Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 28 maja 2025 08:17
Reklama
Reklama Uniwersytet Wrocławski

SCA znowu gra

Podziel się
Oceń

Z Marcelem van den Hurkiem, dyrektorem fabryki SCA Hygiene Products w Oławie, rozmawia Krzysztof Andrzej Trybulski

- W Europie i w świecie szaleje kryzys gospodarczy, a u was jakby tego nie było. Budujecie nowe hale produkcyjne i magazynowe, zwiększacie zatrudnienie… 

Reklama

- Kryzys nas rzeczywiście bezpośrednio nie dotknął, co nie oznacza, że nie ma on żadnego wpływu na nasze funkcjonowanie. Na początku tego roku odczuliśmy go także w naszej fabryce, w postaci spadku popytu na nasze produkty. Na szczęście nie był on zbyt duży i w ostatnich tygodniach, czy nawet dniach, widać wyraźną poprawę. Znów więc jesteśmy w rynkowej grze i dlatego możemy śmiało kontynuować nasze plany inwestycyjne…

- Widać to gołym okiem. W ciągu kilku ostatnich lat znacznie rozbudowaliście oławską fabrykę…   

- Mijają teraz dokładnie trzy lata od chwili uruchomienia w Oławie produkcji pieluchomajtek dla dorosłych, „Tena-slip”. Warto jednak przypomnieć, że jesteśmy tu już dość długo, bo od 1998 roku. Koncern Svenska Celulosa Aktiebolaget (SCA), którego częścią jest nasz zakład i nasza spółka SCA Hygiene Products, nabył wtedy od miasta prawie 40-hektarową działkę, użytkowaną ponad 50 lat przez wojska radzieckie. Miała tu powstać olbrzymia fabryka papieru higienicznego, w której mieliśmy zatrudnić co najmniej 1000 osób. Na początku na gruntach w rejonie ulicy 3 Maja wybudowaliśmy jedną halę, w której zatrudniliśmy około 80 osób do konfekcjonowania chusteczek higienicznych, a na sąsiedniej działce, przy ulicy Dzierżonia, powstał odrębny zakład koncernu, produkujący kartony i należący do dywizji Packaging. Plan dynamicznego rozwoju obu fabryk był wciąż aktualny, ale zła koniunktura gospodarcza na przełomie wieków w krajach Europy Wschodniej spowodowała, że koncern SCA gruntownie zweryfikował swoje oławskie zamierzenia inwestycyjne. Latem 2004 całkowicie wstrzymano produkcję chusteczek higienicznych i definitywnie zrezygnowano z pomysłu wybudowania tu fabryki papieru. Kilka miesięcy później okazało się, że inna dywizja naszego koncernu - Personal Care - poszukuje nowego miejsca do produkowania swoich wyrobów - pieluch dla dorosłych i dzieci. Wybór padł na Oławę, bo mieliśmy tu duży teren oraz zbudowaną od podstaw halę produkcyjną, zaplecze magazynowe i administracyjne. Personal Care przejęło oławski zakład 1 stycznia 2005, a produkcja nowych wyrobów ruszyła we wrześniu 2006...

- Czy udało się zrealizować wszystkie nowe plany inwestycyjne? 

- Jestem w Oławie i kieruję zakładem od 1 maja ubiegłego roku. Nie znam więc aż tak dokładnie poszczególnych etapów rozwoju fabryki od września 2006, ale wiem na pewno, że podjęte wtedy zobowiązania, zwłaszcza w zakresie zainwestowanych środków finansowych, zrealizowaliśmy z dużą nawiązką. Początkowo zainstalowaliśmy jedną maszynę do produkcji pieluch dla dorosłych, potem kolejną. Niespełna rok później doszły dwie inne - do produkcji pieluch dla dzieci. Były to zupełnie nowe i prototypowe linie produkcyjne, niewystępujące dotąd w żadnej z fabryk Personal Care. W Oławie zaczęliśmy wytwarzać dziecięce pieluchy i pieluchomajtki, pod naszą marką własną „Libero” oraz pod markami sieci handlowych, z którymi współpracujemy. Od roku 2006 do dziś wybudowaliśmy trzy hale produkcyjne i magazynowe. Zamontowaliśmy w nich łącznie 6 maszyn, które pracują pełną parą. Teraz montujemy kolejną, siódmą maszynę, która wzmocni dział produkcji pieluchomajtek dla dzieci…

- W jednej z tych nowych hal umieściliście przeniesione tu z wrocławskich Maślic centrum dystrybucyjne…  

- To się stało dwa lata temu. Centrum dystrybucyjne jest integralną częścią naszego zakładu. W magazynie wyrobów gotowych składowane są nie tylko produkty wytwarzane w Oławie, ale także w innych fabrykach naszego koncernu, np. znane pod markami „Zewa”, „Libresse” czy „Tork”. Tu są okresowo magazynowane, a następnie rozprowadzane na rynek Europy Centralnej i Wschodniej...    

- Czy to prawda, że jednym z odbiorców waszych oławskich produktów są kierowcy Formuły 1, m.in. Robert Kubica?

- Nie jestem ani znawcą, ani szczególnym fanem Formuły 1, ale wiem, że startujący w niej mistrzowie kierownicy ścigają się przez kilka godzin i często w ekstremalnych warunkach, więc niewykluczone, że nasze produkty mogą być im potrzebne. Czy korzystają z nich Robert Kubica, Lewis Hamilton i Felipe Massa?  Tego nie wiem. Jeśli tak, to z pewnością dzieje się to za pośrednictwem wyspecjalizowanych dostawców. Naszymi największymi odbiorcami są znane w Polsce, w Europie i na świecie duże sieci handlowe. Tam trafiają przede wszystkim produkty dla dzieci i są sprzedawane pod naszą marką „Libero” lub własną dystrybutora. Głównymi użytkownikami produktów „Tena”, a więc tych dla osób dorosłych, są przebywający w szpitalach i w domach opieki społecznej oraz indywidualni pacjenci. Hurtowo kupują je głównie instytucje zajmujące się profesjonalną opieką nad ludźmi obłożnie chorymi… 

- Od kwietnia 2006 wasz zakład działa w ramach podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jaki to ma wpływ na jego funkcjonowanie?

- Głównym atutem strefy jest możliwość uzyskania przez inwestorów ulg podatkowych. Ważne są też inne zachęty. Inwestując w WSSE, można otrzymać pomoc publiczną w wysokości do 40% kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wejście naszej fabryki do specjalnej strefy ekonomicznej oznaczało wypełnienie ściśle określonych warunków, zawartych w zezwoleniu na prowadzenie działalności. Jednym z nich było zainwestowanie w ciągu 3 lat co najmniej 40 mln euro. To zobowiązanie zostało wykonane z nawiązką. Innym warunkiem było zwiększenie liczby zatrudnionych, co też udało się nam zrealizować. Z chwilą przejęcia oławskiego zakładu przez Personal Care była tu mała grupa pracowników, zatrudnionych w poprzedniej dywizji. Zaraz po rozpoczęciu działalności Personal Care w Oławie wyjechało kilkanaście osób do fabryki w Holandii - na szkolenie, które nadzorowałem. Wtedy właśnie bardzo dobrze się poznaliśmy, nie tylko zawodowo, lecz także prywatnie. Pod koniec 2006 roku w oławskim zakładzie pracowało około 140 osób i zatrudnienie systematycznie rosło. Dziś jest u nas 340 zatrudnionych na stałe, a więc bezpośrednio w koncernie, w tej kwestii nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Nie wykluczam, że być może kiedyś uda się nawet zrealizować plany z lat dziewięćdziesiątych i w oławskim zakładzie SCA Hygiene Products zatrudnimy ponad 1000 osób. Za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm od czasu do czasu korzystamy także z pewnej grupy pracowników tymczasowych…

- Kto ma szansę znaleźć u was pracę i jak się można o nią starać? 

- Potrzebujemy głównie mechaników, elektryków, operatorów maszyn oraz magazynierów, potrafiących obsługiwać wózki widłowe. Płeć jest obojętna, nie mamy też specjalnych wymagań co do wieku. W przypadku kadry inżynieryjno-technicznej, oprócz fachowości wymagamy także znajomości angielskiego - przynajmniej w stopniu podstawowym.  Pracowników rekrutujemy za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy, ale podania można także składać bezpośrednio w naszym zakładzie przy ul. 3 Maja w Oławie lub wysłać do nas pocztą zwykłą, bądź elektroniczną na adres: praca.olawa@sca.com.

- Po okresie dość głośnego, by nie rzec szumnego wejścia SCA do Oławy jako „inwestora stulecia”, w ostatnim okresie jesteście jakby na uboczu, poza nurtem życia społeczno-politycznego miasta i powiatu…
- To chyba wynika z tego, że rzeczywiście w ostatnich dwóch, trzech latach byliśmy zajęci głównie sobą. Zakład rozrastał się dynamicznie, przyjmowaliśmy do pracy wciąż nowe osoby, więc głównie im poświęcaliśmy czas oraz w ich rozwój zawodowy angażowaliśmy wolne środki finansowe. Dostajemy jednak coraz wyraźniejsze sygnały, i to z różnych źródeł, że miasto czy powiat oczekują od nas większego zaangażowania się w życie społeczne poza płotem naszej fabryki. Nie jesteśmy na to głusi i dlatego od pewnego czasu czynimy rozeznanie w tej kwestii. Rozmowy w tej sprawie dopiero co ruszyły, dlatego jest jeszcze trochę za wcześnie, bym mógł już dziś coś konkretnego zadeklarować…

- Dziękując za rozmowę, życzę spełnienia wszystkich zamierzeń inwestycyjnych, a w imieniu naszych Czytelników liczę także na zrealizowanie zadeklarowanych wstępnie planów prospołecznego działania…


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: A żartom i śmiechom nie było końca..Data dodania komentarza: 28.05.2025, 08:02Źródło komentarza: Kolejna zmiana na tym skrzyżowaniu!Autor komentarza: jatojaTreść komentarza: A gdzie info o cenach biletów? Na stronie basenu też tego nie uświadczysz.Data dodania komentarza: 28.05.2025, 07:52Źródło komentarza: OŁAWA 31 maja otwiera się basen letni. Moc atrakcji!Autor komentarza: XYZTreść komentarza: Ale ten Drabiński miesza!Data dodania komentarza: 28.05.2025, 07:43Źródło komentarza: Kolejna zmiana na tym skrzyżowaniu!Autor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Ale tak szczerze mówiąc, to wolę półnagie fotki pełnoletnich dziewczyn od dziadka, który tańczy kankana z całą swoją "osobowością" na wierzchu.Data dodania komentarza: 28.05.2025, 06:59Źródło komentarza: Obnażał się przed dziewczynami? Wiemy, co naprawdę się wydarzyłoAutor komentarza: RafaTreść komentarza: Na siłę robią nieformalny trzeci pas. H ... z tego będzieData dodania komentarza: 28.05.2025, 06:38Źródło komentarza: Kolejna zmiana na tym skrzyżowaniu!Autor komentarza: GośćTreść komentarza: Dwa kilometry drogi i najpierw zbiera się "sympozjum" potem koncepcje pozwolenia negocjacje itp aby urzędasy udawały że coś robią gorzej jak za PRL niech najpierw nasz Burmistrz ulicę Zachodnią wyremontuje bo jamy jak na szkodach górniczych wstyd bo inwestorzy ze świata tam się poruszają no ale kasa poszła na niezbędną górkę na sanki i fontannę. Brawo wy!Data dodania komentarza: 28.05.2025, 06:35Źródło komentarza: Ta droga będzie korzystna dla obu gmin
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama