Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 8 lipca 2025 13:28
Reklama
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Stanowisko nie zmieni prawa

Podziel się
Oceń

Mimo podjętych decyzji, planowana budowa dróg dojazdowych do autostrady A-4 i drogi krajowej S-8 wciąż budzi kontrowersje i niezadowolenie niektórych mieszkańców Jelcza-Laskowic. Ponad 50 osób przyszło 8 lipca na spotkanie do Urzędu Miasta i Gminy, by zaprotestować przeciw zatwierdzonej propozycji przebiegu dróg

Jelcz-Laskowice 
Wraca sprawa obwodnic      

Reklama

Dwa lata temu władze samorządów powiatu oławskiego podpisały porozumienie w sprawie współfinansowania koncepcji budowy tych dróg. Wrocławska firma “Biprogeo-Projekt” zaprojektowała po trzy warianty dla miasta Oławy, gmin Oława i Jelcz-Laskowice. Każdy samorząd miał wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.

Dwa warianty

W Jelczu-Laskowicach dyskutowano nad dwoma wariantami - “jedynką” i “dwójką”. Władze miasta i gminy początkowo opowiadały się za wariantem nr 1, który miałby wyprowadzić z miasta ruch ciężkich samochodów, obsługujących strefę ekonomiczną. Droga ma biec z Oławy przez most na Młynówce, obok ośrodka “Nad stawem”, przez niezabudowany teren koło stacji benzynowej przy ulicy Oławskiej. Następnie obok ulicy Belgijskiej i przez fragment ogródków działkowych “Zgoda”. Dalej - aleją Młodych, w kierunku bocznicy kolejowej za torami, z wpięciem w Witosa, potem niedaleko strzelnicy sportowej (tzw. górki piwnej) i ulicą Oleśnicką w kierunku Mościska i Grędziny.
Wariant drugi zakłada ominięcie sporej części miasta. Przypomina typową obwodnicę. Droga zaczęłaby się w Oławie, a później przechodziła przez lasy, należące do obszaru specjalnej ochrony przyrody “Natura 2000”. Następnie wzdłuż ogródków działkowych przy ulicy Hirszfelda (okolice torów kolejowych), przez ulicę Witosa, Chwałowice, Mościsko - do drogi na Oleśnicę. Za tym rozwiązaniem wypowiadał się starosta oławski Marek Szponar, koordynator projektu koncepcji budowy dróg.
Żeby poznać opinie mieszkańców w tej sprawie, zorganizowano konsultacje społeczne. W gminie Jelcz-Laskowice odbyło się 15 zebrań. Na trzynastu obecni opowiedzieli się za wariantem nr 1. Na trzech - za wariantem nr 2. Ostateczne stanowisko w sprawie mieli podjąć radni na sesji 26 lutego 2009, w której aktywnie uczestniczył starosta Marek Szponar. Po wielogodzinnych dyskusjach przeprowadzono głosowanie, a raczej dwa głosowania. Najpierw większość radnych opowiedziała się za wnioskiem wiceprzewodniczącego rady Mariana Skrętkowicza, który zaproponował  tylko wariant nr 2. Po przerwie w obradach, dyskusji i serii karkołomnych uzasadnień potrzeby kolejnego głosowania, radni większością głosów opowiedzieli się za wnioskiem burmistrza Kazimierza Putyry, przyjmując oba warianty dróg.
Po równie burzliwej dyskusji stanowisko Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach poparła Rada Powiatu. Przeciw był tylko starosta. 

Umówił się i nie przyszedł 

Wydawało się, że sprawa jest zakończona, bo podjęto stanowiska rad i stosowne uchwały. Wytyczne skierowano do projektantów, którzy mają przygotować koncepcję dróg, zgodną z decyzjami samorządów.
O obwodnicach znów zrobiło się głośno na początku lipca tego roku. Ponad 50 osób przyszło do Urzędu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice, w tym działkowcy z ROD “Zgoda”, mieszkańcy osiedla Jelcz, których domy znajdują się w pobliżu planowanego wariantu drogi nr 1, oraz część radnych “Klubu POPiS”. Mieli się spotkać z wiceburmistrzem Tomaszem Kołodziejem. Twierdzili, że umówił się z nimi na to spotkanie miesiąc wcześniej, podczas obrad Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów. - Chcieliśmy wówczas, by odpowiedział nam na kilka pytań w sprawie planowanych obwodnic, ale stwierdził, że jest nieprzygotowany. Wyznaczył datę spotkania, lecz nie przyszedł - mówił zdenerwowany Zdzisław Pazdan, mieszkaniec ulicy Cisowej. - Czy tak postępuje człowiek godny zaufania?
 
Nie chcemy “jedynki”

Nieobecność Kołodzieja wzbudziła niezadowolenie mieszkańców. Na sali pojawił się kierownik wydziału architektury i nieruchomości, gotowy odpowiedzieć na pytania, związane z przebiegiem planowanych dróg, ale mieszkańcy nie chcieli z nim rozmawiać. Kilkanaście minut później na salę wszedł burmistrz Kazimierz Putyra i oznajmił, że dowiedział się o spotkaniu kilka minut temu i nie wie, czego ma dotyczyć oraz o co chcą pytać mieszkańcy. Te słowa wzbudziły jeszcze większe niezadowolenie zebranych. Część zaczęła wychodzić z sali, inni odsyłali burmistrza po wyjaśnienia do Kołodzieja.
Gdy emocje nieco opadły, zebrani oznajmili, że chcą modyfikacji stanowiska Rady Miejskiej w sprawie obwodnic. Domagali się wykreślenia z planów wariantu drogi nr 1. Przypomnieli, że biegnie w pobliżu ich domów, cmentarza i ośrodka nad stawem, że trzeba będzie zlikwidować część ogródków działkowych.

Już to wiemy

Kazimierz Putyra próbował tłumaczyć, że zadaniem, którego podjął się samorząd, jest “budowa dróg dojazdowych do autostrady A-4 i drogi krajowej S-8, obsługujących obszary gospodarcze w Oławie, Jelczu-Laskowicach i Stanowicach wraz z wykonaniem obwodnic”. - Zadanie to można wykonać, realizując jako całość warianty numer 1 i 2 - mówił. -  To stanowi jedno rozwiązanie komunikacyjne. Nie ma innej możliwości.
Gdy burmistrz wchodził w szczegóły, przerywali mu zebrani mówiąc, że to wszystko już wiedzą, a władza nie liczy się z ich zdaniem i nie wzięła pod uwagę postulatów największej grupy zainteresowanych tą sprawą. Mieszkańcy i radni obecni na sali, w tym Renata Godlewska, chcieli by burmistrz obiecał, ponowne głosowanie i korektę stanowiska rady w sprawie obwodnic.
Kazimierz Putyra nie ustępował i cały czas próbował tłumaczyć. W końcu oznajmił, że firma projektowa już otrzymała zlecenie i pod koniec sierpnia przedstawi koncepcję przebiegu dróg. - Niezależnie od tego, czy nam się to będzie podobało, czy nie, wykonawcy trzeba będzie zapłacić - tłumaczył. - Zmiana koncepcji będzie się wiązała z kolejnymi wydatkami.
- Zdaję sobie sprawę, że wyłożyliśmy na to pieniądze - mówiła radna Godlewska.
- Ale nawet, jeżeli je stracimy, to warto zrobić wszystko, by z tej sali wyszli ludzie zadowoleni z tego, że pana wybrali. Czy jest w stanie zrobić korektę stanowiska?      
Zrezygnowany i zniechęcony poziomem rozmowy burmistrz stwierdził: - OK!, gdy otrzymamy koncepcję programowo-przestrzenną, zorganizujemy kolejne spotkanie z mieszkańcami i zadecydujecie, co dalej. Możemy też zrobić korektę stanowiska rady, ale to niczego nie zmieni. Stanowisko nie zmieni prawa.

Tekst i fot.:
Wioletta Kamińska 
wiola@gazeta.olawa.pl


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: Jeśli chodzi o północna stronę, to można wykorzystać istniejące podwaliny. W Stanowicach przedłużenie ulicy Astrów - nad rzeką Oława jest taki sam most jak na ul.Kutrowskiego czy ul.Strzelna. Most z czasów Edwarda Gierka, jest do wykorzystania. Wystarczy wybudować drogę do ulicy Cegielnianej i można wtedy projektować most na Odrze aby wyjść już za stawami w Starym Otoku. Potem można dalej rozbudowywać o nowy etap. Taka to obwodnica byłaby najtańsza i w założeniu ruchu w kierunku Jelcza i S8 bardzo dobra.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 13:21Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: OlaTreść komentarza: Byłam , widziałam jest co podziwiać. Na pewno będę zobaczyć cudowne okazy. Pozdrawiam z Oławy.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Zapraszamy na wystawę liliiAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: O wiele tańszy, ale w całościowym przebiegu (czyli zaczynający się przy Stanowicach, a kończący przed Ścinawą) również wymaga dwóch wiaduktów kolejowych. wychodzą zaniedbania i bierność władz miejskich, gminnych i powiatowych z ostatnich 30 lat.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: ZrównoważonyTreść komentarza: Dokładnie Wiktorze. Odcinek południowy o wiele tańszy nie wpłynie zbyt mocno na środowisko i przede wszystkim nie zalewowy, wersja północna wymagała by podniesienia drogi na estakadzie przez co najmniej 10 kilometrów od Ścinawy Polskiej do drogi wojewódzkiej koło Starego Górnika, co już mija się z celem. Wersja południowa plus most na Odrze w okolicach ulicy Siedleckiej za oczyszczalnią ścieków i cały ruch mamy poza Oławą. Dodatkowo przecież mają budować obwodnicę zachodnią Brzegu od Michałowic do Brzeziny.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 11:58Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: stellaTreść komentarza: Protestujmy! Tylko blokady dróg są, co pokazało życie, skuteczne! Tylko to dociera do władz!Data dodania komentarza: 8.07.2025, 10:57Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: Rozważanie wersji północnej obwodnicy jak na załączonej mapie to absurd. Wersja obwodnicy od północy zawiera w planie dwa mosty na Odrze no i chyba wiadukt nad linią kolejową. Cena 2 mostów drogowych nad Odrą przewyższy koszt całej obwodnicy od południa, wiadukt kolejowy i tak musi powstać czy w jednej czy w drugiej wersji. Ponadto tak jak napisałeś, tereny lesiste, Natura 2000, tam będą specjalne wymogi ochrony, co spowoduje olbrzymi koszt każdeego kilometra a i tak staraty przyrody będą.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 10:38Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama