Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 13:29
Reklama BMM

Opłata drogowa - kto musi zapłacić?

Opłaty drogowe w Polsce obowiązują wyłącznie na niektórych drogach. Dotyczą one zarówno pojazdów lekkich, jak i ciężkich. Wielu z nas przywykło już do tego, że opłaty za przejazd autostradami są naliczane. Jakie jednak dokładnie są zasady zgodne z obowiązującym prawem?
Podziel się
Oceń

Kogo dotyczy opłata drogowa?

Opłaty nałożone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dotyczą praktycznie każdego. Z wnoszenia opłat dotyczących dróg ekspresowych zwolnione są wyłącznie służby porządkowe i ratownicze, siły zbrojne oraz administracja tychże dróg. Aby skorzystać z płatnych odcinków, należy zatrzymać się w miejscu poboru opłat. Stawki są zależne od kilku czynników, głównym jest jednak masa pojazdów samochodowych. Warto jednak pamiętać, że opłata drogowa to termin, który nie dotyczy wyłącznie należności za przejazd autostradą. Z tym terminem można także spotkać się podczas korzystania z usług kurierskich. Jest to powszechnie stosowana dopłata, która doliczana jest do ceny przesyłek netto. Stosowana jest przede wszystkim przy współpracy biznesowej.

Stawki opłat drogowych

Praktycznie każdy przejazd autostradami obarczony jest obowiązkiem opłaty. Stawki jednak różnią się w zależności od kilku czynników. Po pierwsze, cena różni się w przypadku różnego rodzaju pojazdu i jego wagi. Inne stawki dotyczą pojazdów ciężarowych, a inne lekkich samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony czy motocykli. Drugą jest ilość przejechanych kilometrów. Istnieją także odcinki koncesyjne, czyli obsługiwane przez zewnętrzną firmę, w których wysokość opłat ustalana jest przez zarządcę. Inna sytuacja dotyczy też systemu e-toll, czyli opłat elektronicznych. Jej stawki zależne są od klasy emisji spalin, rodzaju drogi, a także zmieniają się przy maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. Choć płatne odcinki nie są typowe dla każdego kraju, wiele osób w Polsce przyzwyczaiło się do uiszczania należności w takich miejscach jak węzeł Sośnica czy węzeł Kleszczów.

Opłać przejazd w punktach poboru opłat drogowych i w inny sposób

Regulowanie opłat odbywa się na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest zakup biletu autostradowego, który pobierany jest na bramkach wjazdowych. Istnieje jednak także możliwość zapłacenia bez konieczności zatrzymywania się. Opłacić przejazd na państwowych autostradach – a właściwie istniejących odcinkach autostrad – można w systemie e-toll. Jednak nie przydaje się on w sytuacji, gdy dany odcinek drogi zarządzany przez koncesjonariuszy, czyli takich jak odcinek Kraków-Katowice czy odcinek Rusocin-Nowe Marzy. W system nie zostały też włączone pojazdy ciężarowe. Jednak osoby, które mogą z niego skorzystać, z pewnością docenią to, że należności są pobierane bezpośrednio poprzez aplikację mobilną banków. Za granicą można także skorzystać z regulacji w formie winietek okresowych. Są one bardzo wygodne. Ich cena zależy od długości okresu pobytu i tego, jakie pojazdy samochodowe mają wjechać na autostradę.

Nowoczesne możliwości opłacania przejazdu autostradą

System poboru opłat zależy od firmy zarządzającej danym odcinkiem. W przypadku dróg publicznych, ministerstwo finansów i krajowa administracja skarbowa uruchomiła wewnętrzny, nowoczesny system e-toll. Można z niego skorzystać poprzez specjalne urządzenie pokładowe oraz telefon komórkowy. Jeśli chodzi o odcinki zarządzane przez zewnętrzne firmy, sytuacja różni się w zależności od podmiotu za nie odpowiedzialnego. Nie podlegają one pod e-toll, dlatego system nie jest przydatny w takich miejscach jak węzeł Bielany Wrocławskie. Wiele osób oczekuje na projekt zmian, z którym mogłoby wyjść ministerstwo infrastruktury, czyli winiety. Jednak nowe regulacje raczej nie są brane obecnie pod uwagę. Stawka opłaty na drogach koncesyjnych jest ustalana przez poszczególne firmy. Często jednak można skorzystać z możliwości rejestracji w konkretnych programach, dzięki którym zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy nie muszą zatrzymywać się na bramkach. Wiele osób jednak wierzy, że minister finansów albo wiceminister finansów wyjdzie z nową propozycją, która znacznie uprości przejazd.

(tekst sponsorowany)

Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Dziękuję za korektę - czyli ktoś te komentarze jednak czyta.. :-)Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:50Źródło komentarza: Najpierw zwolnienia, teraz sprzedają zakład za niemal 27 mln zł!Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Przykra informacja. Trudny czas dla pracowników. Trudno się uśmiechać w takiej Polsce... Do tego artykuł z błędami: "pojawiła się oferta kupna terenu po zakładzie.." - jeśli już to oferta sprzedaży terenu.. itd.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:59Źródło komentarza: Najpierw zwolnienia, teraz sprzedają zakład za niemal 27 mln zł!Autor komentarza: TołdiTreść komentarza: Inwestycje w kampanie wyborczą muszą się zwrócić :)Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:53Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: sebaTreść komentarza: Powyciągać trzeba ich z samochodów!! Patrole w większości powinny być piesze. Nie widać ich w mieście zupełnie.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:52Źródło komentarza: Ma być tak pięknie, ale na razie... MINUS!Autor komentarza: ŁukaszTreść komentarza: Kolejna podejrzana sprawa. Podczas kadencji Burmistrza Szczęśniaka wybudowano kilkaset mieszkań w ramach TBS. A tanie mieszkania to w tej chwili największa bolączka mieszkańców. Od kiedy władze przejeli Lokalni z burmistrzem na czele, całkowicie zaniechano budowy nowych tanich mieszkań dla mieszkańców. Dziwnie zbiega się to z czasem gdy w deweloperke zaczął bawić się sami wiecie kto... i jak wpływ w przeszłości, oraz teraźniejszości miał na lokalnych samorządowców. Kolejna sprawa to działka dla jelcza,torpedowana w przeszłości przez ludzi powiązanych z burmistrzem. Dziwnym trafem sami wiecie kto zapowiada tam teraz powstanie nowego osiedla. Przypadek? A może pod zasłoną pięknych uśmiechów, uścisków dłoni na targowisku wpuściliśmy sobie do pałacu prawdziwego konia trojańskiego?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:52Źródło komentarza: Przemysław Olechowski odwołany z funkcji prezesa CSiR. Jest tymczasowy następcaAutor komentarza: asdefTreść komentarza: Fajne czasy, nie to co teraz.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:45Źródło komentarza: Twórzmy wspólnie fotograficzną historię Oławy (album 211)
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama