Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 5 listopada 2025 15:09
Reklama Hipol

Zapomniana kolejka Oława - Boreczek (1)

W październiku 2010 minęła setna rocznica uruchomienia linii kolejowej z Oławy do Boreczka. Działo się to niemal równo 60 lat po tym, gdy otwarto pierwszy żelazny szlak na obecnych ziemiach polskich - z Wrocławia do Oławy
Podziel się
Oceń

W setną rocznicę uruchomienia

Reklama

Początkowo koleje na terenie Prus były przedsiębiorstwami prywatnymi, głównie spółkami akcyjnymi, a budowano je z inicjatywy kół przemysłowych, z myślą o maksymalnych zyskach i szybkim zwrocie włożonego kapitału. To coraz bardziej utrudniało prowadzenie przez Prusy ogólnopaństwowej polityki gospodarczej i już od końca 1849 roku, wraz z budową Kolei Wschodniej z Berlina do Królewca, państwo aktywnie wkroczyło w politykę kolejową, wykupując sukcesywnie, począwszy od lat 50. XIX wieku, poszczególne towarzystwa wraz z podległymi im liniami. Działania takie przybrały na sile z chwilą zjednoczenia Niemiec, pod przewodnictwem Prus, w 1870 roku. Jednocześnie zjednoczone państwo zaczęło intensywnie rozbudowywać linie o charakterze drugorzędnym, zwane potocznie bocznymi (Nebenbahn). Wypełniano w ten sposób przestrzeń pomiędzy liniami głównymi, tworząc połączenia kolejowe w tych miejscowościach, w których dotychczas takich nie było. Był to również zabieg strategiczny, który w przypadku prowadzenia działań wojennych na danym obszarze, umożliwiał sprawne, a przede wszystkim szybkie przemieszczanie się wojska.

Kolejowy boom i plajta

Pod koniec lat 70. XIX wieku nasycenie sieci kolejowej na Śląsku oraz zbyt duża konkurencja, zmniejszającą znacznie gwarancję przyszłych zysków, spowodowały brak zainteresowania budową nowych linii przez pozostałe towarzystwa prywatne. W efekcie kapitał prywatny został prawie całkowicie wyeliminowany (do roku 1886 na Śląsku upaństwowiono wszystkie towarzystwa kolejowe). Państwo pruskie wybudowało do 1892 roku łącznie 6.671 km linii drugorzędnych, ale pogarszająca się stopniowo sytuacja finansowa i spadek dochodowości kolei, jako środka transportu, uniemożliwiły dalszą realizację gwałtownie rosnących postulatów lokalnych, określających swoje potrzeby rozbudowy na 17.000 km linii kolejowych. Całkowite upaństwowienie kolei (w tym również linii lokalnych) i energiczna polityka ówczesnego ministra robót publicznych von Maybacha, doprowadziły do znalezienia odpowiednich środków na dalszą rozbudowę.



Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KolegaTreść komentarza: ŚP. Zbigniew Isel był świetnym trenerem i organizatorem sportowym ,za jego zasługi dla sportu Oławskiego należy mu się nadanie nazwy honorowej jego nazwiska stadionu w OławieData dodania komentarza: 5.11.2025, 11:50Źródło komentarza: Stadion im. Zbigniewa Isela? Będą zbierać podpisyAutor komentarza: PekińczykTreść komentarza: Droga Redakcjo, po co puszczacie takie idiotyzmy?Data dodania komentarza: 5.11.2025, 11:38Źródło komentarza: Co dalej ze zwierzętami? Gmina Oława tłumaczyAutor komentarza: ??Treść komentarza: Gmina oława to 1 organ z naczelnym miastem oława. Wójt zajmuje się wioskami jak jakiś zarządca a burmistrz ma panowanie nad wójtem? Czy nie ma? Wystarczy sprawdzić kto jest wyższy rangą. Można by było też sprawdzić jak idą podatki komu wyplacają burmistrzowi czy wójtowi? Skoro wójt pisze pismo do burmistrza to chyba mu podlega czyż nie? A jeśli mu podlega znaczy że cała gmina należy do burmistrza miasto i wioski, a wójt jest tylko jego podwładnym i ogarnia wioski. Tak się utarło że miasto wybiera sobie burmistrza, ale czy wioski mają wtedy zakaz głosowania??? Nie powinny mieć zakazu. Tak samo my z miasta oławy możemy glosować na wójta czy już nie możemy? Utarło się na taki podział władzy jak dawniej był król który rządził państwem ale wyznaczał do swoich ziem panów, którzy mu podlegali ale zarządzali jego ziemią. Proste pytanie czy burmistrz może decydować o sprawach wiosek z jego gminy? Czy wójt może decydować o sprawach miasta?Data dodania komentarza: 5.11.2025, 11:23Źródło komentarza: Co dalej ze zwierzętami? Gmina Oława tłumaczyAutor komentarza: OlawiankaTreść komentarza: Tak się jeździ jak w wiosce,kto ma silniejsze ,większe auto,to ma pierwszeństwo haha.Nowy Otok to wioska(chociaż niby Oława).A tak na marginesie Oława to też wiocha,oprócz urzędów i Biedronek i smrodu, to nic nie ma!!Data dodania komentarza: 5.11.2025, 11:18Źródło komentarza: LIST: - Chyba ktoś zapomniał o ważnej sprawieAutor komentarza: grafiaTreść komentarza: Nie "łapiesz" ironii?Data dodania komentarza: 5.11.2025, 11:16Źródło komentarza: Spotkają się w sprawie obwodnicy OławyAutor komentarza: PawełJanTreść komentarza: CiemnogródData dodania komentarza: 5.11.2025, 11:11Źródło komentarza: Wczoraj obchodzono jubileusz 25-lecia konsekracji tego kościoła
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama