Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 25 lipca 2025 07:54
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw
KAMPANIA KOMISJI EUROPEJSKIEJ NA RZECZ BADAŃ PRZESIEWOWYCH W KIERUNKU RAKA

#GetScreenedEU: Znajdź chwilę dla swojego zdrowia

Komisja Europejska, Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie  i Ministerstwo Zdrowia będą w tym roku wspólnie propagować wiedzę na temat roli i zalet badań przesiewowych w kierunku raka. Organizowana wspólnie akcja informacyjna #GetScreenedEU ma za zadanie przybliżyć mieszkańcom Polski – przede wszystkim kobietom – problematykę badań przesiewowych i zachęcić do aktywnego dbania o zdrowie.
  • Źródło: Komisja Europejska
Podziel się
Oceń

Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że w ostatnich latach w Polsce rejestrowano rocznie około 180 tys. nowych przypadków nowotworów. Wśród Polek najczęściej diagnozuje się raka piersi, który stanowi 24% wszystkich zachorowań. Wczesne rozpoznanie nowotworu wciąż jest istotnym wyzwaniem, ponieważ liczba osób korzystających w Polsce z programów badań przesiewowych jest niższa od średniej europejskiej. Nie inaczej jest w przypadku raka szyjki macicy. W 2022 roku zapadalność na ten rodzaj nowotworu w Polsce (11 przypadków na 100 tys. kobiet) przekraczała średnią w Europie o ponad 10% (9 na 100 tys.). Udział kobiet kwalifikujących się do narodowego programu badań przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy w badaniach tego rodzaju jest najniższy w całej Unii Europejskiej.

Reklama

Unia Europejska dąży do tego, by do końca 2025 roku 90% populacji kwalifikującej się do badań przesiewowych w kierunku raka piersi i raka szyjki macicy uzyskało dostęp do tego rodzaju badań. Choć osiągnięcie tego celu może się obecnie wydawać mało realne w przypadku Polski, nadeszła pora na wspólne zintensyfikowane działanie.

Projekt #GetScreenedEU ma zachęcać do dbania o własne zdrowie i wykonywania profilaktycznych badań onkologicznych. W Polsce kampania jest skierowana głównie do kobiet w wieku od 40 do 60 lat, które z różnych powodów – takich jak dochody, poziom wykształcenia czy miejsce zamieszkania – rzadziej korzystają z badań przesiewowych.

Jak podkreśla Minister Zdrowia Izabela Leszczyna: Onkologia pozostaje w centrum naszych działań. Przez całą prezydencję Polski w Radzie Europejskiej profilaktyka raka była jednym z naszych priorytetów – zarówno na szczeblu lokalnym, jak i globalnym. Naszym celem jest kontynuowanie wspólnych działań wraz z naszymi następcami.  Bardzo cenimy możliwość współpracy z Komisją Europejską przy projekcie  #GetScreenedEU, który został taże wsparty przez ekspertów z Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Z dumą informuję również, że jako Ministerstwo nie ustajemy w działaniach i aktywnie stawiamy czoła wyzwaniom związanym z uczestnictwem uprawnionych osób w badaniach przesiewowych. Ministerstwo Zdrowia w maju wprowadziło nowy program profilaktycznej opieki zdrowotnej pod nazwą „Moje Zdrowie”. Inicjatywa ta koncentruje się na szeroko zakrojonych badaniach przesiewowych populacji, realizowanych przez podstawowe ośrodki opieki zdrowotnej. Po otrzymaniu wyników wszyscy uczestnicy programu otrzymają indywidualny plan zdrowotny. W praktyce oznacza to, że każda kobieta i każdy mężczyzna dostanie odpowiednie wskazówki, w tym informacje na temat zdrowego stylu życia oraz spersonalizowany harmonogram badań przesiewowych. Jestem głęboko przekonana, że program „Moje Zdrowie”, w połączeniu z inicjatywą #GetScreenedEU, zwiększy szanse na zachęcenie społeczeństwa do podejmowania proaktywnych działań na rzecz własnego zdrowia.

W ocenie prof. Beaty Jagielskiej, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie: Wczesne rozpoznanie raka ratuje życie – to nie tylko hasło, ale niepodważalny fakt, który codziennie potwierdzają historie naszych pacjentów. Program #GetScreenedEU to szansa, by przełożyć tę wiedzę na konkretne działania i skutecznie chronić zdrowie Europejczyków, w tym Polek i Polaków. Dzięki ścisłej współpracy Narodowego Instytutu Onkologii z Komisją Europejską i silnemu wsparciu Ministerstwa Zdrowia możemy skuteczniej promować profilaktykę, zwiększać dostęp do badań przesiewowych i uświadamiać społeczeństwu, że wczesne wykrycie raka to w większości przypadków pełna szansa na wyleczenie. Profilaktyka to nasza najskuteczniejsza broń w walce z rakiem i wspólna odpowiedzialność za zdrowie przyszłych pokoleń. 

Zdaniem Katarzyny Smyk, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce: Poprzez europejski plan walki z rakiem Unia Europejska chce zmienić oblicze tej choroby w Europie. Działamy zdecydowanie na rzecz profilaktyki, wczesnego rozpoznawania, leczenia i opieki, a także poprawy jakości życia po rozpoznaniu choroby. Wsparcie działań państw członkowskich na rzecz równego dostępu do badań przesiewowych ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia i ratowania życia.

Jak wziąć udział w kampanii

  • Odwiedź stronę kampanii #GetScreenedEU (Kampania na rzecz badań przesiewowych – europa.eu) i dowiedz się, jak Unia Europejska działa na rzecz walki z rakiem oraz jak wyglądają badania przesiewowe w Twoim kraju.
  • Włącz się w promocję kampanii: używaj hasztagów #GetScreenedEU i #EUCancerPlan oraz korzystaj z naszego zestawu materiałów promocyjnych.
  • Zwróć uwagę na spot kampanii w telewizji, mediach społecznościowych i serwisie YouTube.
  • Wypatruj plakatów kampanii, które w nadchodzących tygodniach pojawią się w kluczowych lokalizacjach.
  • Wysłuchaj naszej reklamy na antenie Radia Plus, Audytorium 17, Programu 1 i 2 Polskiego Radia oraz Polskiego Radia 24.
  • Śledź influencerów uczestniczących w akcji badań przesiewowych.
  • Bądź na bieżąco – obserwuj ogólnoeuropejską kampanię na Facebooku i YouTube.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE: WCZESNE ROZPOZNANIE RAKA RATUJE ŻYCIE

  • W 2020 roku nowotwór zdiagnozowano u ok. 2,7 mln mieszkańców UE, a w wyniku choroby zmarło ponad 1,3 mln osób.
  • Raka łatwiej leczyć, jeśli zostanie rozpoznany na wczesnym etapie. Badania przesiewowe to zazwyczaj proste, rutynowe testy, które zajmują tylko kilka minut.
  • Badania przesiewowe umożliwiają wczesne rozpoznanie, co zwiększa szanse na skuteczne leczenie, ratuje życie, a także poprawia jego jakość.

Rak piersi w Polsce

  • W 2022 roku rak piersi stanowił 12,5% wszystkich nowo rozpoznanych nowotworów w UE i 26% wszystkich rozpoznań u kobiet To główna przyczyna zgonów wśród kobiet chorych na nowotwór w Europie, w Polsce jest nią rak płuca (18%). 
  • W 2022 roku rak piersi odpowiadał za 26% wszystkich nowych przypadków nowotworów stwierdzonych u kobiet w Polsce. W 2022 roku stanowił przyczynę aż 15% wszystkich zgonów z powodu nowotworów wśród kobiet.
  • W 2022 roku jedynie 37% Polek kwalifikujących się do mammografii przystąpiło do takiego badania – to mniej niż średnia europejska, która wynosi 49,4% (dla 25 krajów objętych badaniem).
  • Wskaźnik przeżycia w przypadku wczesnego rozpoznania raka piersi przekracza 90% (dane WHO).

Jak wykonać badania w Polsce

  • W Polsce bezpłatne badania mammograficzne mogą wykonać wszystkie kobiety w wieku od 45 do 74 lat.
  • Nie jest wymagane skierowanie – wystarczy udać się do placówki wykonującej badania lub skorzystać z mammobusu, który dociera nawet do najbardziej odległych zakątków kraju.
  • Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/program-profilaktyki-raka-piersi-mammografia-

Rak szyjki macicy w Polsce

  • Rak szyjki macicy to ósmy najczęściej występujący nowotwór u kobiet w Polsce – stanowi ponad 2,5% wszystkich nowotworów u kobiet. Każdego roku diagnozowany jest u prawie 2200 kobiet, z których niemal 1400 umiera.
  • W 2023 roku w badaniach przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy realizowanych w ramach powszechnych programów wzięło udział zaledwie 11% kobiet kwalifikujących się do takich badań.

Jak wykonać badania w Polsce

  • W Polsce funkcjonuje narodowy program profilaktyki raka szyjki macicy, który raz na trzy lata oferuje bezpłatne badanie cytologiczne kobietom w wieku od 25 do 64 lat.
  • Udział w programie nie wymaga skierowania – wystarczy skontaktować z placówką, która realizuje etap podstawowy programu profilaktyki raka szyjki macicy lub zapytać swojego ginekologa lub położną. 
  • Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://pacjent.gov.pl/program-profilaktyczny/profilaktyka-raka-szyjki-macicy

Działania UE w walce z rakiem

  • W ramach europejskiego planu walki z rakiem Unia Europejska działa na rzecz profilaktyki, wczesnego rozpoznawania, leczenia, opieki oraz jakości życia po rozpoznaniu nowotworu.
  • Plan obejmuje m.in. wsparcie działań państw członkowskich na rzecz równego dostępu do badań przesiewowych. Unia Europejska dąży do tego, aby do 2025 roku 90% populacji UE kwalifikującej się do badań przesiewowych w kierunku raka piersi, raka szyjki macicy oraz raka jelita grubego uzyskało dostęp do takich badań.
  • Unia Europejska zaktualizowała niedawno zalecenia i wytyczne dotyczące rutynowych badań przesiewowych w kierunku określonych schorzeń, tak aby objęły więcej osób i rodzajów nowotworów.
  • W ramach europejskiego planu walki z rakiem Komisja Europejska prowadzi działania dotyczące każdego etapu choroby nowotworowej – od profilaktyki i wczesnego rozpoznania po leczenie i poprawę jakości życia pacjentów w całej Unii Europejskiej.

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: symetrystaTreść komentarza: Pytanie czy KD zastąpią Polregio czy będą uzupełnieniem na tej trasie. Jeśli to pierwsze - kupowanie biletu miesięcznego u obu przewoźników, spowoduje wzrost kosztów dla pracujących we Wrocławiu, albo mniejszą dostępność pociągów. A jeśli to drugie - to będzie to zdrowa konkurencja i pasażerowie sami wybiorą, który przewoźnik jest lepszy i na końcu od przejmie całą tą trasę.Data dodania komentarza: 24.07.2025, 15:20Źródło komentarza: Jest kolejne potwierdzenie. Koleje Dolnośląskie pojadą do OławyAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: A co w tym złego!?To jakaś aluzja ,czy co?Może coś więcej,skoro zaczynamy dyskusję.Data dodania komentarza: 24.07.2025, 14:02Źródło komentarza: Co tu mogłoby powstać?Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: "z Polregio na trasie Oława-Wrocław bywa(ło) nieciekawie" PR zostało w większości województwa wypchane z ciekawych tras na korzyść KD i stało się jeszcze mniej konkurencyjne. Kiedy kupujesz bilet weekendowy we Wrocławiu nie martwisz się bo kupujesz jeden bilet KD, a z Oławy trzeba było i jeszcze kilka miesięcy trzeba korzystać właśnie z PR. Nie mam nic przeciwko aby były i KD i PR w Oławie, bo na bilecie karnetowym PR mogę jeszcze dojechać w rejony niedostępne dla KD.Data dodania komentarza: 24.07.2025, 12:45Źródło komentarza: Jest kolejne potwierdzenie. Koleje Dolnośląskie pojadą do OławyAutor komentarza: NataTreść komentarza: Tak! Wszystko w trosce o nadpobudliwych uczniów!!!Data dodania komentarza: 24.07.2025, 12:43Źródło komentarza: Co tu mogłoby powstać?Autor komentarza: OlaTreść komentarza: To że w ludziach jest dużo inwencji twórczej i pomysłów oraz zapału do pracy to trzeba docenić. Jest to także promocja dla miasta czego nie robi miasto niedtetyData dodania komentarza: 24.07.2025, 12:33Źródło komentarza: Retro Kino w Muzeum Motoryzacji zapraszaAutor komentarza: OlTreść komentarza: Brawo pani Moniki. Może także o oławskich przesiedlencachData dodania komentarza: 24.07.2025, 12:28Źródło komentarza: Kolejne rozmowy, aby ta historia przetrwała
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama