Przypomnijmy, że to najstarszy działający obecnie dworzec kolejowy w Polsce, który został zbudowany w 1840 roku według projektu Augusta Rosenbauma, królewskiego radcy budowlanego, i jest przykładem neorenesansu włoskiego. Był to pierwszy dworzec kolejowy w obecnych granicach Polski. Dworzec przeszedł kilka modernizacji, a ostatnia przebudowa zakończyła się w 2009 roku w ramach modernizacji linii E 30 na odcinku Opole-Wrocław-Legnica. Podczas obecnej przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku we wschodniej jego części. Przewidziano zmianę lokalizacji poczekalni oraz pozostałych funkcji dworcowych – mają zostać umieszczone w skrzydle wschodnim. Główny korpus budynku – ok. 64% powierzchni użytkowej – ma zostać przeznaczona na potrzeby samorządu Oławy. Propozycje dotyczą umieszczenia tutaj oddziału straży miejskiej, restauracji, prowadzonej przez SPD „Tęcza” oraz punktu krwiodawstwa.

Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Wszystkie prace, z uwagi na to, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar.

– Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, że duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.


A tak to ma wyglądać mniej więcej za rok:

















Napisz komentarz
Komentarze