Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 13:50
Reklama
Reklama
News will be here

"Cieniasem” po marzenia

Michał Węglowski to 21-letni mieszkaniec Oławy, który od dwóch lat w swoim fiacie cinquecento bierze udział w amatorskich rajdach, rozgrywanych na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. O swojej pasji rozmawia z Piotrem Turkiem

Oława
Hobby

- Wielu młodych chłopców marzy, aby w przyszłości zostać kierowcą rajdowym. Czy u ciebie też tak było?

- Tak. Od najmłodszych lat interesowałem się motoryzacją. Często oglądałem rajdy samochodowe w telewizji. Bardzo mi się to podobało. W 2003 roku po raz pierwszy na żywo poczułem atmosferę tego sportu. Impreza nazywała się „Rajd Elmot”, byłem tam z ojcem i bratem. Wrażenie zrobiła na mnie jazda Leszka Kuzaja i całej ówczesnej czołówki. Od tego czasu staram się regularnie oglądać na żywo najlepszych.

- Nie skończyło się na podziwianiu innych. Sam chciałeś startować…

- Od szesnastego roku życia zbierałem fundusze na zakup samochodu przygotowanego specjalnie do rajdów. Auto kupiłem w czerwcu 2008 za około 5000 zł. Jest to fiat cinquecento. W samochodzie mam klatkę bezpieczeństwa, kubełkowe fotele, pasy szelkowe czteropunktowe, obniżone zawieszenie, płytę pod silnikiem, wyłącznik prądu. Sam musiałem też wiele rzeczy przerobić i ulepszyć. Wymieniłem kierownicę na sportową oraz tłumik, ponieważ był bardzo dziurawy. Spawania wymagała łapa pod silnikiem. Oprócz tego cały czas udoskonalam „cieniasa”. Kiedy coś mi w nim nie działa, mogę liczyć na wujka Krzysztofa, który prowadzi zakład naprawy pojazdów.

- Połowa sukcesu za tobą - miałeś już samochód. Co było dalej?

- W czerwcu kupiłem „cieniasa”, a pierwszy start zaliczyłem już w sierpniu. Były to zawody na Niskich Łąkach, zająłem tam dziesiąte miejsce. Od tego czasu regularnie biorę udział w rajdach amatorskich. Cykl imprez nazywa się „Konkursowa Jazda Samochodem”, kierowcy nazywają to zdrobniale „kajtkami”. Organizatorem są Automobilkluby. Zawody odbywają się średnio co miesiąc w różnych miejscowościach. Rywalizujemy na próbach sprawnościowych. Jest ich kilka w imprezie. Zaliczamy jedną i jedziemy do następnej. Próby są przeróżne - od wymijania pachołków po odcinki, gdzie można przygazować. Te ostatnie lubię najbardziej. Oprócz wygranych w poszczególnych imprezach prowadzony jest „puchar sezonu”. Największą przygodą mojego życia był udział w Kryterium Kamionki we wrześniu ubiegłego roku. Ta impreza odbywa się w Górach Sowich. Jest to rywalizacja na trasie z Kamionek na Przełęcz Jugowską, próba znana z wielu „Rajdów Elmotu”. Aby wziąć udział w tym rajdzie, potrzebna jest klatka bezpieczeństwa.

- A co z tym sezonem, już jeździłeś?

- Pierwszy start zaliczyłem 7 marca, zająłem wtedy siódme miejsce. Gdyby nie kara za zły przejazd jednej z prób, byłbym piąty. Następny mój start odbędzie się 26 kwietnia. Chcę jeszcze wziąć udział w pozostałych czterech eliminacjach „Mistrzostw Ziemi Dolnośląskiej”. Oprócz tego planuję uczestniczyć w dwóch imprezach „Pucharu Opolszczyzny”. No i oczywiście chociaż jeden start w Kryterium Kamionki. Jeśli czas pozwoli, to może jeszcze uda się gdzieś pojechać.

-  Jaki był twój największy sukces?

- Raz zająłem trzecie miejsce, zazwyczaj kończę rywalizację na 6-7 pozycji. W zawodach uczestniczy średnio 50 załóg, w tym około 10 w mojej, II klasie. Najsłabszym ogniwem cieniasa jest seryjny silnik o mocy około 60 KM. W II klasie przedział pojemnościowy to od 1000 do 1300. Wiele pojazdów ma więcej mocy niż mój „cienias”, ale to nie znaczy, że nie można z nimi wygrać. Na pewno kiedyś zmienię auto. Na razie mnie na to nie stać, ale ten samochód nigdy mnie nie zawiódł.

- Wcześniej wspominałeś, że są to rajdy amatorskie. Co to oznacza?

- Każdy może w nich startować. Nie potrzeba do tego licencji. Należy się zgłosić odpowiednio wcześniej przez stronę internetową i wpłacić wpisowe, zazwyczaj około 100 zł. Członkowie Automobilklubu mają zniżki. Do tego trzeba doliczyć benzynę na start i dojazd do miejscowości, gdzie rajd się odbywa. Średnio dwa razy w sezonie muszę zmieniać opony. Seryjny samochód nie ma większych szans na wygrane, dlatego powinno się przygotować auto do rajdu. Wymagane są też odpowiednie modyfikacje zapewnione bezpieczeństwo, no i oczywiście prawo jazdy, ubezpieczenie i ważny przegląd pojazdu. Nie można też zapomnieć o kasku. Odpowiednie przygotowanie pojazdu to jedno, ale  równie ważny  jest pilot. Obecnie jeżdżę z Mateuszem z Kamieńca Ząbkowickiego. Kiedy mój pierwszy pilot musiał zrezygnować, przez forum internetowe udało mi się poznać właśnie Mateusza. Gość zna się na tym, co robi…

- Czy trenujesz przed zawodami?

- Czasami jeżdżę do Skarbimierza. Tam jest plac, na którym mogę potrenować. Na swoje pierwsze zawody pojechałem bez przygotowania i kompletnie nie wiedziałem co się dzieje. Najwięcej doświadczenia zdobywam na rajdach. Auto prowadzi się trochę inaczej. Przede wszystkim przez to, że zawieszenie jest zniżone. Każdą dziurę odczuwam dwa razy mocniej. A wiadomo w jakim stanie są nasze drogi.

- A co sądzi rodzina o twoim hobby?

- Męska część od początku wspierała mnie, natomiast żeńska nie bardzo. Chociaż moja mama pojechała ze mną kupić samochód, to na rajdzie, w którym brałem udział, była tylko raz. Mówiła, że kiedy  przejeżdżałem obok niej, to zamykała oczy. Teraz kobiety trochę zaakceptowały to, co robię. Przynajmniej starają się, żeby tak to wyglądało. Na zawody jeżdżę zawsze z tatą, bratem i moją dziewczyną Magdą.

-  Rajdy samochodowej nie są za bardzo bezpieczne. Czy wypadłeś kiedyś z trasy?

- Już nieraz się to zdarzyło. Najczęściej przez błędy. Był rów, drzewko, ale jak do tej pory wszystkie rajdy ukończyłem.

- Czy wiążesz w jakiś sposób swoją przyszłość z tym, co teraz robisz?

- Chciałbym brać udział w profesjonalnych zawodach, ale z tym wiążą się duże koszty. Żeby jeździć w II lidze, oprócz dobrego auta, wartego kilkaset tysięcy złotych potrzeba około 7-8 tysięcy na sam start. To niestety nie jest na moją kieszeń. Odbywają się jeszcze inne imprezy oprócz „kajtków”, są podobne do profesjonalnych zawodów, ale wymagania, które trzeba spełnić przed startem, są mniej rygorystyczne. W tego typu imprezach dopiero zamierzam wziąć udział. W Polsce mało kto jest w stanie utrzymać się z samych rajdów. Są tacy, którzy otrzymują pensje od sponsorów, ale większość sama wykłada pieniądze na ten sport. Oczywiście, marzę o wielkiej karierze, ale jestem realistą i wiem żeby się wybić potrzeba, naprawdę dużo szczęścia.

- Życzę ci tego, żeby twoje marzenie się spełniło. Na koniec powiedz mi, za którym razem zdałeś egzamin na prawo jazdy?

- Trochę wstyd się przyznać, ale dopiero za drugim…


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: oloTreść komentarza: Oławianie wybrali sobie cyrk w postaci BBS - PO - PIS - WDOData dodania komentarza: 20.05.2024, 13:35Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: KaziuTreść komentarza: Wydaje mi się, że pomysłodawcą był PZPR (i to w formie całkiem zbliżonej do aktualnej)...Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:58Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: TrololoTreść komentarza: Z jednej strony głupio krytykować burmistrza, że coś robi. Ale jak zostanie rozwiązany problem określenia lokalizacji: "park przy PKP" (np przy organizacji jakiś imprez)? - to człowiek nie będzie wiedział który park przy którym PKP. Tylko problemy robicie...Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:47Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: gośćTreść komentarza: tak i szuka takich co piszą chamskie komentarze, bo ma teraz dużo wolnego czasu :-)Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:15Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: OławiankaTreść komentarza: Ten przystanek jest bardzo potrzebny.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 12:07Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: Jeśli parking będzie tylko od strony miasta, to ja współczuję mieszkańcom okolic ul. Brylantowej. Kultura parkowania będzię tam na poziomie co "w niedziele przy kościele". Oczywiście, możemy mydlić oczy, że oni licznie i ochoczo przyjadą "na właściwą stronę". PS: Czy ma ktoś linka do jakiejś czytelnej wersji mapy (projektu okolic dworca) - byłbym wdzięczny (tak wiem, na pewno do znalezienia samemu w necie)?Data dodania komentarza: 20.05.2024, 11:57Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystanku
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama