Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 21:20
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Rolf - ostatni Niemiec

Jednym z ostatnich żołnierzy niemieckich, który w czasie wojny przebywał na terenie powiatu oławskiego, był pilot Luftwaffe Rolf Singenstreu

Arnold był doświadczonym czołgistą, dysponował dobrym i sprawdzonym sprzętem. W ciągu kilkudziesięciu minut walki zniszczył kolejno pięć sowieckich czołgów, które opuszczały ukrycia w siedleckim lesie. Po tej akcji, czołg  por. Arnolda wycofał się w kierunku Sobociska i  kontynuował walkę. Rosjanie szybko zlikwidowali tę lokalną ofensywę, odbili Winną Górę i Siedlce. Potem Niemcy już nie podejmowali ataków w kierunku Oławy. Relacje z walk ukazują wielki stopień zaangażowania obydwu stron i zmagania w trudnych warunkach ostrej zimy. Trzeba przyznać, że tempo sowieckiego natarcia i szybkość zajmowania kolejnych miejscowości były imponujące. Krwawe walki toczyły się nadal.

Ostatni Niemiec

Jednym z ostatnich żołnierzy niemieckich, który  w czasie wojny pojawił się na terenie powiatu oławskiego, był pilot Luftwaffe. Pomimo oporu Rosjan, do końca obrony zaopatrywano oblężony Wrocław drogą powietrzną. W marcu przygotowano kolejną, większą dostawę zaopatrzenia. Szybowce desantowe miały dotrzeć na lotnisko polowe, położone na Polu Marsowym przy stadionie olimpijskim. Kolejny lot zaplanowano na noc z 7 na 8 kwietnia. Przygotowano i wyposażono łącznie 10 szybowców transportowych typu Gotha-242 i 7 DFS-230. Startowały z lotniska Alt-Lonnewitz, koło Torgau nad Łabą. Za sterami jednego z szybowców typu DFS-230 znalazł się doświadczony pilot, unteroffizier Rolf Singenstreu. To był jego 156. lot bojowy. Szybowiec był wypełniony zaopatrzeniem, głównie amunicją  i  wyposażeniem medycznym oraz dokumentami (poczta polowa, odznaczenia, awanse, itd.).
Zespoły transportowe startowały do Wrocławia o godzinie 20.00. Szybowce były holowane przez dwusilnikowe bombowce typu Dornier Do-17 i Heinkel He-111. Lot szybowcem był wyczerpujący, wprawdzie pilot holowany na grubej linie (rzadziej na sztywnym holu) nie musi prowadzić nawigacji, ale lot wymaga stałego napięcia, obserwacji przyrządów pokładowych, ciągłych reakcji sterami. Szybowiec DFS to lekka konstrukcja z drewna i rur stalowych pokrytych płótnem - kabina  nieogrzewana. Nocny lot w takich warunkach wymagał dużego doświadczenia i wytrzymałości.
Pilot Rolf Singenstreu miał pecha pod koniec lotu. Po ponad 2 godz., o 22 15, w pobliżu płonącego Wrocławia, został przedwcześnie wyczepiony przez maszynę holującą. Możliwe, że przyczyną było również zerwanie liny holującej.

 Holujący Heinkel He-111  szybko zniknął, a pilot i jego szybowiec pozostali w ciemnościach i mroźnej ciszy - samotnie nad  terytorium wroga.
Czasu na reakcję nie było zbyt wiele, obciążona maszyna traciła wysokość, lotnik wypatrzył linię Odry i widoczne jaśniejsze pole pod lasem. Sprawnie, bez problemu wylądował i szybko opuścił swój szybowiec. Zorientował się, że jest daleko za liniami wroga, na polu pod Siedlcami. Wokół panował spokój, niemiecki lotnik zabrał mapę, kilka konserw i ruszył na zachód w kierunku Wrocławia. Pomimo rozkazów, w obawie przed Rosjanami, nie zniszczył szybowca - cały ładunek pozostał nietknięty. DFS 230 był wyposażony w  race, umożliwiające szybkie zniszczenie (spalenie maszyny), ale łuna pożaru mogła zwrócić uwagę. Wkrótce dotarł do lasu pod Kotowicami. Wokół było wiele patroli rosyjskich, ale pilot w ciągu dnia starannie się się maskował, przekradał między rosyjskimi posterunkami tylko pod osłoną nocy. Po trzech dniach dotarł do brzegu Odry za Trestnem, udało mu się znaleźć łódź wiosłową i kolejnej nocy, 10 kwietnia, przepłynął Odrę. Wkrótce, już we Wrocławiu, dołączył do pozostałych pilotów ze swojej jednostki i po kilku dniach został ewakuowany z twierdzy. Pilotów   zabrano 23 kwietnia do Świdnicy, na pokładzie samolotów Fi-156-Storch -  do końca obrony Wrocławia utrzymywały komunikację lotniczą  dla potrzeb „Festung Breslau”.  



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: HalinaTreść komentarza: To friszman korkuje i betonuje te miasto,a na wiejskiej tragedia ,chyba nas już tak pomału przyzwyczajają że tak będzie codziennie.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 20:00Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: StefTreść komentarza: Z boku rzeka a oni mają problem z wodą kpina, po co to było budować? Jak prawie cały czas zamknięteData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:46Źródło komentarza: Co z basenem letnim? Termy Jakuba: - Wstrzymujemy prace do odwołaniaAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Chyba Drabiński wpadł na ten pomysł zrobić chodniki dla ludzi żeby korki były mniejsze w Oławie he heData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:06Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: wwwTreść komentarza: jest dobrze kolejny milion poszedł w remont a korki w mieście dalej są i co naj lepsze większe niż przed wybudowaniem rondem na ul Kutnowskiego kto steruje tym miastem że na jakieś pseudo remonty jest a żeby zrobić chociaż 5 km obwodnicy to nie ma bo stała wymówka mosty w innych miastach też są mosty to jak oni to wybudowali ? zbierajcie kasę na tunel albo wiadukt na ul Wiejskiej bo tam jest tragedia a podniecacie się chodnikiem na RybackiejData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:05Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: obserwatorTreść komentarza: Wiele z tych aut nie widzieliśmy w PRL.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 18:52Źródło komentarza: Byliśmy tam parę tygodni przed otwarciem (GALERIA)Autor komentarza: TaaaTreść komentarza: A nie lepiej by było nie kombinować, tylko wziąć wodę z kranu normalnie?Data dodania komentarza: 17.05.2024, 18:51Źródło komentarza: Co z basenem letnim? Termy Jakuba: - Wstrzymujemy prace do odwołania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama