SEO, optymalizacja, pozycjonowanie
Za filar marketingu w sieci uznaje się SEO, czyli optymalizację witryn pod kątem widoczności w wyszukiwarkach, które to pojęcie jest zwykle nazywane pozycjonowaniem (różnice między nimi są raczej mało istotne dla nie-fachowców). SEO to działania, które zmierzają do tego, by witryna pojawiała się na możliwie wysokich pozycjach w tzw. wynikach organicznych, naturalnych. Innymi słowy, jeśli ktoś wpisuje w Google frazę „fryzjer dla psów w Krakowie”, to pozycjonowana strona groomera powinna pojawić się w topce – najlepiej oczywiście na pierwszym miejscu. Powyższy przykład to tzw. pozycjonowanie lokalne (https://www.webrange.pl/katowice/), które ma to do siebie, że siłą rzeczy konkurencja nie będzie zbyt duża (zazwyczaj), a to oznacza także niższe koszty działań i krótszy czas oczekiwania na rezultaty. W przypadku fraz obejmujących całą Polskę, np. „sklep dla psów”, o topowe pozycje będą konkurowały dziesiątki e-sklepów zoologicznych. A im konkurencja większa, tym działania SEO mogą być trudniejsze – i droższe. Bardzo ważnym czynnikiem jest także czas, bo pozycjonowania nie da się robić szybko. Nawet nieduże lokalne biznesy będą musiały poczekać kilka miesięcy na zajęcie upragnionych pozycji, te naprawdę konkurencyjne mogą zaś walczyć o TOP przez kwartały czy lata. I wcale niekoniecznie uda się osiągnąć upragnione wyniki.
Kampanie płatne Ads, PPC
Innym elementem SEM (marketingu w wyszukiwarkach), jest korzystanie z płatnych kampanii reklamowych. Zwykle są one rozliczane w modelu PPC – pay per click – czyli reklamodawca płaci za kliknięcie określonego linku, obrazka, filmu. Jest to o tyle wygodne, że nie mam konieczności płacenia za same emisje reklamy, które przecież mogą trafić do osób, zupełnie niezainteresowanych produktem czy usługą. Sponsorowane wyniki pojawiają się na górze strony, co zwiększa szansę, że zostaną kliknięte – nawet przed tymi naturalnymi. Wśród zalet kampanii płatnych wymienia się zwykle wysoką kontrolę nad budżetem, w tym dziennym, możliwość docierania z reklamą do osób, które już wstępnie są zainteresowane danym tematem – bo wpisują określone hasła w wyszukiwarkę, mogą być na różnych etapach procesu zakupowego. Niewątpliwą zaletą jest także możliwość precyzyjnego wyszukiwania określonych grup odbiorców, ich dzielenia wg zadanych kryteriów. Segmentacja pozwala na budowanie zindywidualizowanych przekazów reklamowych, śledzenie ich skuteczności, pracę nad zwiększaniem konwersji. Kampanie płatne prowadzi się zwykle za pośrednictwem Google oraz Facebooka, ale dostępne są inne rozwiązania, w tym np. LinkedIn Ads, polecany dla Tu również nie ma problemu, by zawęzić rynek odbiorców do województwa, miasta (https://www.webrange.pl/bialystok/), czy nawet określonej odległości od danej placówki, albo też kierować reklamy do odbiorców w całym kraju, co zwykle jest domeną sklepów internetowych.
Social Media i influencerzy
Bardzo ważnym rodzajem reklamy internetowej jest ten, który prowadzi się za pomocą mediów społecznościowych – zarówno własnych profili, jak i osób znanych w sieci, czyli influcenerów. Te działania mogą służyć wyłącznie budowaniu wizerunku firmy, podtrzymywaniu więzi, jak i realnym procesom sprzedażowym. Są jednak skuteczne dopiero gdy mamy grono śledzących nas fanów, a by tych przyciągnąć, trzeba się faktycznie postarać, korzystając zarówno z wartościowych treści, dopasowanych do profilu odbiorcy, jak i z reklam, dzięki którym posty dotrą do osób o odpowiednio określonych cechach np. demograficznych.
(tekst sponsorowany)







Napisz komentarz
Komentarze