Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:56
Reklama BMM
Reklama

Chcieli skontrolować ZWiK. Znów nie wyszło, ale...

Na jednej z ostatnich sesji radni Albert Zieliński i Piotr Soroczyński zapowiedzieli, że podejmą kolejną próbę skontrolowania ZWiK
Chcieli skontrolować ZWiK. Znów nie wyszło, ale...
Piotr Soroczyński

Autor: Wioletta Kamińska

Podziel się
Oceń

Dzisiaj wiadomo, że ponownie się to nie udało, bo - zdaniem prawników tej spółki - radni nie mogą jej kontrolować, więc poza spotkaniem z nimi i władzami Zakładu Wodociągów i Kanalizacji do żadnej kontroli w firmie nie doszło. 

Do sprawy odniósł się w mediach społecznościowych radny Piotr Soroczyński: 

- Na ostatniej Sesji Rady Miejskiej, Burmistrz stwierdził, że art 24 ust. 2 o samorządzie gminnym jest niekonstytucyjny. Z oceną Pana Burmistrza nie zgadzam się, ponieważ wójt gminy, burmistrz czy prezydent miasta nie ma uprawnień do weryfikacji czy dany przepis/ustawa jest zgodna z konstytucją.  31.01.2018 r. weszły w życie przepisy nadające nowe uprawnienia „kontrolne” m.in. radnym miejskim, przyznając im identyczne uprawnienia, jakie posiadają posłowie i senatorowie (oczywiście w gminie, gdzie radny sprawuje mandat). Celem ustawodawcy było zwiększenie organizacyjno-prawnych aspektów jawności funkcjonowania samorządów i urealnienie funkcji kontrolnych członków organów. Również orzecznictwo WSA jest jednoznaczne. Tym samym chwilę po zakończeniu procesu ślubowania radny uzyskuje pełne uprawnienia tzw. kontrolne, wynikające z przepisu art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.  Zakres przedmiotowy uprawnień kontrolnych obejmują następujące rodzaje działań: prawo do uzyskiwania informacji, prawo do uzyskiwania materiałów, prawo wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się informacje i materiały, prawo wglądu w działalność urzędu, spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, zakładów i przedsiębiorstw oraz innych gminnych jednostek organizacyjnych. Rozumiem, że Burmistrz Oławy oraz spółki miejskie mają coś do ukrycia, skoro obawiają się uprawnień „kontrolnych” radnych. „Jak mówi klasyk, „uczciwi nie mają się czego bać”. 

Jak nam powiedział Piotr Soroczyński, na tej ostatniej próbie kontroli ZWiK się nie skończy. Zapowiada, że sprawa nie skończy się na tym etapie. - Chcą ją doprowadzić do końca, aby jasne było, kto i co może kontrować - mówi.  

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Zrównoważony 19.12.2024 17:54
Gosia kompromitujesz się. Przecież sprzeciwianie się kontroli radnych w spółce, która zarządza publicznymi wodociągami i kanalizacją stawia w złym świetle nie tylko ZWIK, ale was wszystkich w Urzędzie Miejskim. Przestań go bronić, prezes to kolega Romana, po co go bronisz, osłabisz Platformę, burmistrz namaści swojego człowieka, kompletnie nie rozumiem, czemu to robisz, poza tym, że jesteś bezmyślna. To jest zupełnie bez sensu. Roman i tak nie może już zastopować młodych gniewnych radnych, ambitnych, mających wiedzę, niezależnych od niego, których żadne naciski odgórne, na które Roman liczyć we Wrocławiu nie może i tak nic nie da. Daj sobie spokój z tą obroną. Nie masz Gosiu fachowej wiedzy, po co wystawiasz się i kompromitujesz. To był człowiek Romana, z układem ze starym Francem. Frischmann znajdzie kogoś odpowiedniego, pozbywając się wpływów Romana i Frania, postawi na swoich ludzi. Twa obrona jest bez sensu.

Baca 20.12.2024 10:51
"Mało wiesz, w nogach śpisz."

Angelina 19.12.2024 14:49
Skoro tu sami eksperci i cudotwórcy, to zadam inne ważne pytanie - do zdjęcia: czy te oczy mogą kłamać?

Krzysiek 18.12.2024 20:47
Wygrywasz z Albertem „Dzbany Roku”. Nie mają uprawnień i idą kontrolować. Ha ha, dobre

Brak Bardziej Skompromitowanych 19.12.2024 06:52
Krzysiek 18.12.2024 20:47
Wygrywasz z Albertem „Dzbany Roku”. Nie mają uprawnień i idą kontrolować. Ha ha, dobre
Twierdzisz, że nie mają uprawnień, bo tak napisał na facebooku "wybitny oławski autorytet prawny, urzędniczka niższego szczebla" po akademii rolniczej? Czy może szanowna małżonka, co nie wiedziała, że jak mieszka w Chwalibożycach to nie może startować na radną w Oławie.

dzbanie 19.12.2024 11:33
Przy tobie on to dzbanuszek.

Waldek 19.12.2024 13:08
„Nie znam się, to się wypowiem” pasuje do Ciebie, do pani po akademii rolniczej, czy gościa po administracji.

Papa 19.12.2024 16:01
Ale i też do siwego "prawnika", który zadaje o progi zwalniające. ;-))

Fan 19.12.2024 19:59
Papa 19.12.2024 16:01
Ale i też do siwego "prawnika", który zadaje o progi zwalniające. ;-))
Nie, do niego nie, a prawnikiem jest całkiem dobrym. Lepszy naturalny siwy, niż facet co włosy farbuje bo ma kompleksy.

Red 19.12.2024 22:44
Fan 19.12.2024 19:59
Nie, do niego nie, a prawnikiem jest całkiem dobrym. Lepszy naturalny siwy, niż facet co włosy farbuje bo ma kompleksy.
"Całkiem dobrym"? A jakieś to ma osiągnięcia na niwie?

Gość xy 18.12.2024 14:27
Jest pewna grupa, która musi mieć sporo do ukrycia; inaczej nie można sobie takie niejawne działanie tej spółki (i podobnych) wytłumaczyć.

Redaktor 18.12.2024 14:03
Proszę wskazać co się udało zrealizować podczas zapowiadanej wizyty radnych w GDDKiA w sprawie świateł na ul. Strzelnej. Może choć tam udało się cokolwiek?

Paweł 18.12.2024 13:48
O co chodzi z tym że radni kontrolują cudze żony? Ostatnio głośno o tym na mieście. Ktoś coś wie?

Radio erewań 18.12.2024 14:30
Paweł 18.12.2024 13:48
O co chodzi z tym że radni kontrolują cudze żony? Ostatnio głośno o tym na mieście. Ktoś coś wie?
Nie radni, a burmistrz i nie cudze, a konkretnego kolegi.

Macho z Lutoslawskiego 18.12.2024 13:46
Komentarz zablokowany

Pako 18.12.2024 13:29
JAKI REGULATOR TY JESTEŚ REGULOWANY PUSTAK

Paweł 18.12.2024 11:52
Kolejny radny z PO ktory chce zabłysnąć. Albert i całe PO jeszcze nic nie zrobili dla Oławy. Panie Piotrze gdzie jest obwodnica? Gdzie jest paliwo po 5,19, co z drożyzną? Proszę powiedzieć jak 100 konkretów? Czekam na odpowiedź

Mieszkaniec 18.12.2024 16:20
A co ma nic nie robić? A Ty co robisz? Startuj na radnego, działaj!

wale 19.12.2024 09:39
pis-owcom nie da sie wytłumaczyć.

Nieogarnięty 18.12.2024 11:50
Kompromitacja burmistrza po raz kolejny. Z tego co wiem, to nie ma wykształcenia prawniczego (jest po administracji) to jeszcze się w Trybunał Konstytucyjny zaczyna bawić.

Macho z Lutosławskiego 18.12.2024 14:33
Nieogarnięty 18.12.2024 11:50
Kompromitacja burmistrza po raz kolejny. Z tego co wiem, to nie ma wykształcenia prawniczego (jest po administracji) to jeszcze się w Trybunał Konstytucyjny zaczyna bawić.
Ale nie mów tego głośno, bo na sesji twierdził, że jest prawnikiem.

Nieogarnięty 18.12.2024 19:52
Mówię co przeczytałem z jego opisu z kampanii wyborczej, gdzie było napisane że skończył administrację.

Macho z Lutosławskiego 19.12.2024 06:53
Nieogarnięty 18.12.2024 19:52
Mówię co przeczytałem z jego opisu z kampanii wyborczej, gdzie było napisane że skończył administrację.
Może się nie dostał na prawo i teraz ma ma kompleksy?

Nieogarniety 19.12.2024 13:06
Być może. Ludzie często mają kompleksy, że ukończyli takie a nie inne uczelnie. Ale no cóż. Nigdy nie jest za późno, żeby pójść na wymarzone studia. Także drodzy Państwo po administracji, czy innych akademiach rolniczych, w przyszłym roku też będzie nabór na kierunek prawo. Jest dla Was jeszcze szansa.

Zosia S. 19.12.2024 22:47
Nieogarniety 19.12.2024 13:06
Być może. Ludzie często mają kompleksy, że ukończyli takie a nie inne uczelnie. Ale no cóż. Nigdy nie jest za późno, żeby pójść na wymarzone studia. Także drodzy Państwo po administracji, czy innych akademiach rolniczych, w przyszłym roku też będzie nabór na kierunek prawo. Jest dla Was jeszcze szansa.
Jeden taki dostał się warunkowo na wymarzone, ale potem strzelił sobie w kolano i skreślono go z listy. Cóż, strzały we własne kolana to jego specjalność.

. 20.12.2024 08:07
Kogo skreślono z listy?

Siwy 20.12.2024 10:52
Komentarz zablokowany

Redaktor 18.12.2024 11:25
Pomijając kabaretowość mocy sprawczej radnych (np. szumnie zapowiadane spotkanie radnych w GDDKiA w dn. 4.12.2024 w sprawie świateł na ul. Strzelnej i jego nieznane szerzej efekty - tajemnica? bo to już chyba "gazetę" nie interesuje..), to jednak problem jest szerszy. Wcześniejsza władza rządowa wprowadziła bałagan i chaos (choć inne słowo jest właściwsze), w odniesieniu do ignorowania części wyroków Trybunału Konstytucyjnego oraz do twórczego posługiwania się Konstytucją, jej dowolnej interpretacji.. itd. Donatowo ówczesna opozycja, która dziś rządzi czuła się zwolniona od respektowania części wyroków TK... bo przecież Konstytucja (ach te koszulki) i to ona jest ważniejsza niż "jakieś tam wyroki TK".. To dziś gdy role się odwróciły - chaos pozostał, jedni i drudzy dowolnie interpretują Konstytucję, dowolnie uznają wyroki TK i sądów (jakimi one by nie były), w zależności czy im pasują czy nie..(jak np ostanie działania PKW..). Efekt - chaos tylko narasta.. masło drożeje, śmieci, woda i ścieki też, a radni są... bezradni potrafią jedynie robić wpisy na fejsie...i jeździć na spotkania z których nic nie wynika... Taki czasy - po prostu uśmiechnięta Polska (ktoś chyba się uśsmiecha w tym kraju). A burmistrz nie może stwierdzać, tak według swojego uznania czy dany jest przepis zgodny z konstytucja czy nie - od tego mimo wszystko jest lub powinien być TK (choć skoro przedstawiciele partii rządzących albo opozycyjnych mogą mówić i robić co chcą...?).

nieśmieszne 18.12.2024 11:00
Tak,tak już to słyszeliśmy żeby słuchać i głosować na ludzi lewicy PO-KO bo będzie taniej, więcej w portfelach, bezpieczniej i idealnie.

Macho 18.12.2024 16:35
nieśmieszne 18.12.2024 11:00
Tak,tak już to słyszeliśmy żeby słuchać i głosować na ludzi lewicy PO-KO bo będzie taniej, więcej w portfelach, bezpieczniej i idealnie.
No widzisz Gosia razem ze Sławkiem, zagłosowałaś i popierałaś Frischmanna I teraz masz efekt w postaci podwyżki wszystkich opłat na które burmistrz ma wpływ.

Zenek 18.12.2024 10:00
Wiadomo już jakie będą podwyżki za wodę i kanał? Taka bogata spółka a wiecznie podnosi ceny dla mieszkańców, dlaczego ta spółka nie działa non profit rozliczając się na zero tylko przejada swoje zyski i pcha je nie wiadomo w jakim kierunku.

Realista 18.12.2024 11:51
Wiesz, kto ustala stawki na wodę? Mówi ci coś słowo "regulator"? Może warto się douczyć? Radni z opozycji PO/KO z tej ludzkiej niewiedzy robią sobie paliwo. Nowe taryfy ogłasza regulator właśnie, czyli jaka parta wiodąca? Uprzedzając "mądre odpowiedzi": tak tak, rząd PiS/ZP specjalnie te podwyżki opóźniał (bo mógł). Teraz zabolą bardziej.

Mieszkaniec Oławy 18.12.2024 12:51
Realista 18.12.2024 11:51
Wiesz, kto ustala stawki na wodę? Mówi ci coś słowo "regulator"? Może warto się douczyć? Radni z opozycji PO/KO z tej ludzkiej niewiedzy robią sobie paliwo. Nowe taryfy ogłasza regulator właśnie, czyli jaka parta wiodąca? Uprzedzając "mądre odpowiedzi": tak tak, rząd PiS/ZP specjalnie te podwyżki opóźniał (bo mógł). Teraz zabolą bardziej.
Dokładnie, warto się douczyć. Stawki ustalają Wody Polskie, ale na wniosek ZWiK przy aprobacie burmistrza. Bez wniosku ZWiK i burmistrza podwyżek by nie było.

Nooooo 18.12.2024 16:18
Jak ZWiK nie wystąpi do regulatora o podwyżkę to regulator sam nie może podwyższyć - logiczne. Za podwyżkę można dziękować prezesowi ZWiK i burmistrzowi

Realista 18.12.2024 21:16
Do Nooooo, Mieszkanica Oławy i innych bystrych inaczej z tzw. opozycji: pokażcie nam tu miasta podobne do Oławy, które do regulatora o podwyżki nie wystąpiły/nie wystąpią. ;-)

Mieszkaniec Oławy 19.12.2024 08:16
Realista 18.12.2024 21:16
Do Nooooo, Mieszkanica Oławy i innych bystrych inaczej z tzw. opozycji: pokażcie nam tu miasta podobne do Oławy, które do regulatora o podwyżki nie wystąpiły/nie wystąpią. ;-)
A jak w innych miastach każą ludziom skoczyć z mostu, to też skoczysz? Co nas obchodzą inne miasta?

KR7 18.12.2024 21:51
Kompromitujesz się niewiedzą. Tylko na wniosek ZWiK - który robi to od trzech lat

Zenek 19.12.2024 10:09
Stawki ustala sobie sam ZWIK, a później wysyła do tzw. regulatora aby to przyklepali. Jako że sam sobie ustala stawki więc może wymyśleć cuda niewidy za stawkę i nikt tego nie zakwestionuje. Sam sobie ustala koszt utrzymania sieci i koszt inwestycji, nikt tego później nie zakwestionuje. Jak zrobicie mnie prezesem od razu obniżka stawek o 20%.

Oławianin 18.12.2024 17:09
Nie przejada. To złota kura dla miasta. Oddaje część zysku jako rewidenta dla miasta. Taki krąg zamknięty. A miasto potem zleca usługi za dziwne kwoty dla ZWiK a ZWiK podwykonawcom. Nie rozumiesz tego procederu i kto na tym zarabia? To taka kreatywna księgowość 😜

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KpinaTreść komentarza: zbiórka darów, zbiórka na grzejniki, a Frischmann lekką ręką wywala 120 tys. na ławkęData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:06Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Marek co się z tobą na wyrabiało ???Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:25Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: RafałTreść komentarza: Jak kler odejdzie od polityki to może wrócę do kościoła i zaczne się spowiadać w konfesionaleData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:52Źródło komentarza: Wyspowiadaj się na dworcu kolejowymAutor komentarza: NataTreść komentarza: Robicie z Powiatu niepotrzebny Babilon i nie pozwalacie obywatelom, tj. Mieszkańcom dołożyć cegiełki na pomoc chorym i ubogim. Mam tego dość!!!!!!!!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Rusza akcja "Podziel się z potrzebującymi"Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Do czego może być przydatny ten dokument? To sztuka dla sztuki. Czy mamy zrezygnować z przemysłu i wrócić do rolnictwa i upraw bo to jest najmniej szkodliwa działalność. Chociaż nie do końca, bo najlepiej to lasy posadzić. Co szary mieszkaniec ma do powiedzenia? Wszyscy widzimy że klimat się zmienia, ale przyczyny mogą być różne. Może to być proces naturalny, a może jednak działalność człowieka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dziwie się że nie zmieniliście jeszcze nazwy na tuDrabiński...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:33Źródło komentarza: Radny powiatowy zwrócił się do burmistrza Oławy o zawieszenie tego postepowania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama