- Starania przyniosły pozytywny skutek - odnotował. - W poprzedniej edycji na program przeznaczyliśmy 3 mld zł w latach 2016-2023; na kolejną edycję 2024-2030 kwota wyniesie ponad 4 mld zł. Wyremontowane i zmodernizowane dworce zostaną oddane do użytku mieszkańcom i samorządom.
Parę dni później poseł odwiedził dworce przeznaczone do remontu w Sobótce czy Oleśnicy, gdzie na peronie spotkał się z miejscowymi urzędnikami. Obowiązkowa fotka z pozytywną informacją trafiła oczywiście do jego mediów społecznościowych, a "Gazeta Wrocławska" (od jakiegoś czasu należąca do firmy ORLEN), dała swojemu tekstowi tytuł: Dolnośląskie dworce pięknieją! Poseł Paweł Hreniak: "To symbole zaniedbania poprzedniej władzy. A my stawiamy na Polskę lokalną".
Poza listą dworców kolejowych, które przejdą modernizację (tu wymienia dworzec Jelcz-Laskowice), poseł stwierdził, że "program inwestycji dworcowych stanowi największy w historii Polski program przebudowy dworców kolejowych. W ramach pierwszej edycji programu od 2016 roku zostały już zmodernizowane 82 dworce, kolejne inwestycje są na etapie prac budowlanych, a 42 na etapie projektowania". Przy okazji dodał, że w subregionie wrocławskim mamy już dzięki tej pierwszej edycji programu zmodernizowane dworce m.in. w: Siechnicach, Smolcu, Kątach Wrocławskich, Smardzowie Wrocławskim, Świętej Katarzynie, a "w trakcie jest remont dworców w Oleśnicy i Oławie".
O tym, że PKP przymierza się do remontu stacji w Oławie, pisaliśmy już wiele razu. Każdy, kto dojeżdża pociągiem z Oławy, wie jednak, że żadnych prac na oławskim dworcu nie widać. Marek Drabiński, szef miejskich struktur PO, a prywatnie także maszynista, sprawdził u źródła, jak to jest tym remontem, którego nie widać. Spytał:
1. Kiedy planowane jest rozpoczęcie i zakończenie remontu?
2. Co będzie przedmiotem remontu? Czy także perony, przejście podziemne, budowa windy dla niepełnosprawnych?
3. Proszę o udostępnienie projektu remontu, jeśli istnieje.
PKP SA odpowiedziało:
Ad.1. Planowana Inwestycja pn.: "Przebudowa dworca kolejowego Oława" jest na etapie opracowania Programu funkcjonalno-użytkowego ("PFU") pozwalającego na wybór wykonawcy przebudowy dworca, którego obowiązkiem będzie wykonanie prac projektowych i budowlanych dotyczących budynku dworca. Planowana realizacja robót będzie prowadzona w latach 2024-2026;
Ad.2. Przedmiotem inwestycji jest kompleksowa przebudowa budynku dworca kolejowego Oława wraz z zagospodarowaniem terenu, z przystosowaniem powierzchni dla osób niepełnosprawnych oraz budową dworca tymczasowego. W zakresie pytań związanych z peronami, przejściami podziemnymi, windami na perony, sugeruję kontakt z zarządcą infrastruktury kolejowej tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ad.3. Planowana inwestycja jest na etapie opracowania PFU; PKP S.A. nie dysponuje projektem przebudowy dworca.
Czyli formalnie inwestycja trwa, ale realizację robót na stacji zaplanowano na lata 2024-2026.
- Nie wiadomo kiedy remont się rozpocznie, nie ma jeszcze nawet projektu... - komentuje w mediach społecznościowych Drabiński. - Jedyna dobra informacja jest taka, że projektowane będą windy na perony (choć te, jedyne na odcinku Opole-Wrocław, będą dalej niskie, co utrudnia wsiadanie i wysiadanie) oraz w wyjściu do ul. Cichej.
*
Przy okazji Drabiński zapytał też o budowę stacji Oława Zachodnia.
1. Kiedy wykonawca wejdzie na plac budowy?
2. Czy jest już gotowy projekt obiektu?
Biuro Zarządu Centrali spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odpowiedziało:
Ad 1. W czerwcu br. wykonawca budowy nowego przystanku Oława Zachodnia rozpoczął prace od przeniesienia stanowiska awaryjnego wykrywania awarii taboru, którego dotychczasowa lokalizacja kolidowała z budową nowego przystanku. Prace miały charakter wyprzedzający roboty zasadnicze i były realizowane na zgłoszenie. Rozpoczęcie robót zasadniczych związanych z budową przystanku będzie możliwe niezwłocznie po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Aktualnie na wniosek Spółki prowadzone jest postępowanie o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej przez Wojewodę Dolnośląskiego.
Ad 2. Projekt budowlany nowego przystanku nie został jeszcze zatwierdzony przez organ administracji architektoniczno-budowlanej prawomocnym pozwoleniem na budowę, w związku z powyższym na chwilę obecną nie może być udostępniony.
Napisz komentarz
Komentarze