Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 12:08
Reklama BMM
Reklama

Kolej na kolej... na lotnisko

75% torów jest, jest wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem. Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.
  • Źródło: Miasto Wrocław
Podziel się
Oceń

1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. To konkrety, które Wrocław zaplanował jeszcze przed Euro2012: 

- Wrocław zrobił studium lokalizacyjne dla połączenia kolejowego linii E-30 z nowym terminalem portu lotniczego. Wrocławscy radni klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD zgłosili pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko i zaproszono do składania propozycji na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności "Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław. Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur. 

Tymczasem usytuowanie Portu Lotniczego jest idealne dla kolei: położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras. 

- W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln. osób rocznie - tak wynika z szacunków samych kolejarzy przedstawianych w  dokumencie "Analiza potencjału transferu koleją do portów lotniczych w Polsce". Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówił Karol Przywara wiceprezes Portu Lotniczego i kandydat do Sejmu z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który zadeklarował walkę o realizację projektu na Wiejskiej. 

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska. 

- W praktyce nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska. Kolej staje się niezbędna – opisuje Karol Przywara. 

Faktycznie PKP PLK mimo, że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. W ramach tych działań w październiku 2019 PKP PLK rozpoczęło prace nad Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego we Wrocławiu. 

- Te prace wciąż nie zostały zakończone. Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024. Nie tylko analiza trwa 5 lat, ale jest coraz gorzej! W tym roku modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych. Nie tylko nic się kolejowo od 2015 roku nie dzieje, ale te działania oznaczają, że przez najbliższą dekadę dziać się nie będzie – mówił na lotnisku Mazur. 

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego jest działaniem kluczowym – bez niej nie będzie ani kolei na lotnisko ani np. rozbudowy wiaduktów we Wrocławiu co mogłoby się przyczynić do powstania szybkiej kolei miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Niestety władze marszałkowskie w regionie czyli koalicja Bezpartyjnych Samorządowców z PiS mimo skutecznego rozwijania spółki Kolei Dolnośląskie nie utrzymała Wrocławskiego Węzła Kolejowego w Krajowym Programie Kolejowym na liście priorytetowej polskich inwestycji. To dokument, który precyzuje, jakie inwestycje będą wspierane przez rząd i unijne pieniądze. 

Tymczasem programy modernizacyjne Unii Europejskiej sprzyjają takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”. To zbiór najważniejszych lotnisk Europy. 
  
- Konsekwentnie rozwijamy szeroko rozumianą komunikację miejską i aglomeracyjną. Uruchomienie połączenia kolejowego z lotniskiem z jednej strony odciąży miejskie linie autobusowe, z drugiej jest pierwszym krokiem do stworzenia kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia - mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Aby to się stało, niezbędne jest stworzenie niezbędnej infrastruktury torowej, o co zabiegamy od lat - uzupełnia. 

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie. 

- Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie Portu z centrum miasta dogodnym połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki - opisuje Przywara. 

Linie kolejowe na lotnisko w innych miastach wojewódzkich cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość rozłożenia ruchu podróżnych na różne środki transportu publicznego nie generuje tak dużych korków i zanieczyszczeń jak podróż samochodem. 

- Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko. Liczymy że nasz apel trafi już na biurko nowego ministra infrastruktury. A przypilnować ten projekt ma Karol Przywara, który poza wiceprezesem lotniska jest także kandydatem do sejmu z ramienia ruchu samorządowego „tak dla Polski w ramach Koalicji Obywatelskiej – wyjaśniał wiceprezydent Mazur.   
Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.  



Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: StefanTreść komentarza: A o tej jego słynnej ławeczce to już w radio wrocław piszą , śmiech na całą polskę się robiData dodania komentarza: 5.12.2025, 11:27Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: *Treść komentarza: Bo w Sobieskim oprócz tego, że nauczają, to jeszcze uczą empatii i działalności społecznej, a nie tylko patrzenia na koniec "własnego nosa" i samolubstwa.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:53Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RodzicTreść komentarza: Bo oni chodzą do szkoły , żeby się uczyć a w Sobieskim ciągle trwają zabawy . Zgodnie z powiedzeniem " nie matura a chęć szczera zrobią z ciebie oficera " .Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:29Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "Rzeczą, która budzi zastrzeżenia (...) jest forma nagłośnienia (...). (...) było niezbędne minimum w postaci wzmianki w BIP, stronie internetowej (...), a nawet w gazecie - ale wydaj mi się, że (...) powinno to być znacznie bardziej nagłośnione. Tymczasem zrobiono (...), niezbędne minimum." Dawno już nikt nie wskazał tak dobitnie na nikłą rolę gazety w podawaniu informacji, jej zasięgu i oddziaływania, jak zrobił to "lokalny działacz społeczny, ekolog dla którego bardzo istotna jest ochrona środowiska naturalnego". Pierwszy tego imienia... (a zbieżność danych oraz podobieństwo osoby na zdjęciu z czynnym politykiem KO może być jedynie "przypadkowa..."). Dlaczego inni lokalni politycy (zajmujący się hobbistycznie ekologią), nie dostąpili zaszczytu skomentowania - nie wiadomo. Kabaret w czystej postaci.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 09:28Źródło komentarza: Jak zmienił się klimat w Oławie i co nas czekaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: ten pseudo burmistrz nadaję się tylko na zdjęcia i cieszyć tą japę bo tylko to dobrze mu wychodzi.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:58Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniakówAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: To miasto nie ma gospodarza, jakby miał odrobinę honoru to podałby się do dymisji i oddał pobrane wynagrodzenie.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 07:47Źródło komentarza: Sobieski dla naszych bezdomniaków
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama
Reklama