Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 6 grudnia 2025 02:31
Reklama

Jak piją Polacy - piwo bezalkoholowe już nie tylko dla kierowców

Tradycyjnie piwo 0% uznawane było za produkt dla osób, które z różnych przyczyn (takich jak prowadzenie samochodu, kwestie zdrowotne czy opieka nad dziećmi) nie mogły lub nie chciały sięgnąć po napoje alkoholowe. Z badań SW Research wynika jednak, że nastawienie to ulega stopniowej zmianie. Aż 45% Polaków deklaruje, że mając do wyboru piwo z alkoholem i wersję bezalkoholową coraz chętniej sięga po wariant bezalkoholowy. Badani dostrzegają też coraz więcej zalet piwa bezalkoholowego – właściwości smakowe, orzeźwiające i gaszące pragnienie.
  • Źródło: Castro-Sepulveda M, Johannsen N, Astudillo S, Jorquera C, Álvarez C, Zbinden-Foncea H, Ramírez-Campillo R., Effects of beer, non-alcoholic beer and water consumption before exercise on fluid and elect
Podziel się
Oceń

Respondentów, którzy zadeklarowali konsumpcję piwa bezalkoholowego w ciągu ostatnich 2 tygodni, zapytaliśmy o przyczyny sięgania po tego typu napoje. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wskazywali oni na: kwestie smakowe (35%), potrzebę orzeźwienia w ciepłe dni (21%), picie dla towarzystwa, w trakcie imprezy, grilla, oglądania meczu, filmu (21%), potrzebę skutecznego ugaszenia pragnienia (19%), a także potrzebę relaksu lub odprężenia (18%).

Powyższe wyniki wskazują, że piwo bezalkoholowe nie jest już jedynie produktem mającym zastąpić piwo zawierające alkohol, ale samodzielną, odrębną propozycją na rynku napojów. Pomimo to, nadal  część z respondentów sięga po nie w sytuacji, gdy nie może wypić alkoholu, np. 7 na 10 Polaków (70%) uważa, że piwo bezalkoholowe jest świetnym rozwiązaniem na spotkania, po których muszą prowadzić samochód. Z kolei ponad połowa badanych (52%) twierdzi, że w sytuacji, gdy nie mogą pić piwa z alkoholem, a znajdują się w towarzystwie pijącym alkohol,  spożywanie piwa bezalkoholowego pozwala poczuć im się swobodniej.

 

Zaletą nie tylko jego „bezalkoholowość”

Co jednak warte podkreślenia, „bezalkoholowość” piwa 0% nie jest już w ocenie respondentów jedyną jego zaletą. 46% Polaków docenia fakt, że po spożyciu piwa bezalkoholowego czuje się lepiej niż po wypiciu jego alkoholowej wersji. Co istotne, respondenci podkreślają również walory piwa bezalkoholowego w postaci dobrego smaku (38% Polaków twierdzi nawet, że piwo bezalkoholowe smakuje im bardziej niż piwo z alkoholem), właściwości orzeźwiających i gaszących pragnienie.

Większy wybór piw bezalkoholowych na rynku

Powyższe kwestie łączą się również z poprawą dostępności dobrej jakości piw bezalkoholowych na rynku. Z jednej strony, producenci dostrzegając znaczenie tego produktu oferują coraz większy wybór piw bezalkoholowych o dobrych walorach smakowych, a z drugiej – konsumenci, widząc ich większą dostępność, jakość i szerszy wybór, chętniej po nie sięgają. Z naszego badania wynika, że jest to zauważalny trend – 72% Polaków w sklepach dostrzega coraz większy wybór dobrych piw bezalkoholowych zauważa Piotr Zimolzak Wiceprezes Zarządu SW Research.

Lepsze nawodnienie

Dodatkowo, Polacy doceniają właściwości nawadniające piwa bezalkoholowego – 50% z nich zgodziło się z twierdzeniem, że piwo bezalkoholowe świetnie nawadnia organizm. Teza ta została potwierdzona przez chilijskich badaczy, którzy w 2016 roku zbadali poziom nawodnienia trzech grup piłkarzy, którzy przed treningiem spożywali odpowiednio wodę mineralną, piwo alkoholowe i bezalkoholowe (Castro-Sepulveda i  inni 2016). Wyniki wykazały, że ostatnia grupa sportowców po treningu pozostała najlepiej nawodniona. Jak pokazuje nasze badanie, Polacy również zaczynają w coraz większym stopniu doceniać tę właściwość piwa 0% w porównaniu do spożywania piwa alkoholowego. Przesunięcie akcentu w tym kierunku ma szczególne znaczenie w kontekście letnich upałów, które mogą nasilać się w kolejnych latach komentuje Adrian Wróblewski dyrektor działu analiz SW Research .

Jednak nie wszyscy przekonani

Zmiany te następują i są zauważalne w naszych wynikach, jednakże w dalszym ciągu istnieje pewna grupa Polaków, która nie jest przekonana do piwa bezalkoholowego. 22% badanych twierdzi, że często, gdy pije piwo bezalkoholowe, słyszy złośliwe komentarze od swoich znajomych. 21% z nich uważa, że piwo bezalkoholowe nie ma smaku. Z kolei, co piąty Polak (20%) twierdzi, że piwo bezalkoholowe to produkt wyłącznie dla kobiet. Osoby, które w ciągu ostatnich 2 tygodni nie sięgały po bezalkoholowe piwo zapytaliśmy o to, dlaczego nie pili tego napoju w ostatnim czasie. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi znalazły się: brak przekonania co do smaku lub zapachu piwa bezalkoholowego (34%), brak okazji, potrzeby, czasu (21%) oraz możliwość wyboru piwa alkoholowego (21%).

Potencjał na rynku

Rynek konsumpcji piwa w Polsce przechodzi przeobrażenia, a wzrost znaczenia piwa bezalkoholowego, które przestaje być piwem drugiej kategorii i zajmuje coraz więcej miejsca na sklepowych półkach i w zwyczajach konsumpcyjnych Polaków jest jednym z dwóch (obok wzrostu zainteresowania piwem kraftowym) tego najbardziej widocznych objawów. Należy przypuszczać, że rynek ten czekają dalsze przeobrażenia, będące wyzwaniem dla producentów i dające coraz większy wybór konsumentom – zarówno tym preferującym piwa zawierające alkohol jak i bezalkoholowe.

Nota metodologiczna

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18–78 lata. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 832 wywiady.

Badanie było realizowane w terminie 14-15 czerwca 2022 r. przez agencję SW Research. Zastosowano wywiady online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: OlekTreść komentarza: **Data dodania komentarza: 5.12.2025, 21:36Źródło komentarza: "Nieprawidłowości i naruszenia prawa". Dyrektor Żak zrezygnowałaAutor komentarza: cześTreść komentarza: Bo trzeba przed siebie patrzeć a nie na dopy na chodniku!!!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 20:22Źródło komentarza: Audi uderzyło w bmw. Jaki mandat i ile punktów karnych?Autor komentarza: Sposób na życieTreść komentarza: W Elektroluxie nie chce się zapierdzielać .... więc do Policji się idzieData dodania komentarza: 5.12.2025, 19:26Źródło komentarza: Nowe osoby w szeregach oławskiej PolicjiAutor komentarza: talentTreść komentarza: A ja chciałem podziękować moim krajanom za kulturę bo po każdym występie grzecznie klaskali a nie było za co ?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 19:11Źródło komentarza: Dolnośląscy Liderzy Biznesu spotkali sie w OławieAutor komentarza: bacaTreść komentarza: A gdzie pekińczyk napisał że w "imieniu wszystkich " ? Wylej coś zimnego ba swój rozgrzany rondel.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 19:07Źródło komentarza: Dolnośląscy Liderzy Biznesu spotkali sie w OławieAutor komentarza: maturzystkaTreść komentarza: Przestań zobacz na prawdziwe wyniki nauczania a nie opowiadaj głupot . Działalność społeczna to w organizacjach charytatywnych a szkoła jest od nauki . Niestety niektórzy z nich mają kłopot z przekazaniem wiedzy więc zostaje im tylko działalność społeczna .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 18:41Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniaków
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama