzki we Wrocławiu.

Lata świetności - most z 1898 roku

 

Oławski stalowy nowy most zaprojektowano w latach 1896-98. Był imponujący: szeroki, wysoki nad lustrem wody, z wygodnymi chodnikami dla pieszych, wsparty na granitowych filarach, jego konstrukcja była w całości nitowana. Masowa produkcja hutniczych profili stalowych spowodowała przyspieszony rozwój wielkich nowoczesnych przepraw o niemal dowolnej długości i wysokości. Most z 1898 roku był piękny, typowy dla estetyki światowego budownictwa tamtych czasów. Konstrukcja stalowa musiała być również artystyczna, stylizowana. I tak też było. Nowy most, jego wszelkie połączenia, elementy konstrukcyjne, filary nośne (pylony), były zdobione kutymi ozdobami, motywami roślinnymi. Dwie "bramy" nad filarami wyposażono w centralnie zawieszone (w osi mostu) herby Oławy, które są doskonale widoczne na dostępnych zdjęciach archiwalnych. Szczęśliwym zrządzeniem losu dokumentacja projektowa mostu, niezwykle piękna, tworzona przez ówczesnych inżynierów (rysunki projektowe każdego z elementów mostu) przetrwały i są dostępne. Ta dokumentacja dzisiaj zachwyca poziomem wykonania.

 

Domek z basztą, dlaczego?

 

Wraz z budową mostu uporządkowano otoczenie i zbudowano na lewym brzegu, przy wjeździe na most, ceglany dom z basztą. Wybudowanie nowoczesnego wielkiego mostu było kosztowne, wymagało kredytów i znacznych środków na utrzymanie i konserwację, tak więc przeprawa była płatna - pobierano opłatę, "cło" za każde transportowe (pojazdy) użycie mostu. Jedynie piesi mogli korzystać bez opłat. W tym opisywanym budynku z basztą stale dyżurował umundurowany urzędnik, który pobierał opłaty i obsługiwał zapory (szlaban) zamykające wjazd. Warto dodać, że były dwie zapory, na obydwu przyczółkach, w stałej obsłudze wystarczała najczęściej jedna, ta bezpośrednio przy domku. Opłaty nie były zbyt wygórowane, można je porównać do dzisiejszych opłat autostradowych. Obiekt zwany był też "domkiem celnym". 

Mały odrzański "zameczek", budynek z ciemnej cegły klinkierowej, ze strzelistą basztą, był malowniczym obiektem, wyraziście zdobił przeprawę i krajobraz miejski. Oprócz podstawowej funkcji fiskalnej istotna była również wyrazistość architektoniczna, estetyka. Twórcy pięknie zadbali o połączenie przyszłych celów. Wieżę ustawiono w osi ulicy Chrobrego (wtedy Odrzańskiej) - była osią symetrii, punktem odniesienia, orientacji, zamykała widok i perspektywę długiej oraz ważnej ulicy prowadzącej do mostu. Z pozostałych kierunków wieża wyglądała równie dobrze.

 

Koniec

 

Kres opisywanego pięknego mostu to styczeń 1945 roku. To smutny standard działań wojennych - w czasie wojny zagładzie uległy setki mostów. Wiadomo - to zawsze opóźniało działania i kierunek natarcia przeciwnika. Oławski most też zniszczono. Rosjanie szybko zbudowali przeprawę pontonową na wysokości dzisiejszej strzelnicy (przed oczyszczalnią) i w tym miejscu przekraczali Odrę. W kolejnych latach zbudowano przeprawę drewnianą tuż obok dawnego mostu, który początkowo wciąż spoczywał częściowo w rzece. Na załączonym zdjęciu widzimy pylony bramy mostowej - od strony zachodniej - zrzucone z filaru i przechylone, natomiast część mostu, trzecie przęsło, od strony ul Oleśnickiej pozostawało bez uszkodzeń, wsparte na filarze, wraz z "bramą" łącząca pylony konstrukcji mostu. Zachowało się wiele zdjęć tej części mostu, wykonanych już po wojnie. Jedno z trzech przęseł mostu pozostawało nieużytkowane, ale było solidne i długo zwlekano z rozbiórką. Zachowane przęsło było miejscem częstych spacerów, tłem do wielu pamiątkowych fotografii. Ten fragment wtedy nie przeszkadzał, był nad częścią plażową koryta rzeki. Przęsła stalowe, które spoczywały w nurcie Odry, uprzątnięto szybko - żegluga była niezbędna i bardzo intensywna w tamtych czasach, barkami transportowano ogromne ilości różnych materiałów. Wtedy jeszcze nie brakowało wody, Odra jest płytka od zaledwie kilku dekad.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
pilot 27.01.2024 09:34
Bardzo ciekawy materiał historyczny, jako nowe pokolenie nie miałem pojęcia o historii mostu w Oławie ani innych obiektach z miastem związanych. Z tego co kojarzę to w miejscowości Marcinkowice istniało stare poniemieckie lotnisko, jestem ciekaw czy zachowały się jakieś zdjęcia z tamtego czasu i czy można je gdzieś odnaleźć? Dziękuję autorowi za wspaniały i wciągający artykuł. pzdr.

Olawianka 23.01.2024 08:18
Niestety przykro się patrzy na stare zdjęcia Oławy bo za każdym razem przychodzi do głowy myśl, że kiedyś po prostu było ładniej. W wielu miejscach, i to jest niestety nasza porażka, bo mimo nowoczesnych technologii , materiałów, zamiast być ładniej to wychodzi na to że jest brzydziej i gorzej.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: TrololoTreść komentarza: Z jednej strony głupio krytykować burmistrza, że coś robi. Ale jak zostanie rozwiązany problem określenia lokalizacji: "park przy PKP" (np przy organizacji jakiś imprez)? - to człowiek nie będzie wiedział który park przy którym PKP. Tylko problemy robicie...Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:47Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: gośćTreść komentarza: tak i szuka takich co piszą chamskie komentarze, bo ma teraz dużo wolnego czasu :-)Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:15Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: OławiankaTreść komentarza: Ten przystanek jest bardzo potrzebny.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:07Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Jeśli parking będzie tylko od strony miasta, to ja współczuję mieszkańcom okolic ul. Brylantowej. Kultura parkowania będzię tam na poziomie co "w niedziele przy kościele". Oczywiście, możemy mydlić oczy, że oni licznie i ochoczo przyjadą "na właściwą stronę". PS: Czy ma ktoś linka do jakiejś czytelnej wersji mapy (projektu okolic dworca) - byłbym wdzięczny (tak wiem, na pewno do znalezienia samemu w necie)?Data dodania komentarza: 20.05.2024, 11:57Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: Kolega JózekTreść komentarza: Niech spoczywa w spokoju ,był uczynnym człowiekiem i zarazem głębokim patriotą RPData dodania komentarza: 20.05.2024, 11:43Źródło komentarza: Zmarł Henryk LeszczakAutor komentarza: EMMATreść komentarza: Brawo ,Brawosimo Panie Burmistrzu Frischmman tak należy budować małe ojczyzny samorządowe przez lokalne inwestycje i nie patrzyć na to co zdrajcy suwerennej Polski z PO mówią i piszą.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 11:36Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystanku
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama