Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 8 lipca 2025 17:25
Reklama Hipol
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Oławski wodór zasili autobusy w Wałbrzychu. To na początek

10 czerwca w Gaju Oławskim podpisano list intencyjny między spółką Promet Plast, liderem Energetycznego Klastra Oławskiego a Wałbrzychem
Oławski wodór zasili autobusy w Wałbrzychu. To na początek
Od lewej: Barbara Adamska z Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii, Roman Szełemej - prezydent Wałbrzycha, Andrzej i Elżbieta Jeżewscy
Podziel się
Oceń

Wałbrzych na poważnie wziął sobie do serca zielony transport. Kupił na początek 20 autobusów wodorowych, czyli tak naprawdę elektrycznych, ale napędzanych wytwarzaną w czasie rzeczywistym energią z ogniwa wodorowego. We wrześniu rozpoczną się jazdy testowe tych autobusów. Potem gmina planuje dokupić jeszcze kilkanaście takich pojazdów. W sumie na flotę ok. 60 autobusów niemal 40 to będą autobusy wodorowe, stanowiąc jeden z największych tego typu taborów w Polsce.  

Reklama

- Trzy lata temu podjęliśmy decyzję o tym, że chcemy realizować u nas transformację energetyczną z wykorzystaniem wodoru, czyli wtedy, kiedy jeszcze to nie było takie modne - mówi prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej, - Podjęliśmy tę decyzję z prozaicznych powodów. Chcieliśmy wprowadzić nowoczesny zeroemisyjny albo bardzo niskoemisyjny transport, a w terenach górskich, które są udziałem naszego miasta, transport czysto elektryczny po prostu się nie sprawdza. Wiemy to dokładnie już od kilku lat, a doświadczenia Gdańska z tegorocznej zimy tylko potwierdzają, że efektywność tego rodzaju transportu jest znacznie mniejsza, niż na terenach płaskich. Wobec tego skierowaliśmy naszą uwagę w stronę autobusów wodorowych i to napędzanych zielonym wodorem, a nie innym. Z Klastrem Oławskim chcemy nawiązać bardzo praktyczną współpracę. 

Początkowo będzie ona polegała na tym, że Wałbrzych będzie kupował od nas wodór - spółka Promet Plast jest w stanie produkować obecnie około dwóch ton dziennie, a autobusy wałbrzyskie będą zużywały około tony dziennie, więc spokojnie wystarczy.  Docelowo jednak współpraca ma być większa, łącznie z przeniesieniem oławskiego pomysłu z Górki Gajowej do Wałbrzycha, aby i tam sami mogli wyprodukować zielony wodór na swoje potrzeby. 

- W ramach dobrych praktyk chcemy się podzielić tym, co sami uzyskaliśmy - mówi Andrzej Jeżewski, szef Promet Plastu. - Nie musimy dzisiaj szukać nowych rozwiązań, bo je mamy. Poświęcając dużo czasu, aby tę technologię wdrożyć, jesteśmy w stanie pokazać dzisiaj zagrożenia i ryzyka związane z nowymi technologiami. Wiemy, jakie zastosować urządzenia, jak magazynować energię. Podpisana dzisiaj przez nas umowa to wyzwanie, ale i nobilitacja, że możemy współpracować z panem prezydentem Wałbrzycha. Stacja tankowania wodoru powstaje także u nas w Gaju Oławskim. Jesteśmy już po konkursie, czyli pierwsza stacja wodorowa również tu będzie funkcjonowała. Mamy oczywiście przygotowaną odpowiednią technologię, aby można było u nas swobodnie tankować i dostarczać wodór do Wałbrzycha. 

- Chcemy skorzystać z doświadczeń pana Jeżewskiego, który jako jeden z nielicznych w Europie rzeczywiście ten zielony wodór produkuje - mówi prezes spółki miejskiej InVałbrzych Krzysztof Urbański. - Liczymy na to, że docelowo podobną instalację w udziałem pana Andrzeja i jego know how będziemy w stanie zrealizować w Wałbrzychu. Mamy tereny na to przedsięwzięcie w naszej specjalnej strefie ekonomicznej, są już wyznaczone miejsca pod wiatraki. Pan Andrzej i jego zespół przygotowali wstępną koncepcję, jak by to miało wyglądać. Liczymy na to, że będziemy w stanie powielić oławski koncept, żeby wodoru zbyt długo do nas nie wozić, tylko go produkować. A zapotrzebowanie na wodór będzie rosło. Nasze firmy w strefie też są bardzo zainteresowane czystą energią, choćby Toyota, którą mamy u siebie - podobniej jak wy w Jelczu-Laskowicach. Oni są w pewnym sensie motorem napędowym tego projektu. 

Niżej  na fotografiach elektrolizer należący do firmy Promet Plast - największy na świecie. bo o mocy 5 MW, produkujący w pełni zielony wodór, czyli z wykorzystaniem jedynie czystej energii odnawialnej

 



Napisz komentarz

Komentarze

Zenek 11.06.2024 07:31
Jaki to oławski wodór jak pochodzi z Gaju ? Piszcie oo ludzku

Reklama

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: WiarusTreść komentarza: Jakie zaniedbania? Co Burmistrz powinien wiadukty i mosty budować wcześniej? 10 lat wcześniej można było przelecieć przez to miasto w 5 minut. Teraz niestety dopadła nas próżność i bogactwo więc tylko samochody się liczą. Kręcimy się wkoło komina bo nam tak wygodnie, sami sobie stworzyliśmy ten ruch. Jeszcze w Oławie z 10 tys Ukraińców mieszka, a oni też mają samochody, biedni tu nie przyjechali. Podejrzewam że i obwodnica niewiele pomoże, za duży ruch śródmiejski, co widać po tablicach rejestracyjnych kto jeździ w mieście.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 14:16Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: WiktorTreść komentarza: Jeśli chodzi o północna stronę, to można wykorzystać istniejące podwaliny. W Stanowicach przedłużenie ulicy Astrów - nad rzeką Oława jest taki sam most jak na ul.Kutrowskiego czy ul.Strzelna. Most z czasów Edwarda Gierka, jest do wykorzystania. Wystarczy wybudować drogę do ulicy Cegielnianej i można wtedy projektować most na Odrze aby wyjść już za stawami w Starym Otoku. Potem można dalej rozbudowywać o nowy etap. Taka to obwodnica byłaby najtańsza i w założeniu ruchu w kierunku Jelcza i S8 bardzo dobra.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 13:21Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: OlaTreść komentarza: Byłam , widziałam jest co podziwiać. Na pewno będę zobaczyć cudowne okazy. Pozdrawiam z Oławy.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Zapraszamy na wystawę liliiAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: O wiele tańszy, ale w całościowym przebiegu (czyli zaczynający się przy Stanowicach, a kończący przed Ścinawą) również wymaga dwóch wiaduktów kolejowych. wychodzą zaniedbania i bierność władz miejskich, gminnych i powiatowych z ostatnich 30 lat.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 12:09Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: ZrównoważonyTreść komentarza: Dokładnie Wiktorze. Odcinek południowy o wiele tańszy nie wpłynie zbyt mocno na środowisko i przede wszystkim nie zalewowy, wersja północna wymagała by podniesienia drogi na estakadzie przez co najmniej 10 kilometrów od Ścinawy Polskiej do drogi wojewódzkiej koło Starego Górnika, co już mija się z celem. Wersja południowa plus most na Odrze w okolicach ulicy Siedleckiej za oczyszczalnią ścieków i cały ruch mamy poza Oławą. Dodatkowo przecież mają budować obwodnicę zachodnią Brzegu od Michałowic do Brzeziny.Data dodania komentarza: 8.07.2025, 11:58Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?Autor komentarza: stellaTreść komentarza: Protestujmy! Tylko blokady dróg są, co pokazało życie, skuteczne! Tylko to dociera do władz!Data dodania komentarza: 8.07.2025, 10:57Źródło komentarza: Co dalej z obwodnicą Oławy?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama