Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 18 maja 2024 08:22
Reklama
Reklama
News will be here

Dziwne losy „Oławki”

Autobus najbardziej kojarzący się z Oławą, wyprodukowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, jeździł jako wóz transmisyjny Telewizji Wrocław. To był prawdziwy unikat, nigdy bowiem nie podjęto jego produkcji seryjnej...

Wyglądał jak przyczepa autobusowa, albo jak połówka dużego autobusu, zwanego popularnie „ogórkiem”. Mały autobus turystyczny MAT „Oławka” to już legenda JZS. Niektórzy zastanawiają się, co się z nim stało, czy jeszcze zachował się jakiś egzemplarz tego unikalnego autobusu.

Mały potrzebny od zaraz

- W latach 60. w programie naszego przemysłu motoryzacyjnego brakowało małych autobusów - opowiada jelczanin Wojciech Połomski, który przygotowuje książkę o Jelczańskich Zakładach Samochodowych. - Konstruktorzy z JZS podjęli próbę skonstruowania takiego pojazdu, wykorzystując do tego zespoły ciężarowego stara i jelczańskiej przyczepy autobusowej Jelcz P01. Tak powstał MAT „Oławka”. Zamierzeniem twórców „Oławki” było skonstruowanie autobusiku turystycznego do obsługi małych wycieczek i tras o niskiej frekwencji podróżnych. W maju 1964 roku nowy wytwór JZS zaprezentowano władzom w Warszawie. Po oficjalnej prezentacji, zainteresowanie prototypem przeszło najśmielsze oczekiwania. Wiele instytucji zgłosiło chęć nabycia autobusu - zamówiono 2190 „Oławek”.

Odchudzanie pojazdu

Szkielet autobusu był połączony z ramą pojazdu. Jego sylwetka przypominała przyczepę autobusową. Nie obyło się bez problemów technicznych. Podstawowym mankamentem była zbyt duża masa prototypu - ważył 5250 kg. Postanowiono „odchudzić” autobus.
- Podłużnice o grubości 7 mm zastąpiono 5-milimetrowymi - mówi Wojciech Połomski. - Poprzeczki zrobione z ceowników wymieniono na profile zamknięte. Dzięki temu udało się zmniejszyć masę pojazdu o 223 kg. W podobny sposób postąpiono z konstrukcją szkieletu nadwozia, oblachowaniem autobusu, podłogą, fotelami i wieloma innymi elementami. Po tych zabiegach masa „Oławki” wynosiła 4480 kg. Obniżono wysokość autobusu i rozmiar podłogi. Wysokość wynosiła 2865 mm, a wysokość wnętrza - 1900 mm. Fotele pasażerskie były wyposażone w wysokie oparcia typu lotniczego. W zależności od układu siedzeń we wnętrzu, mógł przewozić od 15 do 25 pasażerów.
W „Oławce” wprowadzono kilka nowinek technicznych. Sterowanie ogrzewaniem znajdowało się na parapecie przednim, przy kierowcy. Z prawej strony zamontowano odbiornik radiowy ze wzmacniaczem i mikrofonem. We wnętrzu autobusu umieszczono trzy głośniki. 

Kariera telewizyjna

Jedną z zainteresowanych autobusem instytucji była Telewizja Wrocław. Początkowo pojazd wypożyczono. Po usunięciu kilku siedzeń i zamontowaniu aparatury telewizyjnej, służył jako wóz transmisyjny. Kierownik ekipy, która nim jeździła, przesłał dyrektorowi JZS Feliksowi Otachlowi pismo, w którym wyraził opinię, że „Oławka” sprawuje się lepiej niż dotychczasowy wóz transmisyjny.
Autobus nie wrócił już do fabryki. Służył kilka lat dziennikarzom, a potem go zezłomowano. „Oławki” nigdy nie wdrożono do produkcji - mały autobusik skończył jako prototyp.

Dane techniczne „Oławki”: Silnik: typu S 472 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony nad osią kół przednich, zawieszony elastycznie w trzech punktach, 6 cylindrów, moc maksymalna 69,8 KW rozwijana przy 3000 obrotach na minutę
Długość autobusu: 7100 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 2865 mm
Masa własna autobusu: 4480 kg
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Wysokość wnętrza: 1900 mm
Zużycie paliwa: 23 l/100 km
Najmniejsza średnica zawracania: 18,4 m

Monika Gałuszka-Sucharska
[email protected]
(na podstawie informacji Wojciecha Połomskiego)

Fot. archiwum WP


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Irek W. 07.11.2020 17:30
Szkoda, bardzo szkoda. Ale podobne losy jak MAT Oławka pidzieliło bardzo dużo naszych prototypów...

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: HalinaTreść komentarza: To friszman korkuje i betonuje te miasto,a na wiejskiej tragedia ,chyba nas już tak pomału przyzwyczajają że tak będzie codziennie.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 20:00Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: StefTreść komentarza: Z boku rzeka a oni mają problem z wodą kpina, po co to było budować? Jak prawie cały czas zamknięteData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:46Źródło komentarza: Co z basenem letnim? Termy Jakuba: - Wstrzymujemy prace do odwołaniaAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Chyba Drabiński wpadł na ten pomysł zrobić chodniki dla ludzi żeby korki były mniejsze w Oławie he heData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:06Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: wwwTreść komentarza: jest dobrze kolejny milion poszedł w remont a korki w mieście dalej są i co naj lepsze większe niż przed wybudowaniem rondem na ul Kutnowskiego kto steruje tym miastem że na jakieś pseudo remonty jest a żeby zrobić chociaż 5 km obwodnicy to nie ma bo stała wymówka mosty w innych miastach też są mosty to jak oni to wybudowali ? zbierajcie kasę na tunel albo wiadukt na ul Wiejskiej bo tam jest tragedia a podniecacie się chodnikiem na RybackiejData dodania komentarza: 17.05.2024, 19:05Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: obserwatorTreść komentarza: Wiele z tych aut nie widzieliśmy w PRL.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 18:52Źródło komentarza: Byliśmy tam parę tygodni przed otwarciem (GALERIA)Autor komentarza: TaaaTreść komentarza: A nie lepiej by było nie kombinować, tylko wziąć wodę z kranu normalnie?Data dodania komentarza: 17.05.2024, 18:51Źródło komentarza: Co z basenem letnim? Termy Jakuba: - Wstrzymujemy prace do odwołania
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama