Rękojmia
Rękojmia to instrument zawarty w przepisach prawa cywilnego. Rękojmia obejmuje swoim zasięgiem zarówno wady fizyczne jak i prawne, nakładając na barki sprzedawcy odpowiedzialność za stan fizyczny i prawny oferowanych przedmiotów także po dokonaniu transakcji. Co warte podkreślenia, do powstania rękojmi nie jest wymagana żadna umowa. Niemniej dla celów dowodowych zaleca się dokumentować wszelkiego rodzaju transakcje, tym bardziej jeśli są to transakcje opiewające na duże kwoty, a taką niewątpliwie może być cena samochodu.
Katalog wad
Jak już zostało wspomniane we wcześniejszym akapicie – nabywcę chroni rękojmia za wady prawne i fizyczne przedmiotu transakcji. Zwykle obejmuje ona okres 2 lat, liczony od momentu wydania przedmiotu nabywcy. Rękojmię można skrócić do 1 roku, informacja taka musi jednak znaleźć się w umowie sprzedaży. Wyróżnia się dwa typy wad objęte rękojmią – fizyczne i prawne.
Wady fizyczne to oczywiście obszerny katalog usterek od awarii silnika, skrzyni biegów poprzez braki w niezbędnym wyposażeniu czy podzespołach, a nawet braki w dokumentacji auta. Wadami fizycznymi określa się także sytuacje, w których auto powypadkowe zostało naprawione niezgodnie ze sztuką. W katalogu wad fizycznych znajdują się także kwestie dotyczące zgodności deklarowanego przez sprzedawcę stanu zużycia, historii, czy sposobu użytkowania. Innymi słowy każda niezgodność w tych zakresach może zostać uznana za wadę fizyczna auta.
Dużo trudniej wyliczyć wady prawne auta. W dużym skrócie, nowy właściciel auta dokonując zakupu nabywa prawo do tego by korzystać z auta w pełnym zakresie. Wszelkie kwestie formalne, które ograniczają mu tę prawo uznać możemy za wadę prawną. W praktyce, wadą prawną będzie np. zajęcie komornicze ustawione na samochodzie, zastaw czy zabezpieczenia auta w postępowaniu. Wadą prawną będzie także transakcja zakupu, w której przedmiot pozostający we współwłasności, sprzedał nam tylko jeden współwłaściciel.
Warto pamiętać, że sprzedawca, który poinformował nabywcę o wszystkich wadach auta przed zakupem jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi.
Czego możemy żądać?
W przypadku pojawienia się wad prawnych lub fizycznych auta po zakupie możemy żądać od sprzedawcy naprawy auta lub obniżenia ceny zakupu (a co za tym idzie zwrotu pieniędzy). Mamy także możliwość odstąpienia od umowy. Takie roszczenie może zostać uznane tylko jeśli wykryta po zakupie wada będzie miała istotny charakter. Owa „istotność” wady nie posiada żadnej definicji. W jej zasądzeniu pomóc może opinia biegłego lub odpowiednie powołanie na dotychczasowe orzecznictwo w tym zakresie. Dużą rolę odgrywa zatem adwokat, który pomoże dobrać odpowiednią do danych możliwości strategię dochodzenia roszczeń.
Źródło: https://kancelariaea.pl
(tekst sponsorowany)







Napisz komentarz
Komentarze