Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 8 lipca 2025 15:58
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Słynny Jelcz 043 do remontu cd.

Kiedy ma być gotowy? Skąd pomysł? Dlaczego to taki ważny "ogórek"? O sprawie pisaliśmy już chwili podpisywania listu intencyjnego, czyli w czerwcu 2019. Teraz - jak już informowaliśmy - Centrum Historii Zajezdnia 4 grudnia 2020 podpisało umowę z Politechniką Wrocławską, Fabryką Jelcz oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Wrocław na odnowienie tego kultowego "ogórka"
Słynny Jelcz 043 do remontu cd.

Autor: Jerzy Kamiński

Podziel się
Oceń

Jest szansa, że już po tegorocznych wakacjach zajezdniowy "ogórek" wyjedzie na ulice, by cieszyć wzrok mieszkańców, a jesienią przywiezie młodzież do Centrum Historii Zajezdnia w ramach wielu projektów edukacyjnych.

Reklama

Remont autobusu to efekt projektu Ośrodka "Pamięć i Przyszłość" pod tytułem: "Drugie życie strajkowego ogórka". Projekt to inicjatywa Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, prowadzonego przez Ośrodek. To tam stoi dziś stary "ogórek". Bardzo, ale to bardzo historyczny.

26 sierpnia 1980 roku Tomasz Surowiec zablokował takim autobusem wyjazd z Zajezdni nr VII we Wrocławiu. W ten sposób rozpoczął się strajk, którego uczestnicy solidaryzowali się z robotnikami z Wybrzeża i tak narodziła się wrocławska "Solidarność". O dramatycznych wydarzeniach sprzed 39 lat przypomina dziś tablica pamiątkowa i stojący na placu Centrum Historii Zajezdnia autobus, zwany ze względu na swój kształt "ogórkiem". Ten prawdziwy, którym zablokowano wyjazd z zajezdni, dziś nie istnieje - czas stanu wojennego nie sprzyjał zachowaniu pamiątek, świadczących o społecznym sprzeciwie wobec komunistycznego reżimu. Pojazd, który stoi obecnie na placu Centrum Historii Zajezdnia, to ten sam model, który ma szansę zyskać nowe życie, a projekt jego renowacji włączony będzie w program działań związanych z obchodami 40. rocznicy powstania "Solidarności", przypadających w 2020 roku. Do inicjatywy Ośrodka włączyły się Politechnika Wrocławska, NSZZ "Solidarność" Region Dolny Śląsk, Jelcz Spółka z o. o. oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. Rezultatem współpracy tych instytucji ma być renowacja autobusu i przywrócenie jego wyglądu z 1980 roku, przy jednoczesnym nadaniu mu cech pojazdu nowoczesnego, odpowiadającego najsurowszym standardom ekologicznym. Jak to możliwe? Prace obejmą zarówno karoserię jak i "wnętrze" autobusu. Całe przedsięwzięcie ma bardzo skomplikowany charakter, dlatego zakres praw i obowiązków zaangażowanych w ten proces  instytucji będzie precyzyjnie określony. Partnerzy zaangażowani w projekt w pierwszej kolejności zajmą się analizą techniczną, projektowaniem i kosztorysowaniem. Realizacja przedsięwzięcia będzie kolejnym etapem. To początek drogi do tego, by ten piękny autobus znów pojawił się na ulicach Wrocławia i uświetnił przyszłoroczne obchody 40. rocznicy powstania "Solidarności". Ośrodek będzie odpowiedzialny też za przygotowanie programu edukacyjno-kulturalnego związanego z rezultatami przedsięwzięcia.  Politechnika Wrocławska weźmie udział w rekonstrukcji pojazdu oraz wytypuje elementy nowego układu napędowego, układu chłodzenia i ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu. Wszystko to nastąpi w oparciu o badania związane między innymi z elektrycznym systemem napędowym, zawieszeniem, systemem hamowania czy pomiarami hałasu.

 

W czasie sierpniowych strajków we Wrocławiu z 1980 roku trudno było nie dostrzec autobusów jelcz, np. podczas strajkowej mszy na terenie zajezdni MPK nr VII, zobacz fot. niżej (arch.Centrum Historii Zajezdnia)


W czasie sierpniowych strajków we Wrocławiu z 1980 roku trudno było nie dostrzec autobusów jelcz

W czasie sierpniowych strajków we Wrocławiu z 1980 roku trudno było nie dostrzec autobusów jelcz


Napisz komentarz

Komentarze

Dramat 13.12.2020 10:35
Na złom a pieniądze charytatywnie, dość już reliktów przeszłości w tym kraju, trzeba iść do przodu!

Reklama
gość 13.12.2020 08:51
Jelcz nie jest w stanie go nowocześnie wyremontować bo sam zbytki dla mon robi szybciej zrobi to jakaś firma autobusowa np; Volvo. Były prezes Jelcza Łopata podpisał porozumienie o remoncie ale chodziło mu o układanie kostki.

Marian 13.12.2020 08:48
Za prywatne pieniądze remontujcie tego szrota

Jelczanin 12.12.2020 18:51
Brawoooo

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: WiarusTreść komentarza: Jakie zaniedbania? Co Burmistrz powinien wiadukty i mosty budować wcześniej? 10 lat wcześniej można było przelecieć przez to miasto w 5 minut. Teraz niestety dopadła nas próżność i bogactwo więc tylko samochody się liczą. Kręcimy się wkoło komina bo nam tak wygodnie, sami sobie stworzyliśmy ten ruch. Jeszcze w Oławie z 10 tys Ukraińców mieszka, a oni też mają samochody, biedni tu nie przyjechali. Podejrzewam że i obwodnica niewiele pomoże, za duży ruch śródmiejski, co widać po tablicach rejestracyjnych kto jeździ w mieście.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 14:16Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: Jeśli chodzi o północna stronę, to można wykorzystać istniejące podwaliny. W Stanowicach przedłużenie ulicy Astrów - nad rzeką Oława jest taki sam most jak na ul.Kutrowskiego czy ul.Strzelna. Most z czasów Edwarda Gierka, jest do wykorzystania. Wystarczy wybudować drogę do ulicy Cegielnianej i można wtedy projektować most na Odrze aby wyjść już za stawami w Starym Otoku. Potem można dalej rozbudowywać o nowy etap. Taka to obwodnica byłaby najtańsza i w założeniu ruchu w kierunku Jelcza i S8 bardzo dobra.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 13:21Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: OlaTreść komentarza: Byłam , widziałam jest co podziwiać. Na pewno będę zobaczyć cudowne okazy. Pozdrawiam z Oławy.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Zapraszamy na wystawę liliiAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: O wiele tańszy, ale w całościowym przebiegu (czyli zaczynający się przy Stanowicach, a kończący przed Ścinawą) również wymaga dwóch wiaduktów kolejowych. wychodzą zaniedbania i bierność władz miejskich, gminnych i powiatowych z ostatnich 30 lat.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: ZrównoważonyTreść komentarza: Dokładnie Wiktorze. Odcinek południowy o wiele tańszy nie wpłynie zbyt mocno na środowisko i przede wszystkim nie zalewowy, wersja północna wymagała by podniesienia drogi na estakadzie przez co najmniej 10 kilometrów od Ścinawy Polskiej do drogi wojewódzkiej koło Starego Górnika, co już mija się z celem. Wersja południowa plus most na Odrze w okolicach ulicy Siedleckiej za oczyszczalnią ścieków i cały ruch mamy poza Oławą. Dodatkowo przecież mają budować obwodnicę zachodnią Brzegu od Michałowic do Brzeziny.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 11:58Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: stellaTreść komentarza: Protestujmy! Tylko blokady dróg są, co pokazało życie, skuteczne! Tylko to dociera do władz!Data dodania komentarza: 8.07.2025, 10:57Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama