GMINA OŁAWA To ważne
O tym, że naprawa starych i przerdzewiałych balustrad na moście oraz montaż barierek energochłonnych jest koniecznością, pisaliśmy wiele razy. Ten odcinek trasy wojewódzkiej 396 przechodzi przez parę małych, ale głębokich zbiorników wodnych (stare koryto Odry). Ponieważ nawierzchnia drogi jest od lat w fatalnym stanie, co jakiś czas dochodzi tam do wypadków, które kończą się w wodzie.
W 2008 roku utopił się w Starym Górniku młody kierowca - szukano go osiem dni, a auto spoczywało na dnie głębokiego stawu. Już wtedy ówczesny sołtys Starego Górnika Witold Kuriata apelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby coś z tym zrobić. Wspominał o innym stawie, do którego też wpadają auta: - Kilometr przed naszą miejscowością (od strony Oławy) przy drodze znajduje się staw, przy którym brak jest barierek ochronnych. Już kilka samochodów, wskutek różnych zdarzeń, wjechało do niego. Barierki z pewnością zapobiegłyby takim przypadkom.
Na fot. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu tłumaczy, że nie ma pieniędzy na barierki przy stawach, gdzie mogłyby uratować komuś życie. Takie zabezpieczenia stoją jednak w paru miejscach przy zwykłych zjazdach z drogi na pole, a nawet na łagodnym łuku tej samej drogi. I na to pieniądze były
W odpowiedzi, udzielonej przez dyrektora Leszka Locha, czytamy: "Ustawienie barierki przy stawie przed Oławą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 396 uważamy za zasadne. Barierka zostanie ustawiona przez DSDiK w możliwie najszybszym czasie, po uzyskaniu dodatkowych środków na ten cel". Minęło 6 lat, a barierek w tym miejscu jak nie było, tak nie ma. Próbowaliśmy się dowiedzieć, jakie to dodatkowe środki chciał uzyskać dyrektor na te barierki (jak widać - bez efektów "w możliwie najszybszym czasie"), ale odpowiedzi na to pytanie nie otrzymaliśmy. Dostaliśmy za to jedną pozytywną informację: - 20 lutego rozpoczęliśmy montaż barier na moście - informuje Krzysztof Kiniorski, kierownik Działu Komunikacji Zewnętrznej i Analiz w Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei we Wrocławiu. - Będą to typowe balustrady mostowe oraz bariery energochłonne. Ze względu na okres zimowy i możliwość wystąpienia mrozu, nie sposób podać dokładny termin ukończenia prac (spawanie nie może się odbywać przy ujemnych temperaturach).
Gdyby głębokie stawy przy tej drodze były dodatkowo zabezpieczone barierkami energochłonnymi na całej długości mostu, być może nie dochodziłoby do takich sytuacji
Czy i kiedy barierki energochłonne, których ustawienie administrator drogi uważa od lat za zasadne, staną przy innych stawach na trasie Oława-Janików? - Ewentualne rozmieszczenie barier w innych miejscach rozważymy - teraz priorytetem jest uzupełnienie brakujących zabezpieczeń na moście - odpowiada Kiniorski.
Niestety, nie mamy dobrej wiadomości dla wszystkich użytkowników tej drogi. Aktualnie nie ma w planach kompleksowych prac remontowych na tym odcinku. Droga będzie remontowana tylko doraźnie, w ramach bieżącego utrzymania.
Tekst i fot. Jerzy Kamiński







Napisz komentarz
Komentarze