Mały dworzec i trasa
Stacja początkowa usytuowana była w Oławie, podobnie jak siedziba spółki. Pociągi jednak nie rozpoczynały biegu z dworca kolei państwowej, ale z tzw.,,małego dworca”, zlokalizowanego w jego sąsiedztwie (ok. 300 m) i połączonego z nim torem zdawczo-odbiorczym. Mały dworzec w Oławie miał ponadto skład węgla, stację wodną i 5 torów postojowych. Podobnie usytuowana była stacja końcowa w Boreczku, tuż przy szlaku Wrocław - Międzylesie. Obie były więc tzw. stacjami łącznicowymi. Po opuszczeniu Oławy pociąg kierował się na południe. Po przejechaniu wiaduktu nad rzeką Oławą na trzecim kilometrze szlaku, pociąg docierał do pierwszej stacji w Jaczkowicach (Jätzdorf), skąd poprowadzony został osobny tor do znajdującego się tam młyna. Dalej trasa wiodła przez Godzinowice (Giesdorf), Gaj Oławski (Goy, od 1937 - Gölnerheim), Marszowice (Marschwitz) - do Polwicy (Polwitz), gdzie znajdowała się fabryka płatków ziemniaczanych i ponad pięćsethektarowe gospodarstwo rolne, którego właścicielem był Ernst von Eicks. Następną stacją był Domaniów (Thomaskirch). W związku z budowaną autostradą na odcinku łączącym obie miejscowości, od 1938 nad torami, w miejscu przecięcia się szlaku kolejowego z drogowym, poprowadzono wiadukt.
Tekst: Bartosz Kruk Fot.: archiwum Marka Potockiego - www.kolej.one.pl







Napisz komentarz
Komentarze