Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:21
Reklama
Reklama

Dlaczego zniknął ten domek z basztą?

OŁAWA Tego tytułowego obiektu bardzo szkoda. Był ładny, solidny, w dobrym stanie. Rozebrano go w całości... Przemysław Pawłowicz pisze o historii domku celnego przy moście na Odrze
Dlaczego zniknął ten domek z basztą?
Budynek którego nie ma
Podziel się
Oceń

Stare i nowe

 

W 1945 roku Oława miała znowu most drewniany, na drewnianych filarach, wbitych przez radzieckich saperów w dno rzeki. Powróciliśmy do stanu sprzed 400 lat. Taki "nowy" most wymagał stałych napraw, czasem był ponownie niszczony przez krę i problem powracał. A stary most? Do lat 60. XX wieku można było oglądać pięknie wykonane ceglano-granitowe przyczółki mostu, jego filary w nurcie, a przede wszystkim mały domek z basztą położony tuż przy wjeździe na most od strony lewobrzeżnej Oławy (od strony ul. B.Chrobrego).

Oława 1945 - rosyjscy saperzy budują most drewniany, po lewej widoczna wieża budynku opłat

 

Opisywany domek celny przetrwał wojnę bez zniszczeń, był w dobrym stanie, do końca jego istnienia użytkowano go jako np. magazyn wyposażenia infrastruktury drogowej, znaków, zapór, smoły itp.

W latach 60. przyszła pora i możliwości budowy nowego solidnego mostu. Most powstał i wciąż dobrze się sprawuje. Zaprojektowany pod koniec lat 50. jest solidny, również nitowany, ale o zupełnie innej konstrukcji niż jego poprzednik. Ten nowy jest wytrzymały, ale brzydki i bez wyrazu, jest wyłącznie konstrukcją i czymś użytkowym, nie da się go porównać do dzieł z przeszłości. Budując nowy most wykorzystano dawne przyczółki i dwa filary w nurcie rzeki. Przebudowano je, usunięto cegłę, nowe filary odlano z betonu, pozostawiając część ciosów dawnych, granitowych, które są widoczne. 

Czy przy okazji budowy konieczne było wyburzenie dawnego punktu opłat? Tu zdania są mocno podzielone. Prawdą jest, że działka po wyburzonym "zameczku" jest dzisiaj wolna i pusta, nie utrudnia ruchu, po rozbiórce wykorzystano ją na postawienie istniejącego kamienia-pomnika, poświęconego radzieckim saperom poległym w walkach o przeprawę w pobliskich Lipkach. To potwierdza założenie, że punkt odniesienia, akcent architektoniczny i oś widokowa arterii, są ważne - dlatego działkę i lokalizację wykorzystano ponownie. Inna grupa argumentów uzasadnia wyburzenie pracami konstrukcyjnymi przy moście, uznając, że budowa wymagała większej przestrzeni. Nie chodzi tu o wzmacnianie i betonowanie istniejącego przy czółka mostu, problem jest innego rodzaju. Most i ulica Chrobrego nie tworzą prostej linii, tworzą zakręt. Przecież most prowadzi i trafia prosto w budynek, nie w ulicę B. Chrobrego. Część nowego mostu według różnych relacji zbudowano na gruncie i przesuwano nad nurt rzeki - brak "zameczku" miał ułatwić swobodę budowania. To są wspomnienia niektórych, składane teraz, można je podać w wątpliwość, bo patrząc na zdjęcia można zauważyć, że konstrukcja nowego mostu już jest wzniesiona, a domek z basztą wciąż istnieje w dobrej formie. Czyli przetrwał budowę. 

Oława 1963 - ulica Chrobrego (fot. arch. PP), widoczny budynek z wieżą w dobrym stanie (w środku idzie żona autora)

 

 

Pomimo że budynek zniknął, być może zasługiwał na remont. Pewnie brakowało środków, być może nie widziano w takim niepozornym domku nic szczególnego, wartościowego. Wtedy było inaczej, "łatwiej", standardem było burzenie wszystkiego, co poniemieckie, lobby ratowania ważnych obiektów nie miało znaczenia. W dobrym tonie było usuwanie obcej przeszłości i eksponowanie "nowego". Szkoda, że budynek z basztą zniknął, a mógł przetrwać, wciąż ciekawie i historycznie uzupełniając szeroką ul. B. Chrobrego. Być może kiedyś ktoś powróci do koncepcji zbudowania czegoś podobnego w tym miejscu, a zadanie nie jest zbyt trudne ani nadmiernie kosztowne, tylko w jakim celu? W takim samym jak dziesiątki małych obiektów przy bulwarach deptakach czy miejscach sportów wodnych. To znakomite miejsce, które wciąż czeka na zagospodarowanie. Teraz brzeg Odry jest martwy, to pustka, tam się nie spaceruje. Zdewastowany pomnik również nie dodaje temu miejscu wrażenia, porządku i logiki. To miejsce jest wciąż "niewidoczne".

 

Nowy - 22 lipca 1964

 

Dzisiaj pozostały nieliczne zdjęcia. Są źródłem i przykładem, mają też oczywisty klimat tamtych lat. Na przedstawionym obok zdjęciu ulicy Chrobrego z 1963 roku widzimy opisywany budynek z wieżą, powstający w tle nowy most, pojazdy tamtych czasów (widzimy żuka, strażackiego stara/jelcza i kolejnego stara-wywrotkę). Warto też zwrócić uwagę na inny detal zdjęcia: stara zabudowa ulicy B. Chrobrego, znakomicie zachowane i utrzymane chodniki z epoki, równe płyty granitowe i ułożona wokół drobna kostka. Ładny i równy chodnik. Widzimy detale, które zniknęły, zostały zastąpione asfaltem, a dzisiaj najczęściej betonem. Siła takich zdjęć jest ogromna. 

Przez kilkanaście lat po wojnie transport przez Odrę w Oławie był utrzymywany przez most drewniany. To było uciążliwe, pracochłonne, stale duży ruch i obciążenie, ale przede wszystkim kra w zimie, która niszczyła konstrukcję, często pomagali saperzy wysadzając zatory lodowe. To w końcu przerwano, zbudowano solidny nowy obiekt. Ten użytkowany obecnie most zaprojektowano w latach 1959/60 we Wrocławskim Biurze Projektów Budownictwa Komunikacyjnego. Głównym projektantem mostu był mgr inż. J. Przytulecki. Nowy most uroczyście oddano do użytku w dniu święta narodowego czasów PRL, czyli 22 lipca 1964 roku. 

Most jest dzisiaj intensywnie eksploatowany, jego użytkowanie również wielokrotnie było przerywane wypadkami na moście, częstym skutkiem były uszkodzenia konstrukcji nośnej i długotrwałe wyłączenia z eksploatacji. Po kosztownych remontach wprowadzono zmiany, dodano wewnętrzne bariery ochronne, jest lepiej. Dzisiaj oczywiste jest, że Oława czeka na kolejny most, bo jest on niezbędny. Na razie mamy jeden, w tym samym miejscu od 1545 roku.

 

Przemysław Pawłowicz

 

*

Dane obecnego mostu (wg DSDiK)

 

Most na rzece Odrze (zlokalizowany w km 32+965 drogi wojewódzkiej nr 396) jest stalowym, nitowanym trzy przęsłowym mostem kratownicowym z jazdą dołem o schemacie statycznym belki ciągłej. Konstrukcja nośna mostu oparta jest na masywnych betonowych przyczółkach i filarach (wykorzystano istniejące podpory po starej przeprawie). W przekroju poprzecznym na obiekcie jest jezdnia drogowa szerokości 7 m o nawierzchni bitumicznej, z obustronnymi chodnikami o szerokości użytkowej po 1,5 m z balustradami. Długość mostu wynosi 150,61 m, a szerokość całkowita 12,1 m.

Podstawowe rozmiary mostu:

- długość całkowita mostu - 150,61 m,

- liczba przęseł - 3 szt.,

- rozpiętości poszczególnych przęseł - 43,20 + 63,72 + 43,20 m,

- szerokość całkowita mostu - 12,10 m,

- szerokość jezdni na moście - 7 m,

- obustronne chodniki - 2×1,5 m,

- kąt ukosu - 90°.



Napisz komentarz

Komentarze

pilot 27.01.2024 09:34
Bardzo ciekawy materiał historyczny, jako nowe pokolenie nie miałem pojęcia o historii mostu w Oławie ani innych obiektach z miastem związanych. Z tego co kojarzę to w miejscowości Marcinkowice istniało stare poniemieckie lotnisko, jestem ciekaw czy zachowały się jakieś zdjęcia z tamtego czasu i czy można je gdzieś odnaleźć? Dziękuję autorowi za wspaniały i wciągający artykuł. pzdr.

Olawianka 23.01.2024 08:18
Niestety przykro się patrzy na stare zdjęcia Oławy bo za każdym razem przychodzi do głowy myśl, że kiedyś po prostu było ładniej. W wielu miejscach, i to jest niestety nasza porażka, bo mimo nowoczesnych technologii , materiałów, zamiast być ładniej to wychodzi na to że jest brzydziej i gorzej.

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama