Do tej pory z terenu gminy Oława usunięto 160 ton azbestu. Pozostało jeszcze ponad tysiąc ton
Od roku 2011 gmina Oława bierze udział w programie usuwania azbestu, co jest dofinansowywane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który refunduje samorządowi 85 procent kosztów. Pozostałą część pokrywa budżet gminy.
W gminie Oława było 1 287 ton. Do tej pory usunięto ponad 160 ton, co oznacza, że nadal zalega 1 126 ton tego groźnego dla ludzkiego zdrowia minerału. Mimo to zainteresowanie programem spada. W minionym roku i na początku obecnego do gminy wpłynęło tylko 21 wniosków o usunięcie azbestu. W sumie oczyszczono 24 obiekty w gminie. Były to głównie płyty faliste stanowiących pokrycia dachowe.
W minionych latach zainteresowanie programem było większe. Jak powiedział nam Zdzisław Węgrzyn, inspektor ds. pozyskiwania środków zewnętrznych w UG, bywały lata, gdy gmina pozyskiwała na ten cel w granicach 100 tys. zł, bo takie było zapotrzebowanie.
Inspektor ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej Artur Batór mówi, że spadek zainteresowania udziałem w programie może wynikać z kwestii finansowych. Program finansuje tylko demontaż i wywiezienie wyrobów z azbestu, a dach właściciele domów muszą odbudować na własny koszt - większość nieruchomości pokrytych eternitem zawierającym azbest należy do osób starszych.
Batór przekonuje, że warto jednak skorzystać z dofinansowania i brać udział w programie, bo nie wiadomo, jak długo jeszcze można będzie korzystać z tak dużego dofinansowania.
Mieszkańcy gminy Oława, którzy chcą wziąć udział w programie w przyszłym roku, powinni złoć stosowne wnioski do końca 2017.
(WK)
Fot. arch. Starostwa Powiatowego
Napisz komentarz
Komentarze