Jest szansa, że już po tegorocznych wakacjach zajezdniowy "ogórek" wyjedzie na ulice, by cieszyć wzrok mieszkańców, a jesienią przywiezie młodzież do Centrum Historii Zajezdnia w ramach wielu projektów edukacyjnych.
Remont autobusu to efekt projektu Ośrodka "Pamięć i Przyszłość" pod tytułem: "Drugie życie strajkowego ogórka". Projekt to inicjatywa Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, prowadzonego przez Ośrodek. To tam stoi dziś stary "ogórek". Bardzo, ale to bardzo historyczny.
26 sierpnia 1980 roku Tomasz Surowiec zablokował takim autobusem wyjazd z Zajezdni nr VII we Wrocławiu. W ten sposób rozpoczął się strajk, którego uczestnicy solidaryzowali się z robotnikami z Wybrzeża i tak narodziła się wrocławska "Solidarność". O dramatycznych wydarzeniach sprzed 39 lat przypomina dziś tablica pamiątkowa i stojący na placu Centrum Historii Zajezdnia autobus, zwany ze względu na swój kształt "ogórkiem". Ten prawdziwy, którym zablokowano wyjazd z zajezdni, dziś nie istnieje - czas stanu wojennego nie sprzyjał zachowaniu pamiątek, świadczących o społecznym sprzeciwie wobec komunistycznego reżimu. Pojazd, który stoi obecnie na placu Centrum Historii Zajezdnia, to ten sam model, który ma szansę zyskać nowe życie, a projekt jego renowacji włączony będzie w program działań związanych z obchodami 40. rocznicy powstania "Solidarności", przypadających w 2020 roku. Do inicjatywy Ośrodka włączyły się Politechnika Wrocławska, NSZZ "Solidarność" Region Dolny Śląsk, Jelcz Spółka z o. o. oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. Rezultatem współpracy tych instytucji ma być renowacja autobusu i przywrócenie jego wyglądu z 1980 roku, przy jednoczesnym nadaniu mu cech pojazdu nowoczesnego, odpowiadającego najsurowszym standardom ekologicznym. Jak to możliwe? Prace obejmą zarówno karoserię jak i "wnętrze" autobusu. Całe przedsięwzięcie ma bardzo skomplikowany charakter, dlatego zakres praw i obowiązków zaangażowanych w ten proces instytucji będzie precyzyjnie określony. Partnerzy zaangażowani w projekt w pierwszej kolejności zajmą się analizą techniczną, projektowaniem i kosztorysowaniem. Realizacja przedsięwzięcia będzie kolejnym etapem. To początek drogi do tego, by ten piękny autobus znów pojawił się na ulicach Wrocławia i uświetnił przyszłoroczne obchody 40. rocznicy powstania "Solidarności". Ośrodek będzie odpowiedzialny też za przygotowanie programu edukacyjno-kulturalnego związanego z rezultatami przedsięwzięcia. Politechnika Wrocławska weźmie udział w rekonstrukcji pojazdu oraz wytypuje elementy nowego układu napędowego, układu chłodzenia i ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu. Wszystko to nastąpi w oparciu o badania związane między innymi z elektrycznym systemem napędowym, zawieszeniem, systemem hamowania czy pomiarami hałasu.
W czasie sierpniowych strajków we Wrocławiu z 1980 roku trudno było nie dostrzec autobusów jelcz, np. podczas strajkowej mszy na terenie zajezdni MPK nr VII, zobacz fot. niżej (arch.Centrum Historii Zajezdnia)
Napisz komentarz
Komentarze