Lata 1959-1976 to okres rozkwitu JZS, wtedy produkcja wzrastała z wyraźną kulminacją w latach 1974-1976. W latach następnych produkcja malała, w roku 1992 wyprodukowano 1021 pojazdów. Gwałtownemu spadkowi produkcji nie towarzyszyła równie radykalna redukcja zatrudnienia (prawie 4000 w roku 1992). Od połowy lat siedemdziesiątych rosła liczba osób zamieszkałych na terenie obecnego miasta - z niecałych 6 000 w roku 1975, do około 15 000 w 1992. Wydawało się, że historia J-L i rozwój tego miasta są związane na dobre i na złe z JZS.
Jelcz padł cztery lata temu. Na szczęście udało się stworzyć wcześniej alternatywę zatrudnienia dla mieszkańców. Pracę oferują firmy, funkcjonujące w Podstrefie Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej, a także w obiektach byłego Jelcza. Upadek JZS nie zatrzymał rozwoju nowego miasta i całej gminy. Można to zauważyć "gołym okiem". O stosunkowo dobrej sytuacji świadczy też poziom bezrobocia - około dwóch procent niższy niż w województwie dolnośląskim. Można więc zaryzykować twierdzenie, że najbardziej udanym i najtrwalszym produktem dawnej jelczańskiej fabryki jest miasto Jelcz-Laskowice.
Źródła:
* Eugeniusz Bagiński, Rodowód nowego miasta Jelcz-Laskowice, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1993
* "Głos Jelcza" - 1/1987, 2/1987 i 3/1987
Jerzy Smyk
Napisz komentarz
Komentarze