Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 08:39
Reklama

Nasz wkład w ćwiczenia NATO

Oławskiej firmie powierzono ratowanie wizerunku polskiej armii
Podziel się
Oceń

27 czerwca zakończyły się w Niemczech międzynarodowe ćwiczenia siedemnastu lotniczych "eskadr tygrysich" z różnych państw należących do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Tygrysich, bo wchodzących w skład Tiger Association (stowarzyszenie eskadr lotniczych państw członków NATO, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa). Polskę reprezentowały dwa myśliwce F-16, z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach pod Poznaniem. Wszystkie samoloty uczestniczące w ćwiczeniach miały naniesioną specjalną grafikę z motywem tygrysim lub pumą. Każda eskadra inną. Konkurs na barwy polskich "efów" wygrał Oskar Gawłowski i to jego projekt miał się pojawić na samolotach z 6. eskadry z Krzesin.

Bez kompromitacji
Polscy piloci już po raz trzeci uczestniczyli w tego typu manewrach i chociaż zawsze wypadali na nich bardzo dobrze, to pod względem wizerunkowym było z samolotami fatalnie. Nasze "efy" wzbijały się w powietrze z pięknie wyklejoną grafiką, a lądowały bez niej lub ze strzępami kolorowej folii. W tym roku musiało być inaczej, tym bardziej, że podczas mitingu polska eskadra miała się stać pełnoprawnym członkiem NATO Tiger.

Punktem honoru jego członków jest kierowanie na ćwiczenia samolotów pomalowanych specjalnie na tę okazję, więc nietrudno się domyślić, jakie byłyby komentarze, gdyby nowy członek stowarzyszenia latał bez tygrysów. Należało powierzyć wyklejanie grafiki profesjonalistom i nie ryzykować międzynarodowej kompromitacji. Wybrano oławską firmę reklamową Wena, która miała uratować honor i wizerunek polskich pilotów w NATO. Sprawa nie była łatwa. Myśliwce tną niebo szybciej niż dźwięk. Przy takiej prędkości nawet najmniejsze naderwanie folii może spowodować jej zerwanie. W chmurach jest zimno, ale tarcie powietrza rozgrzewa kadłub - folia i klej muszą zatem wytrzymać temperaturę od plus kilkudziesięciu stopni do takiej, w której wszystko zamarza na kość. Dodatkowym utrudnieniem jest farba ochronna samolotów, dzięki której jest on trudniejszy do zlokalizowania przez radary. Powłoka jest chropowata i trudno przyklejać do niej folię. Oprócz tego poszycie samolotu składa się z blach przykręcanych śrubami typu imbus - z dziurką w główce. To w niej, po nałożeniu folii na wierzch, uwięziony zostaje pęcherzyk powietrza. Różnice ciśnień lecącego na różnych wysokościach samolotu powodują, że powietrze kurczy się lub rozszerza. Istniało ryzyko, że - jeśli pęcherzyk napuchnie - rozsadzi i przedziurawi folię nad śrubą.

W Polsce do tej pory wyklejała samoloty wojskowe tylko jedna firma, która - jak już wiadomo - nie sprawdziła się i wojsko z niej zrezygnowało. Cały honor polskiej eskadry i jej samoloty powierzono Łukaszowi i Markowi z Oławy. Chociaż obaj związani są z Weną od samego początku, a za sobą mają całe hektary nałożonej folii, to wyklejanie F-16 było ich debiutem.

Tekst i fot. Kryspin Matusewicz

Jak to się stało, że wojsko zwróciło się właśnie do Weny, z prośbą o wyklejenie F-16? Czy trudno było znaleźć odpowiednią folię do tego zadania? Jak przygotowuje się samolot do nałożenia folii i ile czasu musi upłynąć, żeby folia zaczęła dobrze przylegać? Rozmowa z Henrykiem Gulką z Weny w najnowszym wydaniu "Powiatowej" już w sprzedaży. Do kupienia również e-wydanie: http://www.egazety.pl/ryza/e-wydanie-gazeta-powiatowa-wiadomosci-olawskie.html


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: AnnaTreść komentarza: Dokładnie to jest dopiero cyrk , dla wybranych tylko !?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 08:29Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Proszę się zająć kartą KRD , a nie tylko tiktoki nagrywacie ? Podatki w górę , śmieci w górę , woda w górę !!!?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 08:28Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: JohnyTreść komentarza: Poruszcie temat zwolnień z podatków w gminie. Pora zdemaskować te całe towarzystwo lokalnych przekrętasów.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 04:18Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: .Treść komentarza: Nawet jak muszą to robią to niechętnie, z wielką łaską albo wcale… A szczególnie patologiczne parkowanie jest w naszym mieście nagminne zlewane, najwyżej pouczenie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 21:42Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: PikoloTreść komentarza: Chyba już coś uzbierales za te debilne komentarze. Jedź i wykup niemieckie...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:24Źródło komentarza: Wiemy, co tu będzie. Więcej szczegółów rozbudowy Parku Handlowego w OławieAutor komentarza: PikoloTreść komentarza: Strażnicy i policjanci pracują do emerytury, a robią coś jak muszą. Z własnej inicjatywy, jak ostatnio czytalem, tylko jeden dzielnicowy...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:18Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama