Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 10:49
Reklama
Reklama

Wiadukt czy tunel na Wiejskiej? Burmistrz pytał o to już w 2018 r

Burmistrz Tomasz Frischmann mówi o kompromitacji radnych, którzy w połowie maja zwołali konferencję prasową i według niego podali niesprawdzone informacje. - Dla mnie jest krzywdzące i niesprawiedliwie określenie radnych, którzy twierdzą, że nic w tej sprawie nie robimy - powiedział 26 maja na spotkaniu z mediami. Chodzi o sprawę wiaduktu lub tunelu przy ul. Wiejskiej
Podziel się
Oceń

Konferencja prasowa burmistrza Oławy dotyczyła usprawnienia komunikacyjnego w mieście. Była odpowiedzią na działania członków stowarzyszenia "Wszystko dla Oławy" i radnych Alberta Zielińskiego i Krzysztofa Rydzonia, którzy publicznie apelowali, aby miasto zainteresowało się tematem i zgłosiło się do programu budowy przejazdu bezkolizyjnego na ul. Wiejskiej. Radni podkreślali, że przez lata nie robiło się nic, aby w tym miejscu coś zmienić, by ułatwić kierowcom życie.
Burmistrz Tomasz Frischmann w poprzednim numerze "Powiatowej" wyjaśniał, że ma inny pomysł, bardziej realny i szybszy w realizacji, niż tunel czy wiadukt, chociaż tych możliwości też nie wyklucza.
26 maja zwołał konferencję prasową, na której mówił o działaniach, które już podjął. Podkreślał, że czyni wiele kroków, zmierzających do tego, aby te usprawnienia komunikacyjne w mieście były. Pokazał pisma i dokumenty, które udowadniają, że pierwsze działania w sprawie budowy przejazdu bezkolizyjnego na Wiejskiej, podjął w 2018 roku. - Dziś chciałbym skupić się na dwóch podstawowych elementach, pierwszy to trasa mostowa, a drugi chwytliwe ostatnio hasło "wiadukt czy tunel" -  mówił na spotkaniu z mediami. - To hasło zostało zastosowane przeze mnie w 2018 roku. 
Burmistrz poinformował, że w pierwszej sprawie, dotyczącej trasy mostowej, otwarto już oferty na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania "budowa mostu w miejscowości Oława na rzekach Odra i Oława, jako połączenie dróg wojewódzkich nr 396 i 455". Jest to fragment drogi, zaczynający się między Stanowicami a Oławą i przechodzący przez rzeki Oława, Odra, mniej więcej w okolicach oczyszczalni ścieków, dochodząc do drogi wojewódzkiej w kierunku na Jelcz-Laskowice oraz Bierutów. 
Na wykonanie dokumentacji projektowej przeznaczono 4 465 000 zł. Wpłynęło 12 ofert, od kwoty 1 830 000 do 5 533 000 zł, średnia wartość to 3 mln zł. - To jasno wskazuje i jest sygnałem, że trasa mostowa powstanie - mówił Tomasz Frischmann. - Teraz jest okres projektowania. W 2019 roku, gdy o tym mówiliśmy, wydawało się to mrzonką, nierealnym marzeniem. Zaczyna się to ziszczać. Za 2 lata powinniśmy mieć dokumentację projektową, pozwolenie na budowę i będzie można przystępować do realizacji zadania.

Kolejną sprawą, którą na konferencji poruszył jest budowa tunelu lub wiaduktu na ul. Wiejskiej. W połowie maja Stowarzyszenie "Wszystko dla Oławy" przekonywało, że jest to realne zadanie. Wystarczy tylko złożyć wniosek, ale jak twierdzili, miasto już wcześniej odpuściło temat.
- Zdaję sobie sprawę, że praca społeczna jest trudna, jednak nie zwalnia to nikogo z odpowiedzialności za czyny i słowa - mówił w odniesieniu do tego Frischmann. - Musimy być rzetelni, realistyczni, mówić o tym, co się robi. Trzeba być po prostu przyzwoitym. 
Burmistrz zapewniał, że w sprawie przejazdu kolejowego i budowy drogi średnicowej już wiele zrobiono. Na dowód pokazał mediom dokumentację, po czym powiedział: - Zwracam się tutaj do radnych. Nie wiem dlaczego nie wiedzą, co się w mieście dzieje. Nie wiem, dlaczego nie mają informacji, które łatwo uzyskać u źródła, u nas, dowiadując się, rozmawiając, wspierając się, abyśmy pewne kwestie wspólnie mogli rozwiązywać. Dziwię się temu. Burmistrz wymieniał starania, które podejmował w sprawie usprawnienia komunikacji w tym rejonie miasta. - Po raz pierwszy o możliwości budowy tunelu lub wiaduktu, nazywaliśmy to skrzyżowaniem bezkolizyjnym, rozmawialiśmy już w 2018, nigdzie indziej tylko w sali rajców.  Kolejnym krokiem było skorzystanie z możliwości, jakie daje program "poprawy bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej", 
Burmistrz informował, że miasto występowało z wnioskiem do wcześniejszej edycji programu. Wysyłano też w 2018 roku pisma do PKP PLK, w których pytano o najkorzystniejsze rozwiązanie na ul. Wiejskiej. - Te informacje wysłaliśmy również do zarządcy drogi czyli DSDiK, gdzie wprost zapytaliśmy - wiadukt czy tunel. Z PLK otrzymaliśmy odpowiedź, że są otwarci na współpracę z władzami miasta i zarządcą, celem poprawy bezpieczeństwa ruchu. DSDiK odpowiedziało, że instytucją, która powinna w tamtym okresie złożyć taki wniosek jest właśnie PLK.  
Okazało się jednak, że i tak nic by to nie dało, bo jak wykazały analizy w Oławie w tamtym czasie nie było wystarczającego ruchu aut. Nie było dobowego przekroczenia norm. W tamtym okresie było to 7 484 pojazdów na dobę. To było za mało...
- W roku 2019 powtórzyliśmy nasze zapytanie do PLK, gdzie bardzo szczegółowo wypunktowaliśmy wszystkie informacje związane z ewentualną realizacją tego zadania - dodaje burmistrz. - W roku 2021 odbyły się generalne pomiary ruchu i ten pomiar wyszedł dla nas korzystnie, dlatego już w styczniu 2022 rozpoczęliśmy korespondencję z DSDiK o możliwości budowy bezkolizyjnego skrzyżowania. 
W lutym DSDiK odpowiedziało, że widzi możliwość przebudowy skrzyżowania na Wiejskiej na bezkolizyjne, pozostaje kwestia uruchomienia kolejnej edycji programu i złożenia odpowiednich wniosków. - Nie chciałbym, żeby w przestrzeń publiczną szła fałszywa, błędna informacja, że nic w tej sprawie nie zrobiliśmy i wystosowywane są do mnie apele o składanie wniosków, które już dawno zostały złożone... - wyjaśniał burmistrz. - Te informacje są dostępne dla radnych. Jeszcze raz powtórzę, dziwię się, że nie sięgają do źródła, nie rozmawiają, nie interesują się tym, co w mieście jest najistotniejsze. W mojej ocenie dochodzi do pewnego rodzaju kompromitacji. 
O budowie tunelu lub wiaduktu na ul. Wiejskiej burmistrz powiedział, ze to zadanie trudne, skomplikowane, bardzo kosztowne, wchodzące głęboko w różnego rodzaju tkanki komunikacyjne, wiążące się z wywłaszczeniami i owszem może być realizowane, ale jak wyjaśnił - na pewno trzeba czasu i bardzo dużo pieniędzy, a także wymaga poinformowania mieszkańców zwłaszcza tych sąsiadujących z tym terenem, jakie to przyniesie konsekwencje.
Frischmann powiedział o rozwiązaniu, które jest mniej kosztowne, szybsze w realizacji.
W okolicach przystanku Oława-Zachodnia, na budowę którego umowa jest już podpisana, ma powstać nowy dodatkowy szlak komunikacyjny, który ma odciążyć centrum miasta. - W tamtym miejscu, gdzie chcemy to zrobić jest teren niezurbanizowany, na którym można po prostu budować ten wiadukt, nie wyrządzając szkód społecznych - wyjaśnił burmistrz. - Ta trasa średnicowa już jest realizowana, pierwszy jej etap to ulica Południowa, kolejne to dojazdy do planowanego nowego przystanku PKP. Nie wykluczamy budowy mostu czy tunelu na ul. Wiejskiej, jednak mamy świadomość, że w zakresie realności wykonania, pierwszeństwo ze względu na koszty, sprawy organizacyjne i decyzyjność ma budowa  wiaduktu w okolicach przystanku kolejowego. Będzie on tylko dla transportu osobowego, chcę, żeby mieszkańcy tamtych terenów mieli świadomość, że docelowo transport ciężarowy chcemy poprzez obwodnicę lub trasę mostową mieć poza miastem.
Pod koniec konferencji głos zabrał Rafał Jasiński, burmistrz przedstawił go jako działacza społecznego. Ale my zapytaliśmy, z jakiego powodu wziął udział w konferencji na temat komunikacji w mieście, skoro na co dzień kojarzony jest ze sportem. Od wielu lat bowiem gra boule, prowadzi Klub Sportowe Petanque Oława i z innymi miłośnikami tej dyscypliny trenuje przy ul. Rybackiej na boulodromie wykonanym dzięki przychylności radnych i burmistrza. - Zaprosił mnie burmistrz, biorę udział w tej konferencji, jako głos społeczeństwa - wyjaśnił w rozmowie z nami. - To, co się dzieje w przestrzeni publicznej, ostatnio w mediach społecznościowych nie jest sprawiedliwe, jeżeli chodzi o ocenę działań burmistrza. Kilka osób hejtuje wszystko, co się da bez rzetelnej informacji. Cały czas powtarzają to samo. Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że pomiary natężenia ruchu na przejeździe kolejowym były robione w 2019 roku, okazało się to kłamstwem, bo wiążące były w 2021. Radni powielają takie kłamstwa bardzo pewnie, a kłamstwo powtarzane wiele razy staje się prawdą...

Konferencja w całości poniżej:

 


 



Napisz komentarz

Komentarze

Nieogarniety 31.05.2022 08:38
44 w sumie masz rację. Mój śp Tatuś miał takie powiedzenie, że " złodziej myśli, że wszyscy kradną" więc gratuluję Ci dobrego samopoczucia i nie dziel oławskiego społeczeństwa na tych "mądrych" bo są przeciw Burmistrzowi i na tych "głupich" którzy kochają to miasto i zachowują zdrowy rozsądek a niekoniecznie kochają Burmistrza. Pozdrawiam

Inżynier 31.05.2022 07:25
Projektowanie i budowa wiaduktu trwa 5 lat a może i dłużej, wiec za tyle czasu powstaną zapewne wcześniej zaczęte obwodnice miasta Oławy. Obwodnice powinny wyrzucić ruch tranzytowy i częściowo odciążyć miasto, może warto poczekać na efekt obwodnic. Niedawno oddano wiadukt w Skierniewicach który kosztował 37 mln. zł, mając na uwadze inflację i galopujące ceny nasz by kosztował zapewne powyżej 50 mln. zł, skąd wziąć takie finanse? Ulica Wiejska jest drogą wojewódzką więc to Marszałek Dolnośląski jest odpowiedzialny za budową ewentualnego wiaduktu. Patrząc jak wykonują wschodnią obwodnicę Wrocławia mam wątpliwości czy podołali by takiemu zadaniu. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, większość ruchu na mieście to sami oławianie, patrząc na tablice rejestracyjne więc tutaj żadna droga i wiadukt nie pomoże za bardzo polubiliśmy jazdę samochodem, sam zresztą też za dużo autem jeżdżę, ale cóż wygoda.

Kris 31.05.2022 08:53
Jest program, jest finansowanie, trzeba spróbować się zgłosić, tym bardziej, że tak jak piszesz to i tak nie zostanie wybudowane w następnym czy kolejnym roku, a nie obrażać wszystkich dookoła i wymyślać bzdurne argumenty typu, że tunel lub wiadukt na Wiejskiej nie spowoduje poprawy płynności ruchu, tak jak stwierdził burmistrz.

Nieogarniety 30.05.2022 13:21
44 nie bądź taki "uhahany". Od dawna wiadomo, że gazeta nie jest zbyt przychylna Burmistrzowi wiec spoko spoko. Nie każdy jest taki mądry jak Ty, wybacz i nie bądź taki niemiły dla urzędników bo po co. A z drugiej strony wyobraź sobie, że nie wszyscy co mają w tym mieście inne zdanie niż np. Pan Kraczek i Ty pracują w "ratuszu" lub "urzędzie miasta".

44 30.05.2022 18:11
Wszyscy pewnie nie, ale jakaś mama, babcia, wujek, ciocia się w ratuszu albo w BBSie znajdą, albo jakieś dofinansowanie z ratusza na stowarzyszenie, zleconko bez przetargu, albo jakieś współfinansowanie budowy boiska do gry w kulki. To naprawdę małe miasto i wszystkie powiązania widać jak na dłoni. Normalni ludzie to widzą i mają tego dość.

Ja 29.05.2022 09:57
Jeśli wiedzą, że procedury i inwestycja trwa długo to dlaczego temat podjęto w 2018? Przecież BBS jest dłużej przy władzy.

kris 29.05.2022 09:51
ten pan Jasiński, to rodzina radnej BBS Jasińskiej?

wiech 29.05.2022 09:50
Jak to jest, że ci wszyscy broniący burmistrza, to jak się głębiej przyjrzeć, to albo ktoś z bliższej rodziny jest radnym z BBS, albo startował na radnego z listy BBS, albo ma zamówienia z urzędu miasta, albo pracuje w którejś spółce miejskiej/powiatowej, albo prowadzi jakiś klub sportowy/stowarzyszenie finansowane przez miasto?

Nieogarniety 28.05.2022 23:34
Panowie oczywiście macie rację w swoich komentarzach ale może warto przeczytać artykuł ze zrozumieniem. Wyraźnie pada sformułowanie,że pytał i dociekał. Ani tory ani droga nie należy do miasta i Burmistrz może tylko pytać a nie ma żadnej możliwości decydowania o czymkolwiek. Więc może warto poczytać ze zrozumieniem o tek propozycji drogi "średnicowej". Może to jest jakaś szansa na rozwiązanie problemów. Nie krytykujmy wszystkiego bez zrozumienia. Nie bądźmy Panem Kraczkiem i Rolfem Michałowskim. A tak a pro po to na jakiej zasadzie Pan Kraczek zawsze pierwszy komentuje negatywne artykuły dot. działalności Burmistrza? Czyżby Gazeta informowała tego Pana i jako pierwszemu dawała się zapoznać i komentować? Bardzo to stronniczo wygląda oj bardzo przy "neutralnej" prasie no ale życie. Pozdrawiam

44 29.05.2022 20:11
w tym ratuszu to jesteście naprawdę co raz bardziej śmieszni, że gazeta daje cynk Sławkowi Kraczkowi kiedy puszcza artykuły żeby mógł skomentować to chyba będzie ratuszowa głupota roku, redaktor naczelny to pewnie do tej pory się zwija ze śmiechu z waszych bredni a tak na poważnie, mamy XXI wiek, można sobie normalnie w aplikacji ustawić powiadomienia o nowym wpisie i przychodzi na telefon, prawie jak SMS, ale was w ratuszu to oczywiście przerasta

Zenek 28.05.2022 23:23
Albert spokój się. Idź przejdź się. Ja rozumiem że wybory w przyszłym roku ale ty już masz obsesję na punkcie burmistrza. Kluby w boule rozwijają się w całej Polsce bo ten sport zdobywa co raz więcej sympatyków. Ale wszyscy wiemy że próbujesz buntować kolejne stowarzyszenia i kluby. Im więcej burmistrz będzie miał wrogów tym lepiej dla ciebie co nie

Jan 28.05.2022 19:44
Gość w dredach z klubu finansowanego z budżetu miasta (tak, miasto wydaje publiczne pieniądze, żeby paru gości sobie porzucało kulkami) tam był w jakim charakterze skoro burmistrz i tak musiał go poprawiać?

Dżek speroł 28.05.2022 19:03
Gość ze stowarzyszenia, które jest finansowane przez miasto, jest "bezstronnym i obiektywnym" głosem społeczeństwa? Poza tym był tak przygotowany, że burmistrz co chwilę go poprawiał. Koncesjonowana opozycja według standardów wschodnich, czy początki promowania kandydatów BBS?

M 27.05.2022 21:15
Jak zwykle w wypowiedzi burmistrza, obrażanie, segregacja i mowa nienawiści. A skoro występował o to w 2018 roku to czemu teraz tak krytykuje ten pomysł? Od 2018 roku znacznie zwiększyła się ilość samochodów w powiecie, znacznie zwiększył się ruch, zmierzyć ruch ponownie i jak są spełnione warunki to wystąpić ponownie, a nie urządzać szopki z segregatorami w których nie wiadomo co jest i obrażanie radnych, którzy cokolwiek robią dla miasta w przeciwieństwie do śpiochów z jego partii.

dżef 27.05.2022 21:12
No to ja już w ogóle nie wiem kiedy ten człowiek kłamie a kiedy mówi prawdę. Przecież dopiero co mówił, że to jest zbędne rozwiązanie, a teraz mówi, że wnioskował w 2018 roku? Kiedy ten człowiek mówi prawdę?

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: RodzicTreść komentarza: Bo oni chodzą do szkoły , żeby się uczyć a w Sobieskim ciągle trwają zabawy . Zgodnie z powiedzeniem " nie matura a chęć szczera zrobią z ciebie oficera " .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:29Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "Rzeczą, która budzi zastrzeżenia (...) jest forma nagłośnienia (...). (...) było niezbędne minimum w postaci wzmianki w BIP, stronie internetowej (...), a nawet w gazecie - ale wydaj mi się, że (...) powinno to być znacznie bardziej nagłośnione. Tymczasem zrobiono (...), niezbędne minimum." Dawno już nikt nie wskazał tak dobitnie na nikłą rolę gazety w podawaniu informacji, jej zasięgu i oddziaływania, jak zrobił to "lokalny działacz społeczny, ekolog dla którego bardzo istotna jest ochrona środowiska naturalnego". Pierwszy tego imienia... (a zbieżność danych oraz podobieństwo osoby na zdjęciu z czynnym politykiem KO może być jedynie "przypadkowa..."). Dlaczego inni lokalni politycy (zajmujący się hobbistycznie ekologią), nie dostąpili zaszczytu skomentowania - nie wiadomo. Kabaret w czystej postaci.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: ten pseudo burmistrz nadaję się tylko na zdjęcia i cieszyć tą japę bo tylko to dobrze mu wychodzi.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:58Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: JacekTreść komentarza: Składam należne gratulacje! Dodam, że Rowerem przez Jelcz w ubiegłym roku doceniło talent Wojtka Ganczarka organizując odsłonięcie jego gwiazdy w dębińskiej alei. Gratuluję również rodzicom, którzy wychowali tak zdolnego człowieka! Oboje, przez długie lata związani są ze szkolnictwem. A my? cóż, pozostaje nam cieszyć się, że Wojtek Ganczarek w tak piękny sposób rozsławia nasze miasto!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:31Źródło komentarza: Wojciech Ganczarek z Grand Prix Festiwalu HumanDOCAutor komentarza: MelomanTreść komentarza: Prawdziwa uczta dla miłośnika muzyki barokowej , wspanialeData dodania komentarza: 5.12.2025, 04:23Źródło komentarza: Wyjątkowy koncert w Sali Rycerskiej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama