Zdjęcie nr 1 pochodzi z albumu Artura Graczyka, a wykonane zostało 1 maja 1954 roku na ulicy 1 Maja. Motor marki BMW prowadzi Eugeniusz Kott, za nim siedzi Henryk Michaliszyn, a na końcu Eugeniusz Graczyk. Proszę się nie dziwić, że na motorze jadą trzy osoby, ale w tamtych czasach było to zgodne z prawem. Na zdjęciu po lewej widzimy samochód marki Warszawa, którego produkcję rozpoczęto w Polsce w listopadzie 1951 i to właśnie ta data jest uznawana za początek motoryzacji w Polsce po II wojnie światowej. W głębi mamy część budynku, w którym mieściła się Wielobranżowa Spółdzielnia Pracy. Po prawej za samochodem jest drewniany płot, który jest widoczny też na zdjęciu nr 2. Gdy się dobrze przypatrzymy, to na wysokości twarzy Eugeniusza Kotta jest widoczna lampa gazowa - wtedy miasto było oświetlone właśnie takimi lampami.

Zdjęcie nr 2 o widokówka sprzed II wojny światowej. Po prawej stoi budynek 1 Maja 1 - tu przez lata była Wielobranżowa Spółdzielnia Pracy. Budynek po lewej zburzono w czasie działań wojennych pod koniec wojny. Pomiędzy budynkami jest drewniany płot, widoczny na zdjęciu nr 1. Całkiem po prawej mamy budynek, w którym na parterze jest apteka. To widokówka z kolekcji Izby Muzealnej Ziemi Oławskiej. Niestety, nie ustaliłem daty wydania zdjęcia z tej widokówki.

Zdjęcie nr 3 zrobiłem w 2023 roku - starałam się stanąć w tym samym miejscu , co fotograf zdjęcia nr 1, ale wykorzystałem obiektyw szerokokątnym, aby czytelnik miał lepsze wyobrażenie o miejscu widocznym na zdjęciu nr 1. Budynki z lewej zaczęły powstawać w tym miejscu, gdzie był drewniany płot, na początku lat siedemdziesiątych. Budynek 1 Maja 1 w swojej powojennej historii był wielokrotnie przebudowywany.
Lesław Mazur - autor albumu "Oława w latach 60. i 70. ubiegłego wieku na fotografiach Lesława Mazura"







Napisz komentarz
Komentarze