Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 04:52
Reklama Hipol

Zapomniana kolejka Oława - Boreczek (1)

W październiku 2010 minęła setna rocznica uruchomienia linii kolejowej z Oławy do Boreczka. Działo się to niemal równo 60 lat po tym, gdy otwarto pierwszy żelazny szlak na obecnych ziemiach polskich - z Wrocławia do Oławy
Podziel się
Oceń

Pruskie prawo kolejowe

Jeszcze w 1879 roku Sejm Pruski (Landtag) przystąpił do prac nad uregulowaniem ustawodawstwa w zakresie kolei lokalnych, o charakterze trzeciorzędnym, dla rozróżnienia nazywanych kolejkami (Kleinbahn). Jednak dopiero 28 lipca 1892 uchwalono ,,Ustawę o kolejach lokalnych i bocznicach prywatnych” (“Gesetz über Kleinbahnen und Privatanschlußbahnen”), mającą stworzyć istotne ułatwienia proceduralne i techniczne dla budowy linii kolejowych miejscowego znaczenia. W ustawie określono kolejki jako koleje użytku publicznego, które ze względu na ograniczone znacznie dla całości ruchu kolejowego nie podlegają ustawie o kolejach z 1838 roku i służą ruchowi kolejowemu w obrębie jednej lub kilku sąsiadujących ze sobą gmin. Mimo identycznej szerokości torów, kolejki zostały zdefiniowane jako odrębna kategoria. Ustawa, precyzyjnie określając prawo przydzielania koncesji, obowiązek ten przekazała właściwemu terenowo prezydentowi rejencji, który w sprawach nowopowstających kolejek zobowiązany był do uzgodnień z Ministerstwem Robót Publicznych i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych. Nadzór techniczny, obejmujący bezpieczeństwo prowadzenia ruchu, zakupów, budowy i naprawy taboru i urządzeń, powierzony został terytorialnie odpowiadającym położeniu kolejek Królewskim Dyrekcjom Kolei Państwowych (“Königlische Eisenbahndirektion”). Dyrekcje, wraz z władzami rejencji, czuwały nad ustaleniem rozkładu jazdy i taryf przewozowych. Podobnie jak zapisy zasadniczej ustawy kolejowej z 1838 roku, uprawniającej spółki kolejowe, według zasad określonych przez rejencję, do wywłaszczenia gruntów i użytkowania dróg publicznych (za opłatą). Uzyskały one też prawo do przyłączenia swoich linii do istniejących stacji kolei państwowej. Ustawa ściśle określiła normy techniczne, zezwalające na budowę linii o rozstawie szyn: 1.435 mm, 1.000 mm, 750 mm, 600 mm. Ich profil określony był w granicach 20 do 100 m, natomiast spadki zasadniczo do 40 ‰, tzn. do 40 m na długości 1 km (1% na kolei oznacza 1 m wzniesienia na długości 1 km). Określona została nawet masa jednostkowa szyn (9,5 kg/mb). Maksymalna prędkość wynosiła 20, 25 i 30 km/h, ponadto został określony rodzaj skrajni, sygnalizacji oraz zabezpieczeń, związanych z prowadzeniem ruchu. Ustawa nakładała na kolejki również obowiązek przewozu poczty.



Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: .Treść komentarza: Nawet jak muszą to robią to niechętnie, z wielką łaską albo wcale… A szczególnie patologiczne parkowanie jest w naszym mieście nagminne zlewane, najwyżej pouczenie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 21:42Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: PikoloTreść komentarza: Chyba już coś uzbierales za te debilne komentarze. Jedź i wykup niemieckie...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:24Źródło komentarza: Wiemy, co tu będzie. Więcej szczegółów rozbudowy Parku Handlowego w OławieAutor komentarza: PikoloTreść komentarza: Strażnicy i policjanci pracują do emerytury, a robią coś jak muszą. Z własnej inicjatywy, jak ostatnio czytalem, tylko jeden dzielnicowy...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 20:18Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: mysliwyTreść komentarza: Goście na legalu i na widoku zniszczyli trawnik i chodnik. Na zdjęciu na słupie widać znak "zakaz zatrzymywania się i parkowania." Żeby tam wjechać, muszą pokonać dystans wzdłuż po chodniku, a to grube wykroczenie. To się w głowie nie mieści! Gdzie jest Straż Miejska i Policja się pytam? No gdzie? Państwo i miasto z dykty...Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:22Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: mieszkańcyTreść komentarza: Apelujemy do redakcji o podjęcie tematu zwolnień z podatku osób powiązanych z burmistrzem, w tym między innymi radnego miejskiego z jego ugrupowania! Ten ogromny skandal jest zamiatamy pod dywan! Mieszkańcy mają prawo wiedzieć że w czasie kiedy są im drastycznie podnoszone podatki, ludzie związani z burmistrzem są z nich zwalniani! Redakcji liczymy na Was!Data dodania komentarza: 12.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: FranzTreść komentarza: Oławianin: To jest ławka? Burmistrz: Na pewno ławka. Oławianin: A może pan się myli, może to nie jest ławka, dajmy na to beczka burmistrza? Burmistrz: To nie jest beczka burmistrza, to jest ławka. Oławianin: Niech się pan dobrze przypatrzy. Twierdzi pan kategorycznie, że to nic innego jak tylko coś nazywane ławką? Burmistrz: Twierdzę kategorycznie, że to jest lipa! "Wszponydopadlszmal" -chyba się nie pogniewasz, że podkradłem Ci Twoje fajne stwierdzenie z tą beczką.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 18:34Źródło komentarza: OŁAWA Ławeczka za 120 tys. zł - hitem internetu!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama