Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 22:07
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Oławski początek wojny

II wojna światowa miała swój początek na Westerplatte. To wszyscy wiedzą, bo tak uczą w szkole. Wiadomo jednak, że takich "początków" wojny było więcej. Jeden także w okolicach Oławy

Wojna to coraz bardziej odległe wydarzenie, a jednak przypominanie o okrutnym początku krwawych zmagań wciąż nie jest łatwe. Z biegiem lat nie zapominamy, ale czujemy obowiązek opisywania i uzupełniania tej historii do końca, bo wiemy, że przeszłość przemija niezwykle szybko.

Oławskie wydarzenia z września 1939 są mniej znane - w powszechnej świadomości utrwalono inne miejsca zmagań. Przyjęto, że pierwsze były Westerplatte, bombardowanie wiślanych mostów kolejowych w Tczewie, a przede wszystkim krwawe bombardowanie Wielunia. Pamiętamy o tym, ale też wiemy, że to nie wszystko, że było nieco inaczej. Najprawdopodobniej pierwszą jednostką, która 1 września 1939 roku, atakując Polskę, przekroczyła na niebie nasze granice, był pułk ZG 76 i jego trzy eskadry myśliwców, które przed świtem 1 września 1939 wystartowały z podoławskich Marcinkowic.

Pierwsze minuty

Wciąż odżywa spór o porę i miejsce rozpoczęcia wojny. Kto był pierwszy nad Polską? Stukasy z Elbląga czy oławskie messerschmitty? O godzinie 4.40 niemieckie bombowce nurkujące junkers Ju 87 (Stuka), po starcie z lotniska pod Elblągiem, bombardowały przyczółek mostu kolejowego przez Wisłę w Tczewie. Niemcy chcieli przerwać kable przygotowane do wysadzenia przeprawy i uratować most dla swoich celów. Bombardowano również pobliski dworzec kolejowy i koszary. Niemcy nie osiągnęli celu. Wprawdzie zniszczyli kable, ale pomimo ataku polscy saperzy w porę wysadzili most.

Najbardziej znane jest Westerplatte - tu nie ma żadnych wątpliwości, ostrzał naszej placówki rozpoczęto o godzinie 4.45.

Najwięcej kontrowersji wzbudza ustalenie godziny bombardowania Wielunia. Po latach badań uznano, że według czasu polskiego nalot na Wieluń odbył się o godz. 5.40, a start (do Wielunia) bombowych stukasów był o 5.02. Według znanego historyka Mariusa Emmerlinga, wszystkie dokumenty Luftwaffe są czasowo spójne ze sobą i z czasem panującym w Polsce - według nich nalot na Wieluń odbył się o godz. 5.30. Podobnie katowicki oddział IPN potwierdza, że nalot na Wieluń zaczął się godzinę po ataku na Westerplatte. Kto więc był pierwszy?

Powietrzne przekroczenie ówczesnej granicy pod Tczewem miało miejsce około 4.30.

Atakująca Grupa I/StG 1 wystartowała z Elbląga o 4.10. Tego ranka panowały trudne warunki pogodowe. W czasie zbierania formacji i przebijania się przez mgłę utracono jeden z samolotów, stukasa, który uderzył w ziemię. Załoga poniosła śmierć.

W tym samym czasie myśliwce z Marcinkowic, startując po 3.00, już po 25 minutach (przy prędkości przelotowej ok. 350 km/h) osiągnęły rejon Gliwic, gdzie przekroczyły granicę II RP. Tak więc one mogły być pierwsze. Ważna jest też godzina świtu (w Oławie 5.06) - bombowce, szczególnie nurkujące, do swojego dokładnego ataku potrzebowały światła dnia, a nie planowano nocnego ataku. Co innego myśliwce, te mogły być jak najwcześniej nad terytorium Polski i szukać zdobyczy.

Eskadra Wolfganga Falcka (2 Staffel) była pierwsza, rozpoczęto wojnę pomimo innych rozkazów i założeń planu ataku na Polskę. Jak do tego doszło? Skąd ten pośpiech i wyprzedzenie oficjalnej godziny rozpoczęcia wojny? Obszerny materiał o tych wydarzeniach publikujemy "Powiatowej", artykuł w całości przeczytasz w e-wydaniu: TUTAJ

Przemysław Pawłowicz


Hitler na spotkaniu z pilotami ZG 76, wrzesień 1939

9 września Lt H.Lent z 1 ZG 76 (samolot Bf 110 CM8+ DH) ostrzelany przez samoloty 152 Eskadry Myśliwskiej, ląduje przymusowo (rozbija maszynę) w miejscowości Pogorzałe (pod Kamienną). Przed samolotem radiooperator W.Kubisch

W Gołuchowie pod Trzebnicą możemy obejrzeć łopatę śmigła z zestrzelonego 2 września, "oławskiego" Bf 110 C. Właściciel majątku, na terenie którego spadł samolot, polecił umieścić tę część na ścianie stodoły, wraz z tablicą zawierającą datę. To jeden z niewielu zachowanych, oryginalnych fragmentów samolotów z września 1939

Biedronka 2 esk. i pilot lt Max Graf

Bf 110 uszkodzony przy lądowaniu ZG 76 wrzesień 39


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: wyborcaTreść komentarza: I całe szczęście, że ta współpraca zostala zerwana.Szkoda, że trwała tak długo bo aż od 2002 roku.. Dobrze wiedziećData dodania komentarza: 19.04.2024, 21:14Źródło komentarza: Oświadczenie Zarządu Powiatowego PO RP w sprawie współpracy z burmistrzem Bogdanem SzcześniakiemAutor komentarza: Oławska WrocławiankaTreść komentarza: Zielony klin południa Wrocławia jest na Wojszycach a nie Ołtaszynie. Taką mała dygresja…Data dodania komentarza: 19.04.2024, 21:14Źródło komentarza: Trzy pytania do Piotra SoroczyńskiegoAutor komentarza: bubuTreść komentarza: Dupa boli ma bolećData dodania komentarza: 19.04.2024, 19:36Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: bubuTreść komentarza: Do tych co kochają Oławę mam nadzieję że podziękuję pierwszego szkodnika Oławy 8 lat rządzili lata stracone kolejne 4 będą identyczne poza betonoza Oławy to mu wyszłoData dodania komentarza: 19.04.2024, 19:28Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: bubuTreść komentarza: Frischamnn to kolejne dla Oławy stracone klata 8 lat rządził pomimo rządów z pis żadnej obwodnicy to sobie odpowiedzcie sami czy to dobry kandydat Frischamnn kolejna betonoza Oławy potrzebna bo tak wygląda rynek mam nadzieje że każd kto kocha Oławę to szkodnikowi podziękujemyData dodania komentarza: 19.04.2024, 19:20Źródło komentarza: Trzy pytania do Tomasza FrischmannaAutor komentarza: StepmomTreść komentarza: Roman Kaczor.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 19:18Źródło komentarza: Trzy pytania do Piotra Soroczyńskiego
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama